Det finns ett svensktillverkat krigsspel som har PB7 hypotetiska avvärjningsstrid runt Ystad ca 1989 som tema. Spelsystemet grundar sig på Markstridsskolans spel på bataljonsnivån. Förband som porträtteras är XI. Fördelningen (3, 4, 5 Fördhaubbat, 31. FördLvbat) PB7 (hela) IB11 (en bataljon och Bpvkomp) IB12 (en bataljon) IB41 (två bataljoner) 108. Fo-stridsgruppen (5. Cskbat, 12. Mekbat F, 107. Lfhaubkomp, värnkompanier) och 151. Fo-stridsgruppen (1. Cskbat, 101. LfIngkomp, 106 Lfhaubkomp, värnkompanier). På röd sida finns 76. Luftlandsättningsdiv (237. Fskjreg), 336 Marininfbrig (hela), 32 Luftburna brigaden (2 bataljoner), 1. Motoriserade gardesskyttediv (171. MR, 609. TR). 3. Motoriserade gardesskyttediv (13. MR). Finns en del info och bilder om det på Krigsspel.se.
http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=2943
Svenskt krigsspel om PB7.
Re: Svenskt krigsspel om PB7.
Ser otroligt trevligt ut säger jag som krigsspelare.
Verkar vara mer på väg dessutom: http://www.battlestaffgames.com/swedish-steel.html
Det enda jag stör mig på är att fienden påstås åka i T-72M1. Skada från kännedom om våra egna inköp av östtyska diton?
Såvida även motorskyttet är sovjetiskt borde dessa väl betecknas T-72A?
Men det är ju print and play, och han verkar inte ledsen över att få feedback. Blir ett solklart köp när pengar börjar trilla in för min del, tack för tipset!
Verkar vara mer på väg dessutom: http://www.battlestaffgames.com/swedish-steel.html
Det enda jag stör mig på är att fienden påstås åka i T-72M1. Skada från kännedom om våra egna inköp av östtyska diton?
Men det är ju print and play, och han verkar inte ledsen över att få feedback. Blir ett solklart köp när pengar börjar trilla in för min del, tack för tipset!
Stämmer, T-72M och M1 är exportversioner och användes vad jag vet inte av sovjetiska förband.Kasson skrev:Det enda jag stör mig på är att fienden påstås åka i T-72M1. Skada från kännedom om våra egna inköp av östtyska diton?
Om vi ändå är inne på krigsspel så ska jag ta tillfället att slå ett slag för realtidsvarianten i form av Wargame: Airland Battle, där solokampanjen låter en försvara hela Skandinavien mot en sovjetisk invasion på hösten 1985. Det är ett kul spel, men betydligt mindre "realistiskt" än brädspelen brukar vara. Exempel: eftersom spelmotorn inte kan hantera dragna fordon har man fått rota upp prototypen till en luftvärnskanonvagn från 60-talet som aldrig kom i tjänst för att de svenska brigaderna ska få något vettigt luftvärn att tala om.
Wargame är riktigt kul, i alla fall om man bortser från communityt och har överseende med AIn. Enklast är att spela med vänner och bekanta tycker jag.
Men det är kul att Sverige fått en plats i spelet, och faktiskt är riktigt spelbart även om man inte är en supermakt.
Men det är kul att Sverige fått en plats i spelet, och faktiskt är riktigt spelbart även om man inte är en supermakt.