Lämnad Stridsvagn i skogen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
jeep_tom
Medlem

Lämnad Stridsvagn i skogen

Inlägg av jeep_tom » 2 september 2009, 00:11

Hej.

För ett antal år sedan var det en äldre herre som berättade för min far om en stridsvagn som skall finnas lämnad i skogen inte långt från där jag bor. Kanske endast 2 mil resa dit.

Historien skall vara något i form av att det skall ha varit en vagn som har använts till skogsbruket. Sedan har dom tydligen fått motorproblem och dumpad den i en ravin eller bara kört ner den i en ravin av misstag. Vagnen skall tydligen ha saknat torn. Och skall tydligen ha varit en Landsverk vagn, exakt modell framgick inte. Dock skall vagnen ydligen ligga upp och ned 8O

Tyvärr så avled denna äldre herre bara ett tag före jag fick upp mitt intresse för gamla pansarfordon så jag kan inte fråga honom något om detta.

vad tycker ni jag skall göra? Jag har pratat med några enstaka personer som bor i den "byn" där den ryktesväga skall ligga i skogen någonstanns enligt vad denna herren berättade... Dock är skogarna stora här i norrland så att bara söka är rätt hopplöst. Och de jag har pratat med har inte vetat någonting alls.

Så nu funderar jag lite på om jag skall ta och fixa till mig ett flygblad och dela ut till alla som bor i "byn" och efterfråga information om denna vagnen. Eller vad tror ni? Det vore ju kul att hitta reda på den och se vad det egentligen är för vagn, om den ens finns :roll:

Stefan Karlsson
Medlem

Re: Lämnad Stridsvagn i skogen

Inlägg av Stefan Karlsson » 2 september 2009, 07:39

Den här typen av "skrönor" finns lite här och var, jag har själv följt upp en del spår och kan konstatera att "skrönorna" i vissa fall är just skrönor, men i andra fall har det visat sig att verkligheten till och med är bättre än historien.
I vilket fall som helst är det värt att försöka följa upp det hela, men väl medveten om att man kan komma att bli besviken på det man får fram. Men som sagt det kan också vara så att "stridsvagnen" inte alls är någon stridsvagn utan en Universal Carrier, M 29 Weasel eller liknande och det kan många gånger vara ett intressantare fynd nar allt kommer fram. Men det kan också vara så att "bytet" blivit betydligt större efter hand som "björn/älg/fiskehistorien" berättats - till slut var det Montgommery själv som hade kört fast vagnen...

Hur man skall gå till väga är svårt att säga, det gäller att ha tur att hitta "rätt" person som kan guida/tipsa i rätt riktning och där är det nog bara envishet (dörrknackning) som gäller.
Risken finns att det dyker upp lycksökare som ser sin möjlighet att tjäna pengar på motsvarande sätt som de som idag bärgar vrak i forna sovjet i förhoppning att det skall stå förmögna amerikaner på rad och betala, men den typen av vrak finns inte i Sverige, man får vara tacksam om man hittar någon rostig plåtbit så att man kan glädja sig åt att man i alla fall fick ett svar.

Hur som helst är det värt att försöka - det kan ge resultat, om inte annat är det en kul hobby.

Stefan

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 16 september 2009, 18:35

Jag tycker med du ska undersöka det hela. Men om du säger att den skulle vara nerkörd en i ravin så får man väll försöka hitta en karta över området och se om man kan hitta ställen som stämmer överrens med den info du har.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 5 november 2009, 23:51

det bästa är nog att göra som preadator sade, leka skatthistoriker och söka igenom alla raviner i området. det sagt, skogar i norrland kan ju vara förbaskat stora...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 6 november 2009, 10:10

Tycker definitivt du skall försöka leta.

Ett tips är ju att fråga personer i den avlidne personens närhet, visste han om "stridsvagnen" och berättade om den för din far, kanske någon i hans närhet fortfarande är i livet och vet var den finns.

Uppdatera oss gärna om hur eftersökningarna går!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 november 2009, 17:16

Jag håller just på att gå igenom fornlämningsregistret om det går att finna någonting därifrån och därifrån gick det inte att hitta någonting.......Däremot finns det ganska mycket om nedsänkta pråmar.

Stefan

Skriv svar