M 58 och M 59
M 58 och M 59
När jag gjorde lumpen 1985 fick vi ut två fältuniformer, den grå m58 och den gröna m59.
Den förra var av ylle/kläde, den senare av "varpsatäng" ungefär lika med bomull.
m59 användes i regel året om utom på övningar, då skulle det vara m58. Någon sa att i krig däremot, då skulle man bara ha m58.
Hur är det med det där? Skulle det inte ha blivit varmt under sommaren i ett eventuellt krig med den däringa vadmals-58:n?
Finland 1941-44 hade ju också ylleuniform men på sommaren kunde man ha SOMMARBLUS, typ grötrock i bomull. Att som i Sverige ha tagit fram m59 bara för utbildning verkar ju lite konstigt.
Den förra var av ylle/kläde, den senare av "varpsatäng" ungefär lika med bomull.
m59 användes i regel året om utom på övningar, då skulle det vara m58. Någon sa att i krig däremot, då skulle man bara ha m58.
Hur är det med det där? Skulle det inte ha blivit varmt under sommaren i ett eventuellt krig med den däringa vadmals-58:n?
Finland 1941-44 hade ju också ylleuniform men på sommaren kunde man ha SOMMARBLUS, typ grötrock i bomull. Att som i Sverige ha tagit fram m59 bara för utbildning verkar ju lite konstigt.
Re: M 58 och M 59
Jag lumpade mig '86 - '87 och upplevde samma fenomen, 59 på sommaren och 58 på vintern. Jag gjorde en KFÖ 1988 (dock ej vid eget KF) då var det endast 58 som fanns i mobförrådet.
Om jag inte missminner mig helt så berättades det för oss under GU att 59 enbart var en utbildningsuniform och att vi skulle få 58 när det blev skarpt (1986/87 så trodde vi fortfarande att det skulle bli skarpt).
Om jag inte missminner mig helt så berättades det för oss under GU att 59 enbart var en utbildningsuniform och att vi skulle få 58 när det blev skarpt (1986/87 så trodde vi fortfarande att det skulle bli skarpt).
Äh, det löser sig.
På många förband så var det obligatoriskt med m/58:an mellan 1/10 -- 30/4.

- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag gjorde lumpen samma år, och vi bar uniformerna på samma sätt. Vintern 86-87 var ju den kallaste sedan kriget, och 58:an kom väl till pass. 59:an åkte på igen när det blev varmare framåt mars. KFÖ:n gjordes i första halvan av maj -89, och då bar vi 59:an. Jag vill minnas att 58:an betraktades som flamhärdigare, och att det var därför den skulle bäras i krig, men varför då alla dessa bilder i SoldF med soldater i m/59 i stridssituationer?NIL skrev:Jag lumpade mig '86 - '87 och upplevde samma fenomen, 59 på sommaren och 58 på vintern. Jag gjorde en KFÖ 1988 (dock ej vid eget KF) då var det endast 58 som fanns i mobförrådet.
Uniformer! Kärt ämne!
Stellan kan säkert hela historien om dessa uniformer!
Följande fick jag mig till livs för 20 år sedan.
Oaktat jag aldrig bar 58:an (endast 59:an) fick jag lära mig att 59:an var ordinarie stridsuniform för huvuddelen av de mobiliserande förbanden. Däremot fanns det inte på långa vägar tillräckligt av m/59 för hela krigsorganisationens behov, utan m/58 kompletterade (och kunde utgöra ersättningsuniform t ex efter C sanering eller vid reorganisering). Eftersom både 58 och 59 fanns i mobförråden, fanns det mao en fördel med att utbilda på bägge eftersom krigsförbandet kunde ha antingen eller.
Så hade t ex IB 1 enligt uppgifter i Försvarets forum så sent som under tidigt 90-tal uniform m/58 för stora delar av förbandet. Även förband ur KA hade m/58 medan t ex andra förband ur marinen (flottan) något märkligt, kunde ha m/59.
m/59 var även avsedd för vinterförhållanden tänk t ex fältmössan för vinterbruk, vindrocken + foder och den gröna gledsbygdskavajen... (lager på lager...)
Enligt en uppgift jag hört så levererades m/59 först till mobförråden för uppfyllnad under 60 och 70 talen och m/58 forsatte användas under GU, trots att modernare unform alltså fanns att tillgå. Sedan blev det så på vissa (alla?) fredsutbildningsförband att krigsförbandens uniformer roterades in från mobförden genom serviceförråden ut till inneliggande årsklass för att få jämn förslitning och sedan tillbaka till mobförråden efter tvätt och reparation.
