Mörkersikte till rbs 56 Bill
Mörkersikte till rbs 56 Bill
Lite UÄ men...
Jag har hört många anekdoter om Rbs 56 förträffliga mörkerriktmedel, dessa kunde definitivt merutnyttjas.
Historierna spänner från hur man vid diverse övningar lyckades överlista B-styrkor från förband som bor i skärmskydd, bajsar i plastpåsar och har jättestora ryggsäckar...till att man i Utlandsstyrkan tjuvkikade på kollegor som trodde sig bedriva älskog i skyl av mörkret.
Pvrb grupperna hängde organisatoriskt med på skyttekompanierna i US bra länge, detta trots att rören snart sagt aldrig lämnade torrluftningen...det var mörkerriktmedlen man ville åt.
Jag har hört många anekdoter om Rbs 56 förträffliga mörkerriktmedel, dessa kunde definitivt merutnyttjas.
Historierna spänner från hur man vid diverse övningar lyckades överlista B-styrkor från förband som bor i skärmskydd, bajsar i plastpåsar och har jättestora ryggsäckar...till att man i Utlandsstyrkan tjuvkikade på kollegor som trodde sig bedriva älskog i skyl av mörkret.
Pvrb grupperna hängde organisatoriskt med på skyttekompanierna i US bra länge, detta trots att rören snart sagt aldrig lämnade torrluftningen...det var mörkerriktmedlen man ville åt.
Äh, det löser sig.
Re: 9 cm pvpjäs
Jag vill minnas att någon gång under de tidiga BA-missionerna ändrade man organisationen på skkomp, så att rbplut försvann och de istället portionerades ut så att varje skplut fick en rbgrupp. Som jag förstått det gjordes det snarare för att förbättra förmågan till observation i mörker mer än att förstärka plutonernas pansarvärnsförmåga. Avstånden i Bosnien var i många fall för stora (alternativt alldeles för korta) för att rbs 56 skulle vara riktigt användbart i sin roll som pansarvärn.NIL skrev:Pvrb grupperna hängde organisatoriskt med på skyttekompanierna i US bra länge, detta trots att rören snart sagt aldrig lämnade torrluftningen...det var mörkerriktmedlen man ville åt.
IRV-siktet till rbs 56, strf 90 eller strv 122 är ett mycket bra hjälpmedel att upptäcka mål som tror sig att inte synas.

-
Viktor Lima
- Medlem
Japp - på de tidiga KS-missionerna hade vi robotgrupper i skytteplutonerna och robotsiktena användes flitigt i spaningssyfte. En spännande incident i sammanhanget är att ett robotsikte slarvades bort under KS04 för att återfinnas under ett ytsök på KS15....slutet gott, allting gott!
/VL
/VL
Re: Mörkersikte till rbs 56 Bill
Under BA 01 och BA 02 så fanns rbs 56 på pskkomp. Dock fanns inga mörkersikten.
Det som fanns var ANTAS som bl.a. användes till rbs 55 (TOW) och som observationsutr till strv 103.

Det som fanns var ANTAS som bl.a. användes till rbs 55 (TOW) och som observationsutr till strv 103.
Denna tråd är delad från 9 cm pvpjäs-tråden.

Ha, tänk att fylla i en AFSE för ett sådant.Viktor Lima skrev:En spännande incident i sammanhanget är att ett robotsikte slarvades bort under KS04 för att återfinnas under ett ytsök på KS15....slutet gott, allting gott!
När tillfördes nattsiktet till US? Eller för den delen, när tillfördes det förbanden överhuvudtaget?
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Under BA 01 hade varje skyttekompani tre pansarskytteplutoner och en pvrbpluton.
Detta ändrades under BA02 (eller BA03) så att varje pansarskyttepluton hade två pansarskyttegrupper och en pvrbpluton.
Jag är inte helt säker på om ändringen infördes under BA 02 eller inför BA 03 men vi hade den senare indelningen redan från utbildningens första dag på BA 03.
Vad gäller mörkersikten till robotsystemet så fanns det åtminstone på BA 03.
AN-TAS (TOW night sight) användes av pansarskytteplutonerna som spaningshjälpmedel.
Under BA 03 tillverkade vi ett fäste till vagnen så vi kunde montera AN-TAS på Akan, perfekt vid ytövervakning, bortsett från att kylningen väsnades något enormt.
/Thord
Detta ändrades under BA02 (eller BA03) så att varje pansarskyttepluton hade två pansarskyttegrupper och en pvrbpluton.
Jag är inte helt säker på om ändringen infördes under BA 02 eller inför BA 03 men vi hade den senare indelningen redan från utbildningens första dag på BA 03.
Vad gäller mörkersikten till robotsystemet så fanns det åtminstone på BA 03.
AN-TAS (TOW night sight) användes av pansarskytteplutonerna som spaningshjälpmedel.
Under BA 03 tillverkade vi ett fäste till vagnen så vi kunde montera AN-TAS på Akan, perfekt vid ytövervakning, bortsett från att kylningen väsnades något enormt.
/Thord
Det var under BA 02 som det var två pskgrp och en pvrbgrp.Thord Wedman skrev:Under BA 01 hade varje skyttekompani tre pansarskytteplutoner och en pvrbpluton.
/Thord
Under min GU som rbs 56 Bill-skytt så fick vi vara testgrupp på mörker-siktet som togs fram det året/åren 96-97.
Jag personligen var tycker den hade sina svagheter.
Bla vid skottögonblicket då siktet gled av från målet och då man fick korrigera in mot målet igen och hade
man mörker-siktet påslaget så kunde det svårare att få in målet igen med mörkersiktet pga att ir-signaturen
kan vara dålig på långt håll (km) och även bli bländad vid skottögonblicket och då missa ir-signaturen.
Sedan var aggregatet tungt och otympligt och lät en hel del, när den var igång.
Jag personligen var tycker den hade sina svagheter.
Bla vid skottögonblicket då siktet gled av från målet och då man fick korrigera in mot målet igen och hade
man mörker-siktet påslaget så kunