BvS 10 Viking dras tillbaka från Afganistan

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

BvS 10 Viking dras tillbaka från Afganistan

Inlägg av CvD » 12 januari 2009, 21:22

Enligt brittiska försvarsdepartementets hemsida samt Wikipedias artikel om BvS-10 Viking ska dessa fordon lämna Afganistan och föras tillbaka till UK för att användas träning av RM, deras roll i Afganistan ska i sin tur tas över av den singaporianska klonen Bronco då den anses stå emot IED bättre.
Beslutet verkar ha kommit snabbt, då nyheten om Bronco kom ut den 19 december och så sent som den 27 juni beställde britterna ytterliggare 14 BvS 10 för användning i Afganistan.

Blev något förvånad då jag läste detta, då allt jag läst om Vikings uppträdande i öst var bara till fanfarer och beröm. Har jag missat någon information om att dom har råkat ut för stora skador av IED?
Någon som vet hur mycket bättre Bronco kan "ta hand om" en IED samt om det finns möjlighet att förbättra Viking så den blir lika tålig?

/CvD

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Re: BvS 10 Viking dras tillbaka från Afganistan

Inlägg av Urban » 13 januari 2009, 12:51

http://en.wikipedia.org/wiki/BVS10#UK_deployments anger ju att orsaken ska vara:

"They are, however, proving vulnerable to the sort of IEDs which plagued coalition vehicles in Iraq; they do not have a v-shaped hull or substantial under-body armour"

Skriv svar