Jag har själv sett detta med helt nya m/59 direkt ur lådan respektive andra exemplar som mer likande urtvättade pyjamas (roterade både en och två gånger)!
När uniformssystem m/90 infördes var dock CA entydig: Den nya uniformen skulle direkt ut i GU för att efter därefter läggas ut i mobförråden - Det var en trovärdighetsfråga!
F.ö. m/59 var väl en bomullsuniform och m/58 ylle?
Stellan kan säkert hela historien om dessa uniformer!
Följande fick jag mig till livs för 20 år sedan.
Oaktat jag aldrig bar 58:an (endast 59:an) fick jag lära mig att 59:an var ordinarie stridsuniform för huvuddelen av de mobiliserande förbanden. Däremot fanns det inte på långa vägar tillräckligt av m/59 för hela krigsorganisationens behov, utan m/58 kompletterade (och kunde utgöra ersättningsuniform t ex efter C sanering eller vid reorganisering). Eftersom både 58 och 59 fanns i mobförråden, fanns det mao en fördel med att utbilda på bägge eftersom krigsförbandet kunde ha antingen eller.
Så hade t ex IB 1 enligt uppgifter i Försvarets forum så sent som under tidigt 90-tal uniform m/58 för stora delar av förbandet. Även förband ur KA hade m/58 medan t ex andra förband ur marinen (flottan) något märkligt, kunde ha m/59.
m/59 var även avsedd för vinterförhållanden tänk t ex fältmössan för vinterbruk, vindrocken + foder och den gröna gledsbygdskavajen... (lager på lager...)
Enligt en uppgift jag hört så levererades m/59 först till mobförråden för uppfyllnad under 60 och 70 talen och m/58 forsatte användas under GU, trots att modernare unform alltså fanns att tillgå. Sedan blev det så på vissa (alla?) fredsutbildningsförband att krigsförbandens uniformer roterades in från mobförden genom serviceförråden ut till inneliggande årsklass för att få jämn förslitning och sedan tillbaka till mobförråden efter tvätt och reparation.
Jag har själv sett detta med helt nya m/59 direkt ur lådan respektive andra exemplar som mer likande urtvättade pyjamas (roterade både en och två gånger)!
När uniformssystem m/90 infördes var dock CA entydig: Den nya uniformen skulle direkt ut i GU för att efter därefter läggas ut i mobförråden - Det var en trovärdighetsfråga!
F.ö. m/59 var väl en bomullsuniform och m/58 ylle?
Tack för alla svar. Och beträffande FNP:s avslutande fråga - jag sa ju det, kolla här:
För övrigt hette den ju m58-39; en äldre typ av vapenrock med bröstfickor förekom även, ännu på 80-talet.
Det som NIL sa om m59, att den både förekom i nya ex samt gamla urblekta visar svagheten i denna stass: den blev praktiskt taget ljusgrön med tiden, måste ha haft dålig camouflageverkan. m58 för sin del behöll samma färg hela tiden, tvätt efter tvätt.
I mina ögon var m58 en mer fältmässig sak med sitt strävare tyg och allt, kändes mer "på riktigt". Men jag är ingen bakåtsträvare; dagens m90 löser för sin del problemet med någorlunda bekväm uniform och fältmässighet, och med fleecetröja därtill blir man lätt och ledig.
KLÄDE är för sin del ett tättvävt ylletyg. Alltså det som m58 gjordes i.lampros skrev:När jag gjorde lumpen 1985 fick vi ut två fältuniformer, den grå m58 och den gröna m59. Den förra var av ylle/kläde, den senare av "varpsatäng" ungefär lika med bomull.
För övrigt hette den ju m58-39; en äldre typ av vapenrock med bröstfickor förekom även, ännu på 80-talet.
Det som NIL sa om m59, att den både förekom i nya ex samt gamla urblekta visar svagheten i denna stass: den blev praktiskt taget ljusgrön med tiden, måste ha haft dålig camouflageverkan. m58 för sin del behöll samma färg hela tiden, tvätt efter tvätt.
I mina ögon var m58 en mer fältmässig sak med sitt strävare tyg och allt, kändes mer "på riktigt". Men jag är ingen bakåtsträvare; dagens m90 löser för sin del problemet med någorlunda bekväm uniform och fältmässighet, och med fleecetröja därtill blir man lätt och ledig.
Petigt men den hette uniform m/39-58 och var m/39:or som var omsydda. Bl.a. tillkom bakfickor på rocken.lampros skrev:
.
En petighet jag uppskattar, rätt ska vara rätt. "De é de små, små detaljerna som gör 'et" som Povel sjöng.MD650 skrev:Petigt men den hette uniform m/39-58 och var m/39:or som var omsydda. Bl.a. tillkom bakfickor på rocken.
En annan fördel med m/58 är brandskyddet, en uttvättad m/59 eller m/90 skyddar inte många sekunder mot brinnande napalm - det gör däremot en m/58.
MVH
Hans
MVH
Hans
- A9-pjäsmannen
- Medlem
När jag gjorde lumpen 88-89 så fick vi ut M58 och M59
Men dock så hade vi på oss M58 under en kupp övning och efter dagens slut så åkte den tillbaks i skåpet
Vi fick höra att OM vi hammnade i väpnad konflikt så skulle alla som ej gjort GU fick M59 å tvärtt om
Men det fanns dom som gillade M58 dock ej jag
Men dock så hade vi på oss M58 under en kupp övning och efter dagens slut så åkte den tillbaks i skåpet
Vi fick höra att OM vi hammnade i väpnad konflikt så skulle alla som ej gjort GU fick M59 å tvärtt om
Men det fanns dom som gillade M58 dock ej jag
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax
Artilleriet skjuter Strax
Ur ett maskeringsperspektiv var m/58:an bättre än 59:an.

Jag gissar att själva tanken uppstått genom att det måste ha funnits ohemult många fler m/58 (med varianter) i mobförråden än m/59. Tänk er själva: man sydde om m/39 och m/52 till 39-58 resp. 52-58 samt alla direktproducerade m/58. Jämfört med m/59 som enbart var direktproducerade.lampros skrev: (---)
(---)
Dessutom kan det tänkas att tanken har fått ökad spridning genom att många (de flesta) repövningar genomfördes under hösten, när det var "naturligt" att dela ut m/58.
Ytterligare en anledning till tankens spridande kan kanske vara att förråden gärna slet ut äldre materiel först, vilket i så fall skulle inneburit att man hellre delade ut m/39-58 än m/59.
Och det gick ju "bra" att genomlida hela beredskapen i vadmal så varför inte låta soldaterna lida så länge det fanns vadmal att slita på? Så kunde man spara på det gröna och fina tyget tills det behövdes?
Uniformen M59 fanns när jag var rekryt på I15 1996-1997
Vi hade den under de första månaderna när grundutbildningen gjordes
sedan fick vi ut M90 då när vi skulle utbildas i våra befattningar.
Jag ogillade denna uniform,varm och äcklig.
vad de inte så att den hade denna irritationsmoment "bäversvans" med ?.
Vi hade den under de första månaderna när grundutbildningen gjordes
sedan fick vi ut M90 då när vi skulle utbildas i våra befattningar.
Jag ogillade denna uniform,varm och äcklig.
vad de inte så att den hade denna irritationsmoment "bäversvans" med ?.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
När jag gjorde lumpen 96/97 så fick vi m90 direkt.
Däremot så hade jag harvat runt 5 år dessförinnan som ungdom i m/59 och man kan väl säga att m90 var ett markant lyft i fältduglighet.
Bäversvansen på m/59 var en slejf som var tänkt att dras mellan benen och knäppas i framkant på vapenrocken, dels för att man skulle kunna dra personer i skydd utan att vapenrocken åkte av och dels för att i viss mån skydda pungen mot drag vid cykeltolkning/motsv. Denna "svans" hade en tendens att glida ur sin hållare och bli hängande, men det löstes enkelt (om än förbjudet) med ett par raska stygn med nål och tråd.
Däremot så hade jag harvat runt 5 år dessförinnan som ungdom i m/59 och man kan väl säga att m90 var ett markant lyft i fältduglighet.
Bäversvansen på m/59 var en slejf som var tänkt att dras mellan benen och knäppas i framkant på vapenrocken, dels för att man skulle kunna dra personer i skydd utan att vapenrocken åkte av och dels för att i viss mån skydda pungen mot drag vid cykeltolkning/motsv. Denna "svans" hade en tendens att glida ur sin hållare och bli hängande, men det löstes enkelt (om än förbjudet) med ett par raska stygn med nål och tråd.
Axial skrev:När jag gjorde lumpen 96/97 så fick vi m90 direkt.
stor rackarns säkerhetsnål så satt rackarn där.
m/90 fick vi då senare,m/59 gömdes då låångt in i skåpet med den värdelösa termosen.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden