-
Lützow
- Medlem
MD650 skrev:Lützow skrev:
Senaste gången som det övades en brigad(-) torde varit CC07 då tre mekbat med olika stödjande förband ingick i en brigadstridsgrupp.
Som princip övade delat på två ställen.

Jo men likfullt var det en brigad.
Vad har ni att säga om mekbat09 orgen? Vilka styrkor och svagheter ser ni? Något ni vill lägga till eller ta bort?
-
MD650
- Redaktör emeritus
Jo men likfullt var det en brigad.
Sant men det var mycket reducerat jämfört hur vi övade förr.
Vad har ni att säga om mekbat09 orgen? Vilka styrkor och svagheter ser ni? Något ni vill lägga till eller ta bort?
För många typkompanier. Sätt tillbaka det andra strvkomp och utöka antalet skyttesoldater på resp skplut.
Nu håller man på att skrota den org 09 för att sätta upp IO 14.

-
ola
- Stödjande medlem 2024
MD650 skrev:Jo men likfullt var det en brigad.
För många typkompanier. Sätt tillbaka det andra strvkomp och utöka antalet skyttesoldater på resp skplut.

IO 14 = InsatsOrganisation 2014 stämmer va ??...
men räknades inte 2011 som ett år som det skulle slutföras med omorganisationen ??...
Jo sedan är det ju olika typkompanier = för mkt som kan gå sönder och gör logistiken tyngre och känsligare...
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
Lützow
- Medlem
MD650 skrev:Jo men likfullt var det en brigad.

En mycket irriterande nackdel med mekbat09 är att det finns så lite sjukvårdsresurser på bataljonen. Om mitt minne inte sviker mig är det bara tre sjuktransportgrupper på hela bataljonen. Vid strid kan man ju räkna ut rätt lätt vilken arbetsbelastning dessa kommer få.
Ny org igen? Den "gamla" har ju knappt införts, än mindre testats. Vet du vad det är för skillnad mot nuvarande org?
-
MD650
- Redaktör emeritus
ola skrev:
IO 14 = InsatsOrganisation 2014 stämmer va ??...
men räknades inte 2011 som ett år som det skulle slutföras med omorganisationen ??...
Ett hafsverk utan djupare analys. Förhoppningsvis så stoppas det förslaget eller åtminstone görs om.
Du tänker nog på NBG 11.

-
MD650
- Redaktör emeritus
En mycket irriterande nackdel med mekbat09 är att det finns så lite sjukvårdsresurser på bataljonen. Om mitt minne inte sviker mig är det bara tre sjuktransportgrupper på hela bataljonen. Vid strid kan man ju räkna ut rätt lätt vilken arbetsbelastning dessa kommer få.
Är det inte tre per stridande komp fast man oftast bara utbildar en/utbår
Ny org igen? Den "gamla" har ju knappt införts, än mindre testats. Vet du vad det är för skillnad mot nuvarande org
Politisk så måste det minskas och då har HKV gjort ett utkast där man inte tagit hänsyn till tidigare dragna erfarnheter. De som gjort orgen har aldrig varit på ett stridande förband än mindre mek-skförband.
Remissvaren på reglementet för mekbat 09 ska vara inne i februari och nu arbetas det på ny org

-
Lützow
- Medlem
MD650 skrev:En mycket irriterande nackdel med mekbat09 är att det finns så lite sjukvårdsresurser på bataljonen. Om mitt minne inte sviker mig är det bara tre sjuktransportgrupper på hela bataljonen. Vid strid kan man ju räkna ut rätt lätt vilken arbetsbelastning dessa kommer få.
Är det inte tre per stridande komp fast man oftast bara utbildar en/utbår
Ny org igen? Den "gamla" har ju knappt införts, än mindre testats. Vet du vad det är för skillnad mot nuvarande org
Politisk så måste det minskas och då har HKV gjort ett utkast där man inte tagit hänsyn till tidigare dragna erfarnheter. De som gjort orgen har aldrig varit på ett stridande förband än mindre mek-skförband.

Man har tagit bort sjukvårdsresurserna från stridstrossarna och lagt dom under trosskompaniet som en bataljonsresurs.
-
MD650
- Redaktör emeritus
Lützow skrev:
Man har tagit bort sjukvårdsresurserna från stridstrossarna och lagt dom under trosskompaniet som en bataljonsresurs.
Då är det org 08 jag tänker på.

-
King Kong
- Medlem
Vad är tanken bakom det lätta skyttekompaniet? Vilka uppgifter tänker man sig ge detta inom ramen för bataljonen?
Det har ju uppenbarligen avsevärt mindre eldkraft och skydd jmf med ett pansarskyttekompani med Strf9040..., för att inte tala om ett stridsvagnskompani...
Är det en ekonomilösning, helt enkelt, eller tänker man sig att det är ett smidigare alternativ i t.ex. lågintensiva konflikter...?
-
ola
- Stödjande medlem 2024
King Kong skrev:Vad är tanken bakom det lätta skyttekompaniet? Vilka uppgifter tänker man sig ge detta inom ramen för bataljonen?
Det har ju uppenbarligen avsevärt mindre eldkraft och skydd jmf med ett pansarskyttekompani med Strf9040..., för att inte tala om ett stridsvagnskompani...
Är det en ekonomilösning, helt enkelt, eller tänker man sig att det är ett smidigare alternativ i t.ex. lågintensiva konflikter...?
Det finns ju 2 lätta mekaniserade bataljoner i organisationen.
Så varför det finns i de andra,är ju en bra undran faktiskt..SIB kanske ?
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
Lützow
- Medlem
ola skrev:King Kong skrev:Vad är tanken bakom det lätta skyttekompaniet? Vilka uppgifter tänker man sig ge detta inom ramen för bataljonen?
Det finns ju 2 lätta mekaniserade bataljoner i organisationen.
Så varför det finns i de andra,är ju en bra undran faktiskt..SIB kanske ?
Som jag har fått det förklarat för mig så är det för att öka effekten på bataljonen, att kunna lösa fler typer av uppgifter i ett internationellt scenario. Ett lätt skyttekomp är mer "boots on the ground" än vad exempelvis ett strvkomp är, och kan lösa fler komplexa uppgifter såsom SIB, sökuppgifter och kravallsituationer. Man utökar bataljonens möjligheter att lösa komplexa uppgifter men minskar samtidigt dess hårdhet och dess eldkraft.
-
MD650
- Redaktör emeritus
Lützow skrev:
Som jag har fått det förklarat för mig så är det för att öka effekten på bataljonen, att kunna lösa fler typer av uppgifter i ett internationellt scenario. Ett lätt skyttekomp är mer "boots on the ground" än vad exempelvis ett strvkomp är, och kan lösa fler komplexa uppgifter såsom SIB, sökuppgifter och kravallsituationer. Man utökar bataljonens möjligheter att lösa komplexa uppgifter men minskar samtidigt dess hårdhet och dess eldkraft.
Man ökar effekten genom att man mycket riktigt för mer "kött". Däremot tappar man effekten genom att man i vissa stridssituationer har en icke-homogen bataljon med vitt differentierade eldkraft och skyddsförmåga.
Edit: Hmmm om man läser hela inlägget så hade jag sluppit repetera det som redan hade skrivits....

-
larsleo
- Medlem
På vilket sätt skiljer sig IO14 mot nyvarande org09?
ang org09's sjvkapacitet så är den helt och hållet under all kritik.
3 sjvgrp å hela bataljonen. Förbandsplatsen skall minska ner och bli vårdcentral motsv med viss kapacitet till akutvård...
Alla skadade ska visst numera medivvacas ut med hkp(säkert)
Källa: Personal vid MSS
-
MD650
- Redaktör emeritus
larsleo skrev:På vilket sätt skiljer sig IO14 mot nyvarande org09?
ang org09's sjvkapacitet så är den helt och hållet under all kritik.
3 sjvgrp å hela bataljonen. Förbandsplatsen skall minska ner och bli vårdcentral motsv med viss kapacitet till akutvård...
Alla skadade ska visst numera medivvacas ut med hkp(säkert)
Källa: Personal vid MSS
Kan återkomma med mer infor kring IO 14 nästa vecka.
När det gäller sjukvårdsorgen så är det, enl mitt förmenande, klåpare vid Sjukvårdscentrum eller vad de nu heter som har fackkunskap men ingen stridsteknisk/taktisk förståelse. Dessa har tagot fram en sjvorg som inte är trovärdig.

-
King Kong
- Medlem
Hur är det med grk, pv, pi, span - vilka fordon är det som gäller, åker man bepansrat eller tgb?
Dessutom, luftvärnsresurser, hur många Lvkv ingår per bat - 3?