Personlig utrustning på / i en StuG III

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Personlig utrustning på / i en StuG III

Inlägg av Morgan » 9 augusti 2009, 22:01

Jag undrar vilken personlig utrustning en StuG III-besättning förvarade inuti vagnen. Jag har sett en StuG III D på riktigt och även tittat in och varit inuti, och det är ganska trångt i den! Föraren är isolerad längst fram till vänster och laddaren, skytten och vagnchefen är ganska ihopträngda längst bak i besättningsutrymmet, tillsammans med 40+ spräng- och pansarbrytande granater. När man tänker på det så inser man att det inte fanns så rörelseutrymme i en StuG III under strid.

Besättningen måste ha förvarat filtar, hjälmar och sovsäcker (om det fanns något sånt i Panzerwaffe under VK2?) ovanpå vagnen längst bak, där sannolike även vatten- och bensindunkar, kamouflagenät och annan utrustning förvarades.

Men hur förvarade de sina personliga handeldvapen? Jag gissar att de hade MP40, PPSh41 och pistol att tillgå, och när jag gjorde värnplikt för över tio år sedan fick jag lära mig att alltid ha vapnet inom armlängds avstånd. Men hade verkligen en StuG III-besättning sina personliga handeldvapen på sig när det var redan var trångt nog som det redan var med all ammuniton som förvarades plus, antar jag, extra granater som låg på golvet i vagnen för att att maximera antalet granater som fanns att tillgå? För det blir ju, bara för att nämna något, mycket krångligare att ta sig ur en trång lucka med en kulsprutepistol framför bröstet eller på ryggen, än utan.

Vad menar ni?

Vänligen, Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Personlig utrustning på / i en StuG III

Inlägg av Daniel L » 9 augusti 2009, 22:23

Det fanns fästen för k-pistar inne i vagnarna, liksom för tillhörande magasin. Pistol bars i hölster men jag har också läst att vissa förvarade sina pistoler i fickan. Mycket förvarades mycket riktigt som du misstänker utanpå vagnen. De har du säkert sett på bilder. Men kanonvagnarna var ju del av batterier som hade egna fordon för trossen etc. Sovsäckar användes mig veterligen inte utan man använde filtar.

/Daniel

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: Personlig utrustning på / i en StuG III

Inlägg av Morgan » 10 augusti 2009, 06:59

Hej Daniel,

jag letade efter referensbilder, och du har rätt. Jag hittade en bild där en MP40 med tillhörande magasinsväska hänger bakom vagnchefen i en StuG III.

Men för att utveckla frågan lite, hur många kulsprutepistolfästen fanns det egentligen i en StuG III G? Hur många besättningsmän borde rimligtvis ha haft plats för ett kulsprutepistolfäste jämte sig?

Laddaren hade kassetter med granater jämte sig, föraren satt trångt där framme och skytten satt inklämd mellan kanonens bakstycke och väggen.

Vet man hur många MP40 resp. P38 reglementet ska att det skulle finnas per StuG III G-besättning? Som sagt, hur mycket jag än letade igår så hittade jag bara en bild med en MP40 bakom vagnchefen.

Någon som vet?

Vänligen, Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Skriv svar