Bifogar bild på vad jag tror är en L60 stridsvagn. Tillverkad i brons av Rosengrens i Limhamn. Den har Landsverks logotyp(drygt 2cm hög) ingjuten på motorluckan bakom tornet. Är det någon som vet något om denna modell? Längd ca 24cm och bredd ca 9cm, mycket tung. Tornet går att vrida.
Tacksam för all info jag kan få tag på.
Erik
Stridsvagn L60? i brons
Re: Stridsvagn L60? i brons
Om jag minns rätt så finns det en likadan på mässen på I 19 i Boden.

När det gäller flygplan brukar tillverkarna göra fina modeller som de delar ut till presumtiva kunder. Jag har både en J 21 och en J 22, ungefär samtida, i min lilla samling. I min värld verkar detta vara motsvarande mutmodell från Landsverk.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Stridsvagn m/42 om man skall vara korrekt.
Mycket riktigt en "muta" från Landsverk - delades ut till de förband (och säkert även till olika potentater) som vagnarna levererades till. Det förekommer även idag, men idag handlar det oftast om plastmodeller som målats och ställts i en liten monter.
Landsverk beställde dessa modeller från olika tillverkare och det finns Strv m/38, Strv m/40, Strv m/42, Pbil m/39.
Har ofta funnits på mässar eller hos regementschefer, men vartefter regementena lagts ner har de "försvunnit" ut på marknaden. En del står på museer idag.
Hur många som tillverkats är nog svårt att få svar på men det är nog inte alltför många.
Strv m/38 tillverkades i 16 "riktiga" ex - tror inte att antalet modeller var fler än riktiga vagnar.
Kul grej.
Mycket riktigt en "muta" från Landsverk - delades ut till de förband (och säkert även till olika potentater) som vagnarna levererades till. Det förekommer även idag, men idag handlar det oftast om plastmodeller som målats och ställts i en liten monter.
Landsverk beställde dessa modeller från olika tillverkare och det finns Strv m/38, Strv m/40, Strv m/42, Pbil m/39.
Har ofta funnits på mässar eller hos regementschefer, men vartefter regementena lagts ner har de "försvunnit" ut på marknaden. En del står på museer idag.
Hur många som tillverkats är nog svårt att få svar på men det är nog inte alltför många.
Strv m/38 tillverkades i 16 "riktiga" ex - tror inte att antalet modeller var fler än riktiga vagnar.
Kul grej.
Tack för informationen. Hittade den på en stadsauktion och kunde inte låta bli att lägga ett bud. Den står beskriven som en "L60". För några år sedan missade jag tyvärr en liknande skulptur av en Renault FT17 gjord av Pierre Félix Masseauen på en kvalitétsauktion, den var mycket mer effektfull.
Erik
Erik