Lokalförsvaret

I samarbete med SoldF
svartekaptenen
Medlem

Lokalförsvaret

Inlägg av svartekaptenen » 8 juni 2008, 13:23

Är det någon som vet exakt vad lokalförsvaret förfogar över i utrustningsväg?, Jag tänker närmast på tyngre vapen samt
ev lättare pansarfordon.

Bjernevik
Medlem

Re: Lokalförsvaret

Inlägg av Bjernevik » 8 juni 2008, 13:57

Om du menar idag, så är svaret att det "Lokalförsvar" som återstår torde utgöras av Hemvärnet. De har grg som tyngsta vapen och åker i bästa fall terrängbil.

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 8 juni 2008, 14:29

Hur är det med granatkastare? Det är ju helt galet med tanke på alla BMP som köptes in från ÖstTyskland, varför får de inte förfoga över dessa?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 8 juni 2008, 14:32

Pengar...cash....lusidorer.... tja helt enkelt ekonomi...

När försvaret knappt har pengar...
Så lär inte hemvärnet heller ha pengar...
det går hand i hand...

//Ola

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 8 juni 2008, 14:47

svartekaptenen skrev:Hur är det med granatkastare? Det är ju helt galet med tanke på alla BMP som köptes in från ÖstTyskland, varför får de inte förfoga över dessa?
Varför skulle de ha BMP? Vilka förband som ska finnas och hur dessa ska vara utrustade, ska grundas på en analys av vilka behov som finns. Inte på vilken utrustning som råkar finnas i ladorna.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juni 2008, 15:06

svartekaptenen skrev:Hur är det med granatkastare? Det är ju helt galet med tanke på alla BMP som köptes in från ÖstTyskland, varför får de inte förfoga över dessa?
Först och främst gäller det nog att se till att hemvärnet kan bruka den mtrl de har idag. Ska de dessutom utbildas i strftj så krävs avsevärt mer än de obligatoriska 20h/år.
:)

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 8 juni 2008, 16:03

Tja behovet är väl grundläggande splitterskydd, dessutom har väl BMP ingen beväpning vad jag vet, jag menar hur svårt kan det vara att lära sig köra en sådan, sen beträffande granatkastare så kan det väl inte vara så svårt att lära sig hantera en sådan pjäs, kruxet är att ha en bra eldledare men det måste ju finnas åtskilliga sådana med tanke på alla aktiva officerare som har blivit medlemmar på sistone med tanke på alla förbandsnedläggningar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juni 2008, 19:26

svartekaptenen skrev:Tja behovet är väl grundläggande splitterskydd, dessutom har väl BMP ingen beväpning vad jag vet, jag menar hur svårt kan det vara att lära sig köra en sådan,
Tillräckligt svårt för att en hvman med 20h/år inte kan nyttja den på avsett sätt.
BMP har både kanon och ksp som beväpning.
Är det splitterskydd är inte BMP något bra alternativ för hv.
Sedan bör man nog ställa sig frågan när och om hv kan tänkas behöva splitterskydd.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 8 juni 2008, 22:25

MD650 skrev: (---)
Sedan bör man nog ställa sig frågan när och om hv kan tänkas behöva splitterskydd.
Alla som räknar med att bli beskjutna har väl behov av splitterskydd? Det var väl liksom därför som försvaret köpte in alla 401/501-vagnar från början.

Men i grund och botten tycker jag som du. De vagnarna är inget för ett förband med hemvärnets upplägg. Inte grk heller.

Den stora pucken med pbv är inte att lära sig köra dem utan att lära sig använda dem. Dessutom ska de underhållas när de står parkerade för att inte tala vad det kostar att faktiskt köra dem. De fåtaliga terrängbilar som Hv har idag är en tillräckligt stor belastning för organisationen. Att byta ut dessa mot pbv skulle knäcka ryggraden.
Det enda som jag skulle kunna tänka mig fungera är bv309. En del insatsplutoner i norra delen av landet har ju bv206 istället för tgb och det verkar som att det är likvärdiga belastningar. Gissningsvis är bv309 inte så mycket mer betungande än 206.

Dessutom ska dessa eventuella ryska fronttaxis faktiskt ha nånstans att åka under övningar. Och de ska flyttas mellan olika övningsplatser, vilket ställer krav på att hemvärnet även organiserar tunga transportplutoner. Det är inte alla hv-förband som har ett regemente i närheten.

Och vad gäller grk; nej tack! Inte ett till vapensystem som vi inte kan behärska. Jag var under några år chef för en grg-grupp och med tanke på hur det funkade med utbildning, övning, uthämtande av kloakrören osv osv så är jag HELT övertygad om att Hv inte ska ha grk.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 8 juni 2008, 22:43

Axial skrev:Alla som räknar med att bli beskjutna har väl behov av splitterskydd? Det var väl liksom därför som försvaret köpte in alla 401/501-vagnar från början.
Snarare alla som räknar med att bli beskjutna med indirekt eld. Hv är inte ett sådant förband, lika lite som t ex polisen.

Nu menar jag inte att sätta likhetstecken mellan hv och polis på något sätt, utom möjligtvis i hotbildsavseende.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juni 2008, 23:32

Bjernevik skrev: Nu menar jag inte att sätta likhetstecken mellan hv och polis på något sätt, utom möjligtvis i hotbildsavseende.
Det är det här jag menar. När kommer hv ha behovet av splitterskydd?
På 80-talet fanns det ett behov men nu? Nej!

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 8 juni 2008, 23:58

MD650 skrev:
Bjernevik skrev: Nu menar jag inte att sätta likhetstecken mellan hv och polis på något sätt, utom möjligtvis i hotbildsavseende.
Det är det här jag menar. När kommer hv ha behovet av splitterskydd?
På 80-talet fanns det ett behov men nu? Nej!
Men varför skulle det inte finnas ett behov av splitterskydd för hemvärnet ?

Det är väl aningens naivt att utgå ifrån att Hv alltid kommer att vara först på plats, ha tid att gräva sina värn (vilket f.ö. aldrig övats under mina 12 år i Hv) och sedan enbart utsättas för finkalibrig direktriktad eld ?

För med splitterskydd menar vi väl inte förmågan att genomföra uppsutten vagnsstrid á la´ pansarskytte utan just möjligheten till skydd från splitter ? Ett splitterskyddat fordon kan ju nämligen fungera som en rullande bunker att ta skydd i, även efter det att framryckningen är klar.

Sist jag kollade så var hemvärnets huvuduppgift att, som en del av de nationella skyddsstyrkorna, kunna genomföra väpnad strid och behovet av splitterskydd därvidlag torde väl vara givet ?
(Med viss reservation för vad "Gröfaz Fälgkors" kan ha bestämt den senaste veckan). :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 juni 2008, 08:41

Axial skrev:Men varför skulle det inte finnas ett behov av splitterskydd för hemvärnet ?

:D
Sett ur rådande hotbildsperspektiv.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 juni 2008, 13:30

Bjernevik skrev:Snarare alla som räknar med att bli beskjutna med indirekt eld. Hv är inte ett sådant förband, lika lite som t ex polisen.
I och med inköpet av den så kallade "Sandkatten" har ju polisen nu splitterskyddade fordon.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 10 juni 2008, 17:18

varför inte damma av dom förrådställda 121-vagnarna då ;)....

då har ju hemvärnet både anfallsförmåga o. splitterskydd 8O ....

ja....e lite ironisk....

Skriv svar