Det fanns en reservpluton på varje strvkomp som innehöll lite "extrapersonal". Motsvarande fanns även på pskkomp och bpvkomp men var grupp resp. tropp.Vysotskij skrev: Detta påminner mig om en annan sak jag undrat över:
Var lika många stridsvagnsbesättningar krigsplacerade per förband som det fanns stridsvagnar? Jag kan se många anledningar att kriga minst dubbelt så många besättningar som vagnar. (Bortsett för risken för bortfall vid mob så borde det öka tillgängligheten och uthålligheten hos strvförbanden ganska radikalt om inte varje vagn är beroende av en besättning 24/7).
Om mitt resonemang stämmer borde man ha en högre kvot pansar/infanteri bland GU-förbanden ('stående', med Geijers terminologi) än i krigsförbanden.
(Givetvis är även våra strfbesättningar högkvalificerade, men det är ju efter att Stormakten fallit bort...)
Senare fanns den reservplutonen på trkomp.
Där ingick personal till besättningar. Dessutom fanns det en mobreserv med lite extrapersonal att tillgå.
Men i huvudsak var det en besättning/ vagn. Det fanns definitivt inte dubbla besättningar.