Fo/Gj 67 organisation

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 8 juli 2011, 13:11

NIL skrev: Nämnda kapten var krigs KC inom en fristående bataljon som sorterade under Fo67.
Den bataljonen grundutbildades på I19/P5 1986 - 1987.
Kommer du ihåg vilken? Torde varit 18.nskbat F?!
:)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 8 juli 2011, 15:45

MD650 skrev:
NIL skrev: Nämnda kapten var krigs KC inom en fristående bataljon som sorterade under Fo67.
Den bataljonen grundutbildades på I19/P5 1986 - 1987.
Kommer du ihåg vilken? Torde varit 18.nskbat F?!
Det stämmer och nämnda kapten var Krigs KC för dom som utbildades på Piteå kompani...om jag inte missminner mig totalt.
Äh, det löser sig.

Der Löwe
Medlem

Re: Fo/Gj 67 organisation

Inlägg av Der Löwe » 8 juli 2011, 15:54

Eftersom det här är en egen tråd nu så kanske någon kan beskriva vilka förband som tillhörde. Jag har från gammalt för mig att det fanns "gränsjägar" kompanier. Om det var ett vanligt Norrlandsjägarkompani från I22 som verkade i ett gränsregemente eller inte vet jag inte. Jag har för mig att någon nämnt att det skulle finnas "tullare" som var krigsplacerad i den förbandstypen. Jag har även hört om ett ingenjörkompani som "skulle ta med vägen" från Happarande och bakåt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juli 2011, 16:07

Der Löwe skrev:Eftersom det här är en egen tråd nu så kanske någon kan beskriva vilka förband som tillhörde. Jag har från gammalt för mig att det fanns "gränsjägar" kompanier. Om det var ett vanligt Norrlandsjägarkompani från I22 som verkade i ett gränsregemente eller inte vet jag inte. Jag har för mig att någon nämnt att det skulle finnas "tullare" som var krigsplacerad i den förbandstypen. Jag har även hört om ett ingenjörkompani som "skulle ta med vägen" från Happarande och bakåt.
Det var var bara I 22 som utbildade jägarkompani 85 resp. jägarkompani 85G. Den senare var ett gränsjägarkompani som det fanns åtta st av.
Det stämmer att i gränsjägarkompanierna ingick det en (eller flera) tullare.
Norrlandsjägarkompanier fanns aldrig däremot norrlandsjägarskvadroner ingående i norrlandsjägarbataljoner som utbildades på K 4.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 8 juli 2011, 16:09

Der Löwe skrev:Eftersom det här är en egen tråd nu så kanske någon kan beskriva vilka förband som tillhörde. Jag har från gammalt för mig att det fanns "gränsjägar" kompanier. Om det var ett vanligt Norrlandsjägarkompani från I22 som verkade i ett gränsregemente eller inte vet jag inte. Jag har för mig att någon nämnt att det skulle finnas "tullare" som var krigsplacerad i den förbandstypen. Jag har även hört om ett ingenjörkompani som "skulle ta med vägen" från Happarande och bakåt.
Detta är en ganska intressant tråd:
Antal norrlandsjägarbataljoner?

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem

Inlägg av A9-pjäsmannen » 10 juli 2011, 12:02

Ornellaia skrev:3. Hur fick de sitt förbandstecken?
MD650 skrev:Hur menar du?
Jo, iom att deras tecken var en björn i siluett inlindad i en krans om jag inte minns fel och I22:s märke var en profilbild på ett varghuvud. "Slängde" man sin I22-basker och fick en ny när man inträdde vid fo67?

4. Hur blev man uttagen till gränsjägare
MD650 skrev:Genom vanlig mönstring vid Värnpliktsverket och därefter vanlig GU vid I 22/Fo 66.
Fick man ansöka eller blev man handplockad för att man var extra duglig eller var det lotten som avgjorde att man fick en ny placering?

MD650 skrev:Att märka att inom Norrbottens gränsjägare Fo 67 sedemera Gj 67 så skedde som sagt ingen grundutbildning utan endast repetetionsutb.
Namnet Norrbottens gränsjägare var Pelle Mohlins sätt att försöka hotta upp och göra verksmaheten lite frän. Från början ville han att Fo 67 skulle heta Norrbottens fältjägare men det blev stopp för det. Då fick han igenom namnet Norrbottens gränsjägare.
Fältjägare vs Gränsjägare. Vad var det som var så svårsmält? Eller satte I5 käppar i hjulen med sin exklusivitet på benämningen fältjägare? Här får man spekulera fritt och inget exakt svar finnes.

(I tråden myter och skrönor kanske man borde lägga in allt jag hört om FMs heraldiska arbete. Hur länge vissa projekt kan pågå och hur länge saker kan malas...)
Min kusin skulle fått den sandfärgade baskern men något högre befäl kom med en idé att GJ67 INTE få någon basker alls
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 juli 2011, 15:18

A9-pjäsmannen skrev: Min kusin skulle fått den sandfärgade baskern men något högre befäl kom med en idé att GJ67 INTE få någon basker alls
Gj 67 fick sedemera tillstånd att bära sandfärgad basker.

Skriv svar