Krigsplacering av "gamla" flottister?

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Re: Krigsplacering av "gamla" flottister?

Inlägg av FNP » 4 november 2011, 14:02

varjag skrev:Lite utanför frågeställningen, men jag var Sjömatros - egentligen utbildad till Landmatros - begrep jag senare :roll:
Vpl i Flottan....ryckte in Bat Sparre 7/56 och med ''Underbefälsutb'' = 444 dagar i soldboken. Mitt ''kompani'' - hade klar övervikt av killar som varit till sjöss eller i båtar, fiskargrabbar från Bohuslän och Norrlandskusten, rospiggar som kunde ro en båt eller tjommar som kunde starta en Säffle-motor med tryckluft......Själv var jag lotsson med god båtvana sedan barnsben. Egenskaper som tycktes i mycket fattas på de andra kompanierna.
Well, efter Traska i Takt, putsa skor och vända klack - avslöjades att vi, skulle bli ''Signalmatroser SM'' :)

SM - stod för SjöMätare. Och sjökommenderingen, våren 1957 - blev Sjökarteverkets Sjömätningsfartyg. En paradisisk tillvaro där vi körde ''mätbåtar'' hela sommaren och hösten framåt ''muck''.

Men, dessförinnan - hade vi haft tvenne ö-övningar; utrustning, bemanning och operation av Kustbevakningsstationer!

Och - det var till en kustbevakningsstation som min Mob-order lydde efter ''muck''. Så några gloriösa kryssare eller jagare blev aldrig min lott - tack och lov.
(månaden före utryckning, visste ''dom'' inte vad dom skulle göra av oss - sjömätningssäsongen var slut och vi signalkorpraler gick och drog på Skeppsholmen....emellan blixtkommenderingar till enstaka turer på motortorpedbåtar
och jagaren MODE som råkade befinna sig i ''rustat skick''. Vid det laget var vi ''rostiga'' på signalering - det va inte kul :oops: )

My tuppence, Varjag
De erfarenheter du delger vågar jag påstå var giltiga också minst en bra bit in på 60-talet. (Därefter inträffar radikala förändringar)
Det kan synas märkligt att det "slösades" med sjöfolk på det sätt som du beskriver, men det fanns på den tiden mycket god tillgång. Det var heller inte alltid önskvärt med för stor andel t ex befarna sjömän på större fartyg (disciplin problematik). Fiskarsöner utbildades och krigsplacerades så långt möjligt mot Hjälpminsvepare, men på den tiden fanns det långt fler fiskebåtar av olika typer och storlekar än det fanns hjälpminsverpare.
För Kustbevakningsorganisationen som ju verkade i kust- och skärgårdsmiljö var dock rekryteringen optimal.
Lokalkännedom i vid bemärkelse, händighet och vana vid småbåtar var egensakper som jag kan tänka kom väl till pass.
Jag gissar att ni under övningarna förfogade över 1-2 motorbåtar/mindre fiskekutter för stationens behov?

Den beskrivning du ger stämmer väl in på mina västkustsläktingar, vpl i flottan, verksamma inom lotsverket - krigsplacerade inom Kustsignalväsendet/Kustbevakningsorganisationen. Minns du på vilken station du var krigsplacerad?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 november 2011, 20:26

Tack FNP, intressant läsa om hur det blev ''efteråt''.
Jag gissar att ni under övningarna förfogade över 1-2 motorbåtar/mindre fiskekutter för stationens behov?

Den beskrivning du ger stämmer väl in på mina västkustsläktingar, vpl i flottan, verksamma inom lotsverket - krigsplacerade inom Kustsignalväsendet/Kustbevakningsorganisationen. Minns du på vilken station du var krigsplacerad?
Under övningarna skeppades stationspersonalen (8 [?] man och en styrman) till resp. öar - i motorbåt. Som sedan inte syntes till förrän efter övningens slut. Men under krigsförhållande - avsågs tilldelning av en motorbåt till Kb-stationer på öar. En sån båt - var t.ex. en servicebåt som hörde hemma på ngt fyrskepp. Vilket ger en aning om båttyper i sån tjänst.

Krigsplaceringsordern specificerade inte station - men min sade Oxelösund. Så det var lätt gissa att det var Hartsö-Enskär det skulle bli. :D

Varjag

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 4 november 2011, 23:24

varjag skrev:Krigsplaceringsordern specificerade inte station - men min sade Oxelösund. Så det var lätt gissa att det var Hartsö-Enskär det skulle bli. :D

Varjag
Kbs 345. :D

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 5 november 2011, 13:43

FNP skrev:Det kan synas märkligt att det "slösades" med sjöfolk på det sätt som du beskriver, men det fanns på den tiden mycket god tillgång. Det var heller inte alltid önskvärt med för stor andel t ex befarna sjömän på större fartyg (disciplin problematik).
Det där var ju väldigt tydligt vid mönstringen. Då hade jag redan gjort över ett år i handelsflottan men mönstringförättaren var väldigt motvillig till att placera mig i flottan. Bodde både hyfsat nära örlogsbasen som ville dit.

Det var först när jag drog fram att jag ville söka vidare till officer i flottan som han placerade mig där. Annars hade jag hamnat i infanteriet som vagnschef på en IKV.

Kanske hade varit lite mer spännande?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 november 2011, 14:38

FredH skrev:

Annars hade jag hamnat i infanteriet som vagnschef på en IKV.
Vilket år?
:)

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 5 november 2011, 16:15

MD650 skrev:
FredH skrev:

Annars hade jag hamnat i infanteriet som vagnschef på en IKV.
Vilket år?
:)
Mönstrade 1990, är inte helt säker på om det kom så långt att bli ett år när han nämnde IKV. Jag var väldigt påstridig om flottan. Tror han hämnades genom att ge mig en placering i flottan 1994 som GB.

En placering som jag själv sedan ändrade via Värnpliktsverket.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 november 2011, 23:12

FNP skrev:
varjag skrev:Krigsplaceringsordern specificerade inte station - men min sade Oxelösund. Så det var lätt gissa att det var Hartsö-Enskär det skulle bli. :D

Varjag
Kbs 345. :D
Ja det var det nog - hade glömt numret. Besökte ön 1986 - logementsstugan i förfall, allt annat borta och socklarna i klippan för utkikstornet var sönderrostade.....
Men - havsörnsboet fanns kvar! Med häckande fågel - :)

Skriv svar