personliga vapen
personliga vapen
Hej,
Jag och en bekant har på senaste tiden grottat ned oss i serien arméhandbok från försvarsmakten. Här redovisas som säkert de flesta känner till de svenska förbanden samt dess uppbyggnad, fordon och tunga vapen.
En sak som vi däremot inte hittar där är fördelning av personliga vapen, exempelvis vilka hade automatkarbiner och vilka hade k-pistar.
Vet någon här var man hittar den informationen?
Vänliga hälsningar
Fredrik B
Jag och en bekant har på senaste tiden grottat ned oss i serien arméhandbok från försvarsmakten. Här redovisas som säkert de flesta känner till de svenska förbanden samt dess uppbyggnad, fordon och tunga vapen.
En sak som vi däremot inte hittar där är fördelning av personliga vapen, exempelvis vilka hade automatkarbiner och vilka hade k-pistar.
Vet någon här var man hittar den informationen?
Vänliga hälsningar
Fredrik B
Re: personliga vapen
När?Fredrik_B skrev:vilka hade automatkarbiner och vilka hade k-pistar.
Grundprincipen var att de som skulle kriga hade AK och de runt omkring (chefer, fordonsförare, granatgevärsskyttar etc.) hade kpist.
MVH
Hans
Jo, det är min bild också.
Det jag undrar är i vilken bok eller skrift som detta anges. Jag har en bok från 40-talet som om jag mins rätt heter infanterireglemente. Där står det i detalj vad exempelvis en skyttegrupp skulle vara utrustad med, personliga vapen, spadar, yxor mm.
Tidsmässigt så gäller det hela den tid som arméhandöckerna användes, dvs 50 och framåt.
/Fredrik
Det jag undrar är i vilken bok eller skrift som detta anges. Jag har en bok från 40-talet som om jag mins rätt heter infanterireglemente. Där står det i detalj vad exempelvis en skyttegrupp skulle vara utrustad med, personliga vapen, spadar, yxor mm.
Tidsmässigt så gäller det hela den tid som arméhandöckerna användes, dvs 50 och framåt.
/Fredrik
Snarare att de som skulle kriga med sitt eldhandvapen hade ak, de som krigade med något annat (t ex granatgevär) hade kpist.Hans skrev:Grundprincipen var att de som skulle kriga hade AK och de runt omkring (chefer, fordonsförare, granatgevärsskyttar etc.) hade kpist.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ojoj, det har varierat genom åren. Skyttegruppen Org-59 hade 5 kpist m/45 och 4 ag m/42 B.
Tack för svaren men det var inte riktigt svaret på min fråga, provar igen 
I vilken publikation från försvarsmakten framgår det vilken typ av personliga vapen som olika befattningar hade? Det måste ju ha skrivits ned någonstans. Man kan ju inte godtyckligt ha skickat en hög med vapen till olika mobföråd.
/Fredrik
I vilken publikation från försvarsmakten framgår det vilken typ av personliga vapen som olika befattningar hade? Det måste ju ha skrivits ned någonstans. Man kan ju inte godtyckligt ha skickat en hög med vapen till olika mobföråd.
/Fredrik
Den informationen torde finnas i u-listorna för typförbanden, inte i något reglemente. Beroende på tidsperiod så bör dessa ha funnits i antingen ett IT-system eller i pappersform. Idag återfinns de i systemet IOR.
Sedan är u-listan sällan hela sanningen, utan olika former av substitut har nog alltid förekommit. Dvs där u-listan säger att någon ska ha en AK5 så kunde det ha legat en kpist och väntat i förrådet om tillgången på AK5 var för liten.
Sedan är u-listan sällan hela sanningen, utan olika former av substitut har nog alltid förekommit. Dvs där u-listan säger att någon ska ha en AK5 så kunde det ha legat en kpist och väntat i förrådet om tillgången på AK5 var för liten.
Ett krigsförband bestod av P tabell, där personalen var uppräknad, och U tabeller där materielen var uppräknad. Vissa förband hade även anläggningar. Varje typbefattning hade en personlig utrustningslista, jag kommer inte ihåg exakt vad den hette. men samantaget, om P tabellen inehöll X antal skyttesoldat 3020 eller vad befattningen kunde kallas, så lades , förhoppningsvis, X antal vapen som fanns på den typbefattningens materiellista upp i förbandets mobföråd. Det var inte slumpmässigt vad som skulle finnas i föråden.