KBS I19 tidigt 80-tal

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: KBS I19 tidigt 80-tal

Inlägg av MD650 » 27 april 2009, 18:03

Rickard skrev:
Just det ja! :) Sedan något med att "när budkaveln gick..".

Det sattes upp en regementskör då som sjöng denna vid t.ex. regementets dag minns jag.
När budkaveln gick genom älvar och skog
vi lämnade skötar, yxaoch plog.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 april 2009, 18:05

Hans skrev:
Kunde en värnpliktig fänrik bara via FBU bli kapten?

MVH

Hans
Ja!

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 28 april 2009, 17:12

MD650 skrev:
Hans skrev:
Kunde en värnpliktig fänrik bara via FBU bli kapten?

MVH

Hans
Ja!

Var det på efterfrågad civilkompetens eller kunde en individ kursa sig fram till Kapten?
Jag vill inte bascha frivilligrörelsen på något sätt, det finns mängder med dugliga instruktörer i dom leden...men till Kapten!?

Hur såg utbildningsgången ut?
Kunde dom teoretiskt sett kursa sig till kapten även om dom inte ursprungligen varit befälsuttagna?
Fanns det några (formella) begränsningar i användbarhet eller kunde dom krigsplaceras på samma befattningar som RO/Yoff?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 april 2009, 18:07

NIL skrev:

Var det på efterfrågad civilkompetens eller kunde en individ kursa sig fram till Kapten?
Jag vill inte bascha frivilligrörelsen på något sätt, det finns mängder med dugliga instruktörer i dom leden...men till Kapten!?

Hur såg utbildningsgången ut?
Kunde dom teoretiskt sett kursa sig till kapten även om dom inte ursprungligen varit befälsuttagna?
Fanns det några (formella) begränsningar i användbarhet eller kunde dom krigsplaceras på samma befattningar som RO/Yoff?
Genom så kallade befordringskurser så kunde man läsa vidare i systemet. I dessa kurser ingick att bl.a. genomföra en KFÖ/GKÖ samt ev. SÖB med godkända resultat.
Vi hade en som "läste" till vpl fk på en av GU-plutonerna vid en GKÖ. Han lyckades mindre bra men det var personrelaterat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 28 april 2009, 19:30

Men om nu en värnpliktig fänrik FBU kursade och genomförde krigsförbandsövningar, särskilda övningar för befäl m.m. så kunde fänriken bli till slut vad då? Värnpliktig löjtnant, kapten, major - någonstans tog det väl ändå slut eller? Jag har inget minne av någonting högre än just värnpliktiga fänrikar det är därför jag är förvånad och undrande.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 april 2009, 19:47

Hans skrev:Men om nu en värnpliktig fänrik FBU kursade och genomförde krigsförbandsövningar, särskilda övningar för befäl m.m. så kunde fänriken bli till slut vad då? Värnpliktig löjtnant, kapten, major - någonstans tog det väl ändå slut eller? Jag har inget minne av någonting högre än just värnpliktiga fänrikar det är därför jag är förvånad och undrande.

MVH

Hans
Tror att åtminstonde sent 70-tal och tidigt 80-tal så var maxgränsen kapten.
På nåt sätt kunde man även läsa till reservare och då kunde man bli major.

Skriv svar