Förbandschef och nivå på förband i Sverige

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Förbandschef och nivå på förband i Sverige

Inlägg av ola » 8 maj 2025, 21:41

Denna fråga har jag funderat på länge efter ha läst böcker ifrån Jonas Waern/Ulf Henricsson/Hans von Luck + lite annat.

En kanske invecklad/teoretisk fråga/delfrågor till er som har stenkoll eller själva har suttit som förbandschef på plutons/kompaninivå och uppåt.

Vid säg bortfall av förbandschef och stf förbandschef och dess förbandsstab eller där sagda förbandschefer med förbandsstab har blivit bekämpad så ledning av just det förbandet blir omöjligt att utföra och här kommer egentligen då mina delfrågor.

1. Får säg en plutonschef från en underställd pluton överta ledning av av det kompani den ingår i om kompanichef/stf kompanichef med delar av kompanistab blivit bekämpat för att kunna fortsätta kompanis strid med det som finns kvar av kompanistaben ?

2. Vad gäller på samma sätt från kompaninivå mot bataljonsnivå ?

3. Vad gäller på samma sätt från bataljonsnivå till brigadnivå ?

Eller vad gäller egentligen , någon som kan kasta lite lys på detta , är nyfiken :)

Som exempel:
-Hans von Luck var vid någon period tillförordnad förbandschef på högre förband än vad han hade formell utbildning för.
-Ulf blev sektorchef på balkan och blev chef över två bataljoner.
-Jonas Waern blev tillförordnad brigadchef i Kongo under en period.

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Förbandschef och nivå på förband i Sverige

Inlägg av Hans » 8 maj 2025, 21:57

Jag är inte säker på att jag förstår frågan.

Normalfallet var att om chefen stupade så tog ställföreträdaren chefen över. Och han också stupade fanns det en ordning, typ gruppchef första grupp tar över plutonen

I tyska generalstaben har jag ingen aning.

MVH

Hans.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 maj 2025, 22:05

Ett sådant byte måste ju medföra en snabb befordran av ett helt gäng med gubbar. I Hans exempel behövs ju med ett huj en ny gruppchef på första grupp.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 8 maj 2025, 22:51

Markus Holst skrev:
8 maj 2025, 22:05
Ett sådant byte måste ju medföra en snabb befordran av ett helt gäng med gubbar. I Hans exempel behövs ju med ett huj en ny gruppchef på första grupp.
Ja, man får tillfälliga positioner i fält. Ett exempel är när Major Dyrssen, chefen för I. Stridsgruppen i SFK stupade 1:a mars 1940 så blev Kapten Carl Bonde, vanligtvis chef för 1. Kompaniet chef för I. Stridsgruppen fram tills att Dyrssen ersattes. Detta ledde förstås till att den seniora plutonchefen i 1. Kommpaniet tog över det, den seniora gruppchefern tog över plutonen, den ställföreträdande gruppchefen gruppen. Alla dessa gick tillbaka till sin vanliga position när Major Agell ersatte Dyrssen den 12:e mars.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 8 maj 2025, 23:40

Markus Holst skrev:
8 maj 2025, 22:05
Det juridiska kan man läsa om i FFS 2019:6 Försvarsmaktens föreskrifter om personaltjänst. Att någon går in på en ny befattning betyder dock inte att denne befordras. En menig kan t ex mycket väl vara gruppchef om så krävs.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 10 maj 2025, 00:17

Kanske inte svar på frågan men tidigare så har jag förstått det som att det fanns en tanke att officerare skulle utbildas för att ha tillräcklig förståelse för nivån "över" för att kunna ta befäl vid behov. Sen kanske detta främst var för att förstå sin roll i systemet. Men som Bjernevik skriver så är det ju skillnad på att tillfälligt gå in på en ny befattning mot att befordras. Jag skulle tro att man kan jämföra det med att om en vänsterback blir utvisad kan en forward tillfälligt gå ner i backlinjen, men kommer sannolikt inte starta nästa match som vänsterback.

Men frågan är intressant för det blir stora och oväntade personalförändringar i krig och det bör vara hyfsat viktigt hur just detta är reglerat..

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 maj 2025, 09:46

Stämmer bra. När jag gick kaptenskursen för att kunna bli krigsplacerad som kompanichef ingick en del utbildning för att kunna hjälpligt leda bataljon. Att du fick tillfälligt ta över en befattning ledde inte till någon automatisk befordran, utan bara tillfälligt, oftast, högre befattning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 10 maj 2025, 20:32

Jag får verkligen tacka för era svar , mången tack :D

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 10 maj 2025, 20:33

Hans skrev:
10 maj 2025, 09:46
Stämmer bra. När jag gick kaptenskursen för att kunna bli krigsplacerad som kompanichef ingick en del utbildning för att kunna hjälpligt leda bataljon. Att du fick tillfälligt ta över en befattning ledde inte till någon automatisk befordran, utan bara tillfälligt, oftast, högre befattning.

MVH

Hans
När du gick din kaptenskurs och även då fick utbildning till att kunna vid behov gå upp som tillfällig bataljonschef fick ni även öva praktiskt i den rollen eller var det mest i teorin ? :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 maj 2025, 20:57

InfSS 88-89. Huvuddelen teorin. Fanns inte många bataljoner att öva på. Det var även brist på kompanier att öva på. Jag truppförde kompani två gånger under kursen. Första gången sade följeofficeren efteråt att han var helt övertygagad att det kommer gå åt helvete. Jag var skitnervös men på något lustigt sätt fick jag ordning på det hela.
Andra gången hade jag nog stupat då jag ledde kompaniet, personligen, först, när vi mötte b-styrkan. Men jag fick beröm för mitt agerande.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 13 maj 2025, 19:39

Hans skrev:
10 maj 2025, 20:57
InfSS 88-89. Huvuddelen teorin. Fanns inte många bataljoner att öva på. Det var även brist på kompanier att öva på. Jag truppförde kompani två gånger under kursen. Första gången sade följeofficeren efteråt att han var helt övertygagad att det kommer gå åt helvete. Jag var skitnervös men på något lustigt sätt fick jag ordning på det hela.
Andra gången hade jag nog stupat då jag ledde kompaniet, personligen, först, när vi mötte b-styrkan. Men jag fick beröm för mitt agerande.

MVH

Hans
Tackar för dina input, man lär sig något var dag , tack Hans :)
Ju mer man över desto bättre blir man :guldstjärna:

Skriv svar