Rökskjutning med 10,5cm haubitskompani och grkpluton.
Rökskjutning med 10,5cm haubitskompani och grkpluton.
Undrar om någon kommer ihåg vilken förmåga vårt gamla bataljonsartilleri hade i att avskärma med rökbälten? Hur långa bälten kunde man lägga och vidmakthålla hur länge?
Re: Rökskjutning med 10,5cm haubitskompani och grkpluton.
Tack! Återstår då bara hur många rökgr resp lysgr som fanns på förbanden för att man ska kunna räkna ut förmågan...
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Glöm inte att vi använde 8 cm grk m/29-39 för rökskjutning. De s k rök-åttorna. Tre per skyttebataljon.
Dem har jag missat. Hade inte bara jägarna och vissa värnförband 8:or?Stellan Bojerud skrev:Glöm inte att vi använde 8 cm grk m/29-39 för rökskjutning. De s k rök-åttorna. Tre per skyttebataljon.
Om jag minns rätt så hade vissa lokalförsvarsförband 8 cm grk.TJ1 skrev:
Dem har jag missat. Hade inte bara jägarna och vissa värnförband 8:or?
RU för 12 cm GRK pluton var 196 Rökvinggr per plut. 10,5 cm batteri har jag för mig hade närmare 300 rökgranater. Jag får ta mig upp på vinden och titta i oplatskortet igen. Jägar och Amf 8:orna hade inte rök i RU. Rökvinggr m/50 till 8 cm Grk m/29 hade kort räckvidd ca 1200 m. Vi brukade skoja om att det var en polsk aerodynamiker som uppfunnit dem. De var platt i nosen för att inte sjunka ned i marken därav räckvidden.
ESU
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Cykelskyttebataljon Org-69. Grkkomp 2 plut x 4 st 8 cm grk m/29-39.MD650 skrev:Om jag minns rätt så hade vissa lokalförsvarsförband 8 cm grk.TJ1 skrev:
Ca 200 och ca 300 räcker gott! Tusen tack!ERO skrev:RU för 12 cm GRK pluton var 196 Rökvinggr per plut. 10,5 cm batteri har jag för mig hade närmare 300 rökgranater. Jag får ta mig upp på vinden och titta i oplatskortet igen. Jägar och Amf 8:orna hade inte rök i RU. Rökvinggr m/50 till 8 cm Grk m/29 hade kort räckvidd ca 1200 m. Vi brukade skoja om att det var en polsk aerodynamiker som uppfunnit dem. De var platt i nosen för att inte sjunka ned i marken därav räckvidden.
Tack!Stellan Bojerud skrev:Cykelskyttebataljon Org-69. Grkkomp 2 plut x 4 st 8 cm grk m/29-39.MD650 skrev:Om jag minns rätt så hade vissa lokalförsvarsförband 8 cm grk.TJ1 skrev:
Uppföljningsfråga: Hur mycket lys fanns det?
RU var 96 Lysvinggr på 12 cm Grkkompaniet och 96 Lysgr på 10,5 cm kompaniet
ESU
Var jag tvingad att googla framERO skrev:Rökvinggr m/50 till 8 cm Grk m/29 hade kort räckvidd ca 1200 m. Vi brukade skoja om att det var en polsk aerodynamiker som uppfunnit dem. De var platt i nosen för att inte sjunka ned i marken därav räckvidden.
MVH
Hans
- Bilagor
-
- 88739.jpg (44.82 KiB) Visad 4126 gånger
Tack! En bild säger mer än tusen ord och vad gör då inte en film.........
ESU
Detta är OT. I de tunga granatkasterekompaniet som sattes upp 1957 fanns det förutom stab och tross en eldledingspluton, två granaykastareplutoner samt en ställningsgrupp som hade STF kompanichefen som chef. Jag har svårt att förstå vad denna grupp hade för uppgift. Var det någon slags komplement till eldledningsplutonen.?