Svensk militär insatt mot civila
Svensk militär insatt mot civila
Ådalen 1931 är en välkänd händelse, men är det någon som vet mer om det s.k. "raggarupploppet i Kristianstad i juli 1959"? Då ska nämligen polisen inte ha klarat av ett upplopp av raggare i samband med en internationellt tävling för motorcyklar, Skåneloppet. Episoden inträffade på en stor campingplats dagen före själva tävlingen. Kommunal polis klarade inte av att hantera raggarna och man tvingades begära hjälp av statspolisen från Malmö. Icke heller denna insats ledde till någon framgång utan man begärde hjälp från det närliggande I6 som vid tillfället hade ett MP-kompani inkallat för krigsförbandsövning. Detta förband sattes in och rensade campingplatsen. Ordningen återställdes, men min reflektion är: hur kunde man 1959 ringa till ett regemente och få hjälp av ett MP-kompani mot civila människor? Det skapades ju en lag efter 1931 att militär trupp ICKE fick användas mot civila.
Re: Svensk militär insatt mot civila
Hittade denna text på en "känd" sökmotor.
Militären fick fortsätta skjuta på civila”
Ådalenlagarna är en myt, skriver Svenska Dagbladet, SvD, i en artikel strax före 75-årsjubiléet. Långt in på 1960-talet fanns föreskrifter som gav militären möjlighet att skjuta på folkmassor.
Fram till början av 1970-talet fanns Föreskrifter för militär trupps användning av vapen för upprätthållande av allmän ordning med mera, förkortat FAVO, som enligt SvD delades ut bland officerare och hemvärnsmän.
Enligt SvD var FAVO godkänt på högsta ort, hos försvarsministern Sven Andersson. Det sägs att militären ska underställas civila beslut, men om den civila ledningen slutade fungera fick befäl ta egna beslut. Då gavs möjlighet att skjuta skarpt även in i en folkmassa.
Skulle alltså skotten i Ådalen kunna ha upprepats långt in på 1960-talet? Olof Egerbladh som utrett den nu aktuella lagändringen, säger:
– Nej, det vågar jag svara bestämt. Det måste finnas en legitimitet från något som riksdagen och regeringen beslutat.
Han kände själv inte till FAVO men nämner att det fanns en annan förordning som möjliggjorde att militären hjälpte polisen vid upplopp. Detta skedde vid ett raggarupplopp i Kristianstad, men förordningen togs bort 1969.
//Ola
Militären fick fortsätta skjuta på civila”
Ådalenlagarna är en myt, skriver Svenska Dagbladet, SvD, i en artikel strax före 75-årsjubiléet. Långt in på 1960-talet fanns föreskrifter som gav militären möjlighet att skjuta på folkmassor.
Fram till början av 1970-talet fanns Föreskrifter för militär trupps användning av vapen för upprätthållande av allmän ordning med mera, förkortat FAVO, som enligt SvD delades ut bland officerare och hemvärnsmän.
Enligt SvD var FAVO godkänt på högsta ort, hos försvarsministern Sven Andersson. Det sägs att militären ska underställas civila beslut, men om den civila ledningen slutade fungera fick befäl ta egna beslut. Då gavs möjlighet att skjuta skarpt även in i en folkmassa.
Skulle alltså skotten i Ådalen kunna ha upprepats långt in på 1960-talet? Olof Egerbladh som utrett den nu aktuella lagändringen, säger:
– Nej, det vågar jag svara bestämt. Det måste finnas en legitimitet från något som riksdagen och regeringen beslutat.
Han kände själv inte till FAVO men nämner att det fanns en annan förordning som möjliggjorde att militären hjälpte polisen vid upplopp. Detta skedde vid ett raggarupplopp i Kristianstad, men förordningen togs bort 1969.
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Var inte den lagen en oskriven överenskommelse mellan de viktigaste riksdagspartierna(på sätt och vis en lag, men informellt). I så fall kunde den väl åsidosättas på lika formlöst sätt som den skapats? Finns det belägg för att företrädare för partierna kontaktades?
Som jag förstått så fanns lagen.
Personligen tror jag att Krigsmakten sedemera Försvarsmakten aldrig skulle ha satts in mot civilbefolkningen.

Personligen tror jag att Krigsmakten sedemera Försvarsmakten aldrig skulle ha satts in mot civilbefolkningen.
Enligt Wikipedia kom ådalenlagarna till på 70-talet. Alltså efter den händelse som tas upp i det första inlägget i tråden.MD650 skrev:Som jag förstått så fanns lagen.
Sedan vänder jag mig mot att kalla ett troligt tidigare förbud för 'myt'. Om riksdagsmajoriteten i informell ordning kommit överens om något, var det i praktiken lag. Grundprincipen är att en regel kan ändras eller upphävas i samma ordning som den togs. Ett informellt förbud är lika verkligt som ett formellt, men kan upphävas eller ändras så mycket smidigare.
Så jag håller med om att det fanns en lag även före ådalenlagarna, men att den var informell. Detta under förutsättning att det faktiskt fanns en sådan överenskommelse.
Blir väl lite hårklyveri och filosofiska resonemang, men en politisk överenskommelse kan knappast kallas en lag. Även om den kanske i praktiken fungerar på samma sätt i det här fallet.Göstring skrev:
Så jag håller med om att det fanns en lag även före ådalenlagarna, men att den var informell. Detta under förutsättning att det faktiskt fanns en sådan överenskommelse.
/G:son
G:son skrev:Blir väl lite hårklyveri och filosofiska resonemang, men en politisk överenskommelse kan knappast kallas en lag. Även om den kanske i praktiken fungerar på samma sätt i det här fallet.Göstring skrev:
Kolla den länk jag la in på tråden.
Där står det mer om detta om FAVO, kolla från sida 18 till 19.
Krigsmakten hade 2 olika tryck, 1942 års upplaga om FAVO och sedan kom en nytryck 1958.
FAVO togs bort inte förrän 1969.
//Ola
En bra redogörelse för tidigare lagstiftning samt vad som nu gäller.ola skrev:Hittade denna länk på nätet .
http://epubl.luth.se/1402-1773/2007/099 ... 099-SE.pdf //Ola
Ämnet har som ovan (kryptiskt) framgår även behandlats under "...får militär trupp användas
för ordningens upprätthållande", viewtopic.php?f=22&t=24942&start=0
Oaktat vad som gäller för begränsningar vid insatser mot svensk mobb, så har ju svenska styrkor tidigare använts för att kontrollera utländska upplopp. Nu senast i marskravallerna i Kosovo 2003. Då gick det an med såväl batong, tårgas och som skarpa skott. Blott Sverige svenska civilister har?
Nej, någon sådan lag fanns aldrig. Det var först när 1973 års regeringsform kom till som man kan säga att det blev ett sorts formellt förbud mot att använda militär trupp mot civila. I Regeringsformen står det nämligen att Regeringen utan vidare kan sätta in Försvarsmakten för att möta ett väpnat angrepp mot landet. I övriga fall så krävs antingen ett riksdagsbeslut i varje enskilt fall, eller att åtgärden har stöd i lag.MD650 skrev:Som jag förstått så fanns lagen.
Det innebar att militär trupp inte kunde användas mot civila hur som helst, däremot gick det utmärkt för militära skyddsvakter att använda våld mot civila med stöd av Skyddslagen, Polislagen och Brottsbalken.
Däremot kan jag hålla med om att det skulle ha gått långt innan Försvarsmakten skulle ha satts in. Men någon lag som explicit förbjuder detta fanns alltså aldrig.
Då var jag otydlig. Jag menade att precis det du skriver. D.v.s. att det inte fanns nån lag som förbjöd.Bjernevik skrev: Nej, någon sådan lag fanns aldrig.
Däremot kan jag hålla med om att det skulle ha gått långt innan Försvarsmakten skulle ha satts in. Men någon lag som explicit förbjuder detta fanns alltså aldrig.
Kasst av mig
Var det verkligen så det var tänkt? Att statspolis tillsammans med den kommunala polisen inte klarar av ett raggarupplopp. Chefen för den polisiära insatsen ringer till dagofficeren på Norra skånska Infanteriregementet, I6 i Kristianstad. Denne i sin tur söker stöd (hos sin regementschef) och det inkallade MP-kompaniet sätts i larmberedskap. Kompaniet förflyttar sig till fots (2 km) och sätts in på en campingplats. Naturligtvis rensas området, men på ett mycket hårdhänt sätt. Var det verkligen så här man skulle använda ett militärt förband 1959? Vilka möjligheter öppnas inte om man skulle vilja använda samma förfaringssätt i ett "större sammanhang", d.v.s i ett samhällskänsligt scenario.
Det var ju ett annat samhällsklimat 1959, och man såg väl pragmatiskt på saken. Att ett gäng raggare fick stryk efter noter ansåg nog de flesta att var helt i sin ordning. Att skingra en politisk demonstration som spårat ur hade ju varit en annan sak.