Kommer du ihåg vilken? Torde varit 18.nskbat F?!NIL skrev: Nämnda kapten var krigs KC inom en fristående bataljon som sorterade under Fo67.
Den bataljonen grundutbildades på I19/P5 1986 - 1987.
Fo/Gj 67 organisation
Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen
Det stämmer och nämnda kapten var Krigs KC för dom som utbildades på Piteå kompani...om jag inte missminner mig totalt.MD650 skrev:Kommer du ihåg vilken? Torde varit 18.nskbat F?!NIL skrev: Nämnda kapten var krigs KC inom en fristående bataljon som sorterade under Fo67.
Den bataljonen grundutbildades på I19/P5 1986 - 1987.
Äh, det löser sig.
Re: Fo/Gj 67 organisation
Eftersom det här är en egen tråd nu så kanske någon kan beskriva vilka förband som tillhörde. Jag har från gammalt för mig att det fanns "gränsjägar" kompanier. Om det var ett vanligt Norrlandsjägarkompani från I22 som verkade i ett gränsregemente eller inte vet jag inte. Jag har för mig att någon nämnt att det skulle finnas "tullare" som var krigsplacerad i den förbandstypen. Jag har även hört om ett ingenjörkompani som "skulle ta med vägen" från Happarande och bakåt.
Det var var bara I 22 som utbildade jägarkompani 85 resp. jägarkompani 85G. Den senare var ett gränsjägarkompani som det fanns åtta st av.Der Löwe skrev:Eftersom det här är en egen tråd nu så kanske någon kan beskriva vilka förband som tillhörde. Jag har från gammalt för mig att det fanns "gränsjägar" kompanier. Om det var ett vanligt Norrlandsjägarkompani från I22 som verkade i ett gränsregemente eller inte vet jag inte. Jag har för mig att någon nämnt att det skulle finnas "tullare" som var krigsplacerad i den förbandstypen. Jag har även hört om ett ingenjörkompani som "skulle ta med vägen" från Happarande och bakåt.
Det stämmer att i gränsjägarkompanierna ingick det en (eller flera) tullare.
Norrlandsjägarkompanier fanns aldrig däremot norrlandsjägarskvadroner ingående i norrlandsjägarbataljoner som utbildades på K 4.
Detta är en ganska intressant tråd:Der Löwe skrev:Eftersom det här är en egen tråd nu så kanske någon kan beskriva vilka förband som tillhörde. Jag har från gammalt för mig att det fanns "gränsjägar" kompanier. Om det var ett vanligt Norrlandsjägarkompani från I22 som verkade i ett gränsregemente eller inte vet jag inte. Jag har för mig att någon nämnt att det skulle finnas "tullare" som var krigsplacerad i den förbandstypen. Jag har även hört om ett ingenjörkompani som "skulle ta med vägen" från Happarande och bakåt.
Antal norrlandsjägarbataljoner?
- A9-pjäsmannen
- Medlem
Min kusin skulle fått den sandfärgade baskern men något högre befäl kom med en idé att GJ67 INTE få någon basker allsOrnellaia skrev:3. Hur fick de sitt förbandstecken?
Jo, iom att deras tecken var en björn i siluett inlindad i en krans om jag inte minns fel och I22:s märke var en profilbild på ett varghuvud. "Slängde" man sin I22-basker och fick en ny när man inträdde vid fo67?MD650 skrev:Hur menar du?
4. Hur blev man uttagen till gränsjägareFick man ansöka eller blev man handplockad för att man var extra duglig eller var det lotten som avgjorde att man fick en ny placering?MD650 skrev:Genom vanlig mönstring vid Värnpliktsverket och därefter vanlig GU vid I 22/Fo 66.
Fältjägare vs Gränsjägare. Vad var det som var så svårsmält? Eller satte I5 käppar i hjulen med sin exklusivitet på benämningen fältjägare? Här får man spekulera fritt och inget exakt svar finnes.MD650 skrev:Att märka att inom Norrbottens gränsjägare Fo 67 sedemera Gj 67 så skedde som sagt ingen grundutbildning utan endast repetetionsutb.
Namnet Norrbottens gränsjägare var Pelle Mohlins sätt att försöka hotta upp och göra verksmaheten lite frän. Från början ville han att Fo 67 skulle heta Norrbottens fältjägare men det blev stopp för det. Då fick han igenom namnet Norrbottens gränsjägare.
(I tråden myter och skrönor kanske man borde lägga in allt jag hört om FMs heraldiska arbete. Hur länge vissa projekt kan pågå och hur länge saker kan malas...)
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax
Artilleriet skjuter Strax
Gj 67 fick sedemera tillstånd att bära sandfärgad basker.A9-pjäsmannen skrev: Min kusin skulle fått den sandfärgade baskern men något högre befäl kom med en idé att GJ67 INTE få någon basker alls