Användning av farliga hundar

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Användning av farliga hundar

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2009, 22:16

Under min korta värnpliktstid på F16 så fick vi information om de hundar som finns eller fanns utplacerade utomhus under natten, var farliga, men hur utbildades dessa. Man gör ju en hund farlig på nästan en dag medan det tar mycket längre tid att dressera upp hunden. Dom där hundarna hölls i burar under dagtid och togs fram på kvällen. Min fråga låter lite konstigt eller okunnig, men jag förmodar att hundar användes i alla möjliga förläggningar.

Stefan

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Re: Användning av farliga hundar

Inlägg av Thord Wedman » 12 januari 2009, 16:33

De hundar du tänker på var väl sk "hangarhundar" som placerades i hangarerna under natten.
Så vitt jag vet satt dessa kopplade med någon form av brytlänk och sprang inte lösa, speciellt inte utomhus.

Jag tror att man inte längre använder hangarhundar men säker kan man aldrig vara.

/Thord

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2010, 23:36

En liten fråga på det där!
Så vitt jag vet satt dessa kopplade med någon form av brytlänk och sprang inte lösa, speciellt inte utomhus.
Brytlänken innebär att hundarna själva kan komma loss om de blir förbannade, rätt eller fel.

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 oktober 2010, 00:04

Så vitt jag vet satt dessa kopplade med någon form av brytlänk
På 50-talet var hangarhundarna definitivt lösa inne i hangaren. Ingen fan vågade sig in efter hundskötaren släppt sina bestar (oftast två per hangar) och stängt dörren......
@ Stefan - utbildade i farlighet, tror jag inte behövdes - jag minns Dobermanns och Rottweilers i hundgården på F 21, stängslet var av ''höjd tennisbana'' och när man närmade sig kastade djuren sig mot stålnäten, skällde som vansinniga och visade betarna....livsfarliga kontrahenter. Varjag

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 22 oktober 2010, 00:41

varjag skrev:när man närmade sig kastade djuren sig mot stålnäten, skällde som vansinniga och visade betarna....livsfarliga kontrahenter. Varjag
Lite som dagens fotbollsfans då?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 oktober 2010, 12:23

Dom där hangarhundarna i FV - gav upphov till en del anekdoter, sanna eller skrönor vet jag inte men här ett par;

Flygtekniker glömmer ngt i hangaren, skyndar tillbaka ..... hundarna har nog inte släppts in än...... :idea:
Det hade dom....desperat blixtreträtt till cockpit på J 28 - och vevar igen huven.....
På småtimmarna uppfattas svag radiosignal på nödfrekvensen från ''Gul Harald'' i Hangar 3.........tro't den som vill

Vid ena hjulet på en J 21R på F 10 - konstateras hydraulvätskeläckage på golvet på morronen....isärtagning - byte av packningar och teleskopben i landstället - fixat!
Nästa morgon - samma sak..när ngt snille faller på knä och luktar på ''hydraulvätskan''..Men fan, det är ju hundpiss''

:wink:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 22 oktober 2010, 17:13

Stefan Lundgren skrev:Under min korta värnpliktstid på F16 så fick vi information om de hundar som finns eller fanns utplacerade utomhus under natten, var farliga, men hur utbildades dessa. Man gör ju en hund farlig på nästan en dag medan det tar mycket längre tid att dressera upp hunden. Dom där hundarna hölls i burar under dagtid och togs fram på kvällen. Min fråga låter lite konstigt eller okunnig, men jag förmodar att hundar användes i alla möjliga förläggningar.
Huruvida lösgående hundar används i försvaret eller inte är inte jag rätt person att svara på, men det används i ganska stor utsträckning inom privat sektor. Särskilt där risken för inbrott är överhängande. Och då används det både inomhus och utomhus, men eftersom syftet är preventivt föredras synlighet dvs att hunden de facto står ute och skäller och skrämmer buset. Utomhus finns också oftast färre grejer som hunden kan råka förstöra.

Hur hundarna utbildas vet jag inte så mycket om, men de firmor som tillhandahåller vakthundar på ett professionellt sätt erbjuder ju mer än bara en väldigt aggressiv hund. Gissar att utbildningen mycket liknar den som polishundar och bevakningshundar som arbetar med hundförare får, fast med mer fokus på självständigt arbete.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 23 oktober 2010, 13:51

Jag "hörde" när under min vpl-tid att man tränade dessa hangarhundar på ett till synes grymt sätt. Bland annat skulle det enligt ryktet vara så att hunden dagtid satt/sov i någon form av bur och alla som gick förbi buren skulle smälla till stängslet med något redskap, för att väcka/skrämma hunden och få den att hata alla människor förutom sina tränare.

Sant eller falskt, vet ej, men jag hoppas det inte stämmer.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 oktober 2010, 14:15

Eftersom uppgiften var - att skydda flygplanen, och kanske bita av ansiktet på nån Spetznassare -
hoppas jag det stämmer :D

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 23 oktober 2010, 14:35

varjag skrev:Eftersom uppgiften var - att skydda flygplanen, och kanske bita av ansiktet på nån Spetznassare -
hoppas jag det stämmer :D
Jag tänker väl mer att det sannolikt går att träna en hund att göra just detta, men ändå ge den ett vettigt liv så att säga. Man borde inte behöva en tokig hund, bara en vältränad - som ändå borde kunna bita lämpliga sabotageförband illa.

Skriv svar