Så det var nog först en bit in på 2000 som FM var i någorlund takt med antal vpl kontra behovet.
Konsten att få frisedel.
Re: Konsten att få frisedel.
96-97 var man nog fortfarande kvar i det gamla d.v.s. värnpliktsbeställningarna var gjorda minst två år tidigare och man var precis i början på "Den stora oredan".
Så det var nog först en bit in på 2000 som FM var i någorlund takt med antal vpl kontra behovet.

En annan sak som tycktes genomsyra det gamla värnpliktsförsvaret var att personal som inte hade strid som huvuduppgift även skulle kunna agera skyttesoldater...ungefär som USMC "every man's a rifleman".
En del av dom var definitivt inte skaffade att hantera skarpladdade skjutvapen. En vän till mig tjänstgjorde i slutet av åttiotalet som instruktör i GSU vid ett luftvärnsförband i Övre Norrland som bl a hade uppgiften att producera personal för handräckningsuppgifter vid staber, skjutfält medmera. Han kan berätta en hel del spännande anekdoter ur det verkliga livet...framförallt från pass på skjutbanan.
Det är lätt att skratta åt saken men en del av de som kallades in förefaller ha varit fullständiga...hmmm...tycks ha varit en smula lågbegåvade.
En del av dom var definitivt inte skaffade att hantera skarpladdade skjutvapen. En vän till mig tjänstgjorde i slutet av åttiotalet som instruktör i GSU vid ett luftvärnsförband i Övre Norrland som bl a hade uppgiften att producera personal för handräckningsuppgifter vid staber, skjutfält medmera. Han kan berätta en hel del spännande anekdoter ur det verkliga livet...framförallt från pass på skjutbanan.
Det är lätt att skratta åt saken men en del av de som kallades in förefaller ha varit fullständiga...hmmm...tycks ha varit en smula lågbegåvade.
Äh, det löser sig.
En fänrik berättade en historia, jag minns inte om det var från hans egen lumpartid, eller om det var senare. De hade en kille där som var oerhört trevlig, populär bland kompisarna o s v. Men han kunde helt enkelt inte hantera vapen. Så han fick stå på post med knölpåk.NIL skrev:En annan sak som tycktes genomsyra det gamla värnpliktsförsvaret var att personal som inte hade strid som huvuduppgift även skulle kunna agera skyttesoldater...ungefär som USMC "every man's a rifleman".
Med den skulle han tydligen ha knäckt vindrutan på kompanichefens bil när han skulle stoppa honom för kontroll.
Om den är sann vete sjutton. Men underhållande.
Jag gjorde som sagt lumpen 96/97 och det tog drygt två år innan jag blev krigsplacerad i "mitt" förband, dvs NB13. Men strax efter muck så fick jag ett brev där det stod att jag blivit krigsplacerad i ett "förband som organiseras i krigstid" eller hur det nu var formulerat. När jag väl fick min riktiga krigsplaceringsorder så stämde den placeringen dock överens med vad som stod i inskrivningsboken som befälen fyllde i inför muck.tryggve skrev:Det låter ju i så fall som om man utbildade folk utan att ha förband att placera dem i. I och för sig så var ju detta en tid när det ändrades om rätt mycket, så det kan ju faktiskt hända att man inte hade möjlighet att riktigt veta hur stort behov man hade av folk.Torbjörn J skrev: Genomförde värnplikten -97-98 och blev inte krigsplacerad. Detsamma gällde mina vänner och vi var ändå utspridda på olika befattningar och olika ställen i Sverige (Eksjö, Enköping, Hässleholm t.ex.) Enda undantaget var de två som blev utbildade på TS9000, men även deras krigsplaceringar blev indragna något år senare.
Dessutom höll FM hårt i mig. Jag ansökte om att få bli ordinarie hv-man 1998 eller 1999 men fick avslag och på den tiden var man tvungen att vänta minst ett år innan man fick ansöka igen, så det var inte förrän I13 (och därmed NB13) lades ned som FM släppte mig till Hv. Däremot fick jag, något märkligt, tillgodoräkna mig åren som extra hv-man i befattning som gruppchef när jag blev befordrad från furir till sergeant.
- Fredrik Andersson
- Medlem
När lades I13 ned? Jag tänkte om din befordran skett i och med det nya gradsystemet som infördes för något/några år sedan. Jag blev också sgt över en natt men är förmodligen den enda som fortfarande går med furir-pinnar på kragen. Jag har nämligen inte blivit formellt befordrad ännu så som den obstinata 70-talist jag är så är och förblir jag furir i själ och hjärta till dess att jag formellt och officiellt blir brefordrad.
I13 lades ned år 2000.Sgt 83 Pluton skrev:När lades I13 ned? Jag tänkte om din befordran skett i och med det nya gradsystemet som infördes för något/några år sedan. Jag blev också sgt över en natt men är förmodligen den enda som fortfarande går med furir-pinnar på kragen. Jag har nämligen inte blivit formellt befordrad ännu så som den obstinata 70-talist jag är så är och förblir jag furir i själ och hjärta till dess att jag formellt och officiellt blir brefordrad.
Min befordran har inget med det nya gradsystemet att göra utan det funkade (funkar?) som så att den som varit gruppchef i HV med furirs grad i minst 4 år, med väl meriterad *) tjänstgöring samt hade genomfört TU-utbildning, kunde efter ansökan bli befordrad från furir till sergeant (dvs nuvarande förste sergeant).
Min befordran skedde i juni 2001 enligt beslut av dåvarande chefen för dalregementsgruppen.
*) med "väl meriterad" ska nog närmast förstås att man inte gjort bort sig å det grövsta.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Just det, så var det. Två kurser a' en vecka samt fyra års tjänstgöring i befattning med fullgjort avtal. Och du har rätt - för att inte klara en befordran på den nivån inom Hemvärnet/NSS så ska du väl antingen varit huvudtalare vid Karl XII-statyn den 30 november eller komma ut och bekänna dig som praktiserande taliban. Men i ditt fall är jag övertygad om att befordran var välförtjänt! Dalagruppen är ju kända för sin höga kvalitet på manskapet!
Jag har luskat runt lite bland vänner (jo, jag har faktiskt vänner).
En variant som jag fick berättad för mig av en hyfsat trovärdig källa är den om han som fick åka hem efter att med all önskvärd tydlighet ha visat sin politiska hemvist (detta var i mitten av åttiotalet). Han hade bl a bilder av Andreas Baader på sitt skåp.
En variant som jag fick berättad för mig av en hyfsat trovärdig källa är den om han som fick åka hem efter att med all önskvärd tydlighet ha visat sin politiska hemvist (detta var i mitten av åttiotalet). Han hade bl a bilder av Andreas Baader på sitt skåp.
Äh, det löser sig.