Krigare - och Etappsvin

I samarbete med SoldF
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †

Krigare - och Etappsvin

Inlägg av varjag » 20 mars 2010, 03:25

MacKinsey Consultants, har nyligen utgett en intressant studie om ''Bang for Bucks'', eller vad man får för försvarsbudgeten i olika länder.....

http://www.defense-aerospace.com/dae/ar ... nce_VF.pdf
(scroll down)

Inte förvånande, ligger USA i botten med 77 etappsvin för bara 23 man i eldlinjen. Sverige och Australien ockuperar mittfältet med 54 och 48 mot 33 och 34 i stridslinjen.......
Och - vad händer i Schweiz???? 91 killar - för att hålla 7 stycken i strid 8O . Men, så klart - dom är dom neutralaste av alla!

Men vad gäller slöseri med pengar för utrustningen - delar Australien och USA jumboplatserna :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Re: Krigare - och Etappsvin

Inlägg av Kapten_Gars » 20 mars 2010, 12:16

Efter att ha tagit en titt på den Schweitziska armens struktur så är jag klart skeptisk till om siffrorna stämmer, jag tror att man förvirrats av värnpliktsystemet och armens något ovanliga struktur.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... s_Army.png visar att den mobiliserade armen har en högst normal struktur men tittar man enbart på de fredstida förbanden så är ju antalet "combat troops" litet, särskilt om man utelämnar reservförbanden.

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem

Inlägg av sheepskin » 20 mars 2010, 12:43

Vad gäller USA så har de ju också en total mobiliseringsreserv på ca 1 miljon som inte är inräknad även om det administrativa stödet för dessa torde finnas redan i fredstid.

Jag menar alltså att jämförelsen verkar vara lite haltande och att USA:s siffror skulle se mycket "bättre" ut om man tog med reserven som försvaret givetvis är dimensionerad för.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 20 mars 2010, 12:59

Intressant men då jag har lite koll på statistik så skulle jag nog vilja veta mer om hur de har gått tillväga i mer detalj innan jag drar för stora växlar.

Vi har ju redan sett lite brister.

MVH

Hans

Skriv svar