Vi blev säkert inte den bästa pluton som Kungliga Blekinge Flygflottilj har utbildat. Men jag trivdes faktiskt med mina kamrater och minns fortfarande en hel del strapatser som vi upplevde tillsammans med ett skevt leende på läpparna.
Att sedan flera kamrater saknades när förbandet återsamlades för KFÖ 1994 ser jag inte som något konstigt. Några år hade gått och familjebildning, utbildningar och karriärer gjorde att kamraterna inte hade möjlighet att delta. De hade dock ansökt och fått anstånd beviljat enligt konstens alla regler och inte heller de kan väl sägas vara smitare.
För övrigt så rådde det i min årskull, åtminstone i min bekantskapskrets, en känsla av att det här var något man skulle göra. Det ingick på något sätt i slutet av barndomen. Den enda av oss som inte gjorde militärtjänst fick inte det pga hjärtfel. Han var lite kluven inför det beskedet men ingen har någonsin sagt något negativt till honom om det.
Att avstå/vägra militärtjänstgöring på grund av hälsoskäl eller genuint moraliska ställningstaganden respekterar jag utan reservation. Dock har jag alltid haft ett ont öga till de individer som smiter och fejkar bara för att man inte orkar/vill. Det är väl en av de få människotyper jag har svårt för - förslappade chipsknaprande Nintendo-talibaner som inte kan tänka sig att göra något för någon annan om det kostar det minsta mätbara i fysisk ansträngning.
Det där blev om inte ett sidospår så åtminstone en rejäl bredsladd...
Klart slut!