Stridsvagnsdesign - allt i tornet?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Erik Ljungberg
Medlem

Stridsvagnsdesign - allt i tornet?

Inlägg av Erik Ljungberg » 18 augusti 2011, 15:20

En designfråga avseende stridsvagnar dök upp i mitt huvud häromdagen. Såg en bandgående grävmaskin och konstaterade att allt, förare, motor, drivmedel verkansdel mm var i den delen som kunde snurra. Endast själva bandaggregatet var utanför.

Borde det inte gå att bygga en stridsvagn enlig samma princip? Alltså, ett jättetorn med motor, hela besättningen, kanon, drivmedel mm.

Fördelen borde vara att problemet med själva tornringen fösvann, tornet kunde göras mer utrymmes effektiv med minder pansarbehov mm.

Nackdeln är att föraren inte alltid tittar i färdriktningen och att en drivaxel måste gå ner till bandaggregatet. Kan också se problemet att bygga en ringkonstruktion som pallar uppåt 40 ton.

Har det gjort försök kring detta? Någon som är smartare än mig och kan hävda att det är genomkorkat av någon anledning?

/Erik

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Re: Stridsvagnsdesign - allt i tornet?

Inlägg av Vysotskij » 18 augusti 2011, 21:34

Åksjuk förare känns sådär, men jag tror att det tysk-amerikanska stridsvagnsprojektet på 70-talet hade försök i den riktningen.

Att vrida ett torn på 40 ton kräver rimligtvis rätt rejäl motorkraft, i alla fall om det ska gå undan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 augusti 2011, 21:39

Eefarenheten säger att huvuddelen av alla träffar ett stridsfordon sitter över en m höjd.
Därav strävar man att sätta alla "sårbara" komponenter så lågt som möjligt i vagnen.
:)

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 19 augusti 2011, 07:58

Höjden blir nog problemet. Stod och tittade en stund till på grävmaskinen och insåg att tornet med allt innehåll, motor, am, förare, måste passera ovanför bandaggregatet för att kunna rotera. Ingenting, eventuellt bränsle i så fall, kunde ligga lågt mellan banden.

Tack för input och som vanligt när jag kommer på en idé och undrar varför ingen tänkt på det förrut är det för att idén är korkad.

/Erik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 augusti 2011, 08:07

Erik Ljungberg skrev: Tack för input och som vanligt när jag kommer på en idé och undrar varför ingen tänkt på det förrut är det för att idén är korkad.

/Erik
Behöver ju inte var korkad utan kanske lite annorlunda. ;)
:)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 19 augusti 2011, 12:20

Eller också kan du bygga Grävmaskin "S" utan snurrgrej som roterar mha banden

Och så får du kalla din stridsvagn "Z" ("S" fast bakvänt...) :-)

Ett skäl att det ser ut som det gör är nog att grävmaskinsmotorn driver grävagreggatet i första hand och driver banden som bisyssla. Stridsvagnsmotorn driver banden som huvuduppgift.

Men man måste ju tänka, Israelerna har ju vänt på fram och bak och tycker att det är bra.

Skriv svar