Förband vid ubåtsjakt
-
mattias101
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
- Ort: Köpenhamn
Förband vid ubåtsjakt
Vilka förband har använts vid Ubåtsjakt? T.ex. vid Hårsfjärden och senare s.k incidenter under 1980-talet?
Re: Förband vid ubåtsjakt
I Marinnytt nr 4 1991 står att en ubåtsjaktsstyrka består av:
- 4 kustkorvetter
- 4 patrullbåtar
- 8 minjaktsfartyg
- 4 hydrofonbojfartyg
- 4 ubåtar
- 2 hkp 6
- 4 hkp 4
- 1 sh 89
Under 1980-talet, innan man hunnit organisera ubåtsjaktsverksamheten ordentligt, ingick alla möjliga marina förband - exempelvis gamla ubåtsräddningsfartyget Belos som var ett av få ytfartyg med hydrofon.
- 4 kustkorvetter
- 4 patrullbåtar
- 8 minjaktsfartyg
- 4 hydrofonbojfartyg
- 4 ubåtar
- 2 hkp 6
- 4 hkp 4
- 1 sh 89
Under 1980-talet, innan man hunnit organisera ubåtsjaktsverksamheten ordentligt, ingick alla möjliga marina förband - exempelvis gamla ubåtsräddningsfartyget Belos som var ett av få ytfartyg med hydrofon.
-
mattias101
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
- Ort: Köpenhamn
Re: Förband vid ubåtsjakt
Tackar för svaret.
Följdfråga om Eldtilstånd vid dessa ubåtsjakter: Vem ger tillstånd till eld och evt varför? Gavs eldtillstånd bara för att slippa ett evt rättsligt efterspel om att VaktB inte överhållts?
Följdfråga om Eldtilstånd vid dessa ubåtsjakter: Vem ger tillstånd till eld och evt varför? Gavs eldtillstånd bara för att slippa ett evt rättsligt efterspel om att VaktB inte överhållts?
-
mattias101
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
- Ort: Köpenhamn
Re: Förband vid ubåtsjakt
Nu känner jag inte de marina hirarkierne, men; vilken kaliber/rang hade en insatsledare/ubåtsjaktledare och vem fick denna person evt order/instruktioner ifrån (militärt och eller politiskt)?Wedman skrev:I Marinnytt nr 4 1991 står att en ubåtsjaktsstyrka består av:
- 4 kustkorvetter
- 4 patrullbåtar
- 8 minjaktsfartyg
- 4 hydrofonbojfartyg
- 4 ubåtar
- 2 hkp 6
- 4 hkp 4
- 1 sh 89
Under 1980-talet, innan man hunnit organisera ubåtsjaktsverksamheten ordentligt, ingick alla möjliga marina förband - exempelvis gamla ubåtsräddningsfartyget Belos som var ett av få ytfartyg med hydrofon.
Re: Förband vid ubåtsjakt
Marinen ville ha 6st ubjstyrkor för alltid ha minst två fullt utbildade i beredskap. De man ansågs sig kunna spara in på var robotbåtarna då förlusten av dem skulle kompenseras med fler korvetter. I slutändan fick vi ihop ungefär 1,5 när hela kustflottan var rustad. (Emil Svensson, Under den fridfulla ytan).
Vill minnas man skulle ha 6st ptrb i styrkan. Dessutom så har vi aldrig haft 8 minjaktsfartyg )Landsort bara 7st) möjligtvis att det kunde kombineras med kustare och fiskesmackar men där torde effekten blivit avsevärt sämre. Dvs totalt 36 ptrb och 24 kv.
Ett stort lass i ubåtsjakten och främst taktikutvecklingen drog Kungl. 2.yaflj under ledning av den karismatiske kmd Göran Frisk i början av 90-talet men ofta var ubåtsjakt styrkorna sammansatta av olika divisoner från respektive flottilj (3/4.yaflj och 1/2.yaflj).
Tyvärr var det för ubåtsjakten som för flottan i övrigt under hela 1900-talet - rätt sort, för få, för sent.
På vapensidan så¨skedde utveckling hela tiden, med främst nya torpeder och ELMA granaten. Det omtyckta AURAK M/50systemet från Halland och Visby försvann 1982 och fick aldrig nån lämplig ersättare trots vissa försök att rädda det. Gamla hederliga sjunkbomber m/33 och m/51 var dock länge huvudvapnet.
Vill minnas man skulle ha 6st ptrb i styrkan. Dessutom så har vi aldrig haft 8 minjaktsfartyg )Landsort bara 7st) möjligtvis att det kunde kombineras med kustare och fiskesmackar men där torde effekten blivit avsevärt sämre. Dvs totalt 36 ptrb och 24 kv.
Ett stort lass i ubåtsjakten och främst taktikutvecklingen drog Kungl. 2.yaflj under ledning av den karismatiske kmd Göran Frisk i början av 90-talet men ofta var ubåtsjakt styrkorna sammansatta av olika divisoner från respektive flottilj (3/4.yaflj och 1/2.yaflj).
Tyvärr var det för ubåtsjakten som för flottan i övrigt under hela 1900-talet - rätt sort, för få, för sent.
På vapensidan så¨skedde utveckling hela tiden, med främst nya torpeder och ELMA granaten. Det omtyckta AURAK M/50systemet från Halland och Visby försvann 1982 och fick aldrig nån lämplig ersättare trots vissa försök att rädda det. Gamla hederliga sjunkbomber m/33 och m/51 var dock länge huvudvapnet.
-
mattias101
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
- Ort: Köpenhamn
Re: Förband vid ubåtsjakt
[quote="Wedman"]I Marinnytt nr 4 1991 står att en ubåtsjaktsstyrka består av:
Kunde det också finnas KA förband (fasta/rörliga) och evt också armeförband med i en sådan "Ubåtsjakt packet"? Någon som har en ide/kommer ihåg om detta? Tex användes inte armeförband i beredskap?
Kunde det också finnas KA förband (fasta/rörliga) och evt också armeförband med i en sådan "Ubåtsjakt packet"? Någon som har en ide/kommer ihåg om detta? Tex användes inte armeförband i beredskap?
Re: Förband vid ubåtsjakt
jodå, KA var med också. Tex den fasta spärrbataljonen på Mälsten var rätt framträdande vid Hårsanincidenten 1982. Rörliga spärrbataljoner men framförallt bevakningsbåtarna var tillsammans med minjakterna mycket viktiga komponenter i inomskärsgruppen.
Re: Förband vid ubåtsjakt
Jodå, jag vet att både Radarkomp 860/870 samt Markförsvarskompaniet från F4 Östersund var med vid några av ubåtsjakterna längs norrlandskusten. Soldaterna nyttjades främst till att bemanna o-platser längs kusten.
I21 i Sollefteå ska också ha varit med, men där är jag inte 100 5 säker.
I21 i Sollefteå ska också ha varit med, men där är jag inte 100 5 säker.
-
mattias101
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
- Ort: Köpenhamn
Re: Förband vid ubåtsjakt
Matte skrev:Jodå, jag vet att både Radarkomp 860/870 samt Markförsvarskompaniet från F4 Östersund var med vid några av ubåtsjakterna längs norrlandskusten. Soldaterna nyttjades främst till att bemanna o-platser längs kusten.
I21 i Sollefteå ska också ha varit med, men där är jag inte 100 5 säker.
Vilket år?
Re: Förband vid ubåtsjakt
Är sånt avhemligat?
Re: Förband vid ubåtsjakt
ja oj när var det nu då. 90-talets början och fram till mitten ungefär. Minnet sviker kan inte ge exakt år.
Re: Förband vid ubåtsjakt
Armén var också inblandad. Infanteriförband bemannade posteringar på öar och vid mindre näs t.ex vid Karlskronahistorien.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Förband vid ubåtsjakt
Detta har jag saxat ur ett av mina inlägg i en annan tråd och avhandlar en insats i Törefjärden 1987:
Been there, done that men har ingen T-tröja som kommemorerar händelsen
En varm fredag em var vi i krigsterrängen och avrundade en vecka av kartövningar när skolchefen plötsligt dyker upp och delar upp avdelningen i två grupper, mälardalningar för sig och norrlänningar för sig...jag tillhörde den senare kategorin.
Mälardalningarna fick åka hem eftersom det var flyghelg och man ansåg att det var kapitalförstöring att låta flygbiljetterna "brinna". För oss andra blev det en intensiv kväll av packning och lastning, dag två blev det bandvagnsmarsch från Boden till Töre...en lååång och mödosam resa.
Mitt sjumannalag under befäl av en yrkesfänrik posterades på Djupbacksholmen, en pytteliten ö med massor av myrstackar...det var relativt myggfritt men vi höll på att bli uppkäkade av myror. Ön hade ett bra OP i form av ett mindre fyrton som vi bemannade H24. Efter några dagar på ön så blev vi avlösta och roterade in som förstärkt skydd vid FO staben i Kalix, vi hade nog hellre stannat på Djupbacksholmen.
Vi fångade ingen U-båt men hade det ganska mysigt, den stora besvikelsen bestod i att det enda skarpa vi hade med oss var 7,62 och närlys (vad vi nu skulle med närlys till när det är norrbottnisk sommar), vi tjatade som skolflickor om att vi måååste få slpspr, spr och rök till grg...men högre chef biföll inte vår vädjan
Berkomp hade fått handgranater, det tyckte vi också var orättvist![]()
Äh, det löser sig.
-
mattias101
- Medlem
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
- Ort: Köpenhamn
Re: Förband vid ubåtsjakt
[quote="NIL"]Detta har jag saxat ur ett av mina inlägg i en annan tråd och avhandlar en insats i Törefjärden 1987:
Var det inte Karlskrona igen samma år och nått i Västervik? Någon som kommer ihåg?
Var det inte Karlskrona igen samma år och nått i Västervik? Någon som kommer ihåg?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Förband vid ubåtsjakt
Med reservation för minnesfel: På 1980-talet hade Livgardets dragoner (K 1) en beredskapsskvadron, som bestod av infanterister ur Svea livgarde (I 1). Denna konstruktion för att "hålla liv i K 1 medelst konstgjord andning".
Hur som helst var dessa soldater flitigt sysselsatta som ubåtsfluktare.
Hur som helst var dessa soldater flitigt sysselsatta som ubåtsfluktare.