Att slå ut stridsfordon
Att slå ut stridsfordon
Under min värnplikt ägnades mycket tid till att öva på att slå ut pansarskyttefordon med hjälp av minor, grg och P-skott. Det man fick lära sig var att "två träff" räknades som utslaget fordon. Hur väl skulle denna typ av anfall med svensk material mot sovjetiska vagnar stå sig? Det finns ju en del skrönor inom det här området men vad tror ni som har erfarenhet från lite olika tidsepoker, säg från 60 talet fram till 90 talet. Hur stod sig granaterna och skyddet i vagnarna mot varandra under dessa årtionden? Det talades ofta om de "minst skyddade punkterna" men vilka skulle ni ha siktat på om ni hade haft tid och sinnesnärvaro. Den här frågan har ju i viss mån diskuterats tidigare men det är i förstahand effekt i vapnen och skydd jag är intresserad av men även vilken typ av strategi som torde vara bäst för att orsaka så mycket skada som möjligt med ovanstående vapen. Kort sagt, hur skulle ni ha lagt upp ert optimala anfall på plutonsnivå?
Re: Att slå ut stridsfordon
Jag skrev precis om det i en annan tråd. När jag genomförde värnplikten 87/88 hade vi genomgångar kring stridsfordonskort och vagnars känsliga punkter. Det kunde vara var amunition lagrades till vart soldater kunde "stiga ur" pansarskyttefordon. det kompleterades med sikten som skulle läggas ut på rätt ställe med hänsyn till fordonets fart, riktning och önskad träffpunkt. Hur dessa klassrumskunskaper gick att överföra till praktiska skyttekumskaper kan ju diskuteras. Det som framförallt saknades var dubbelsidiga övningar där infanteri och pansar kunde öva för att skyttar skulle få känna på "riktiga" siktförhållanden. Jag vet att sådana sammövningar på 90talet ledde till ändrade riktregler och avsevärt minskade eldavstånd med närpansarvärnsvapnen.
Den första övningen skedde våren -92 på Kvarn med ett pskkomp med underställd strvplut ur P 10 mot ett förstärkt brigskkomp som bl.a. skulle genomföra fördröjningsstrid.Der Löwe skrev:Jag vet att sådana sammövningar på 90talet ledde till ändrade riktregler och avsevärt minskade eldavstånd med närpansarvärnsvapnen.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Hur kan det komma sig att man inte gjorde det ordentligt tidigare, närmande visste att Stormaktens förband var helt mekaniserade sen decennier tillbaka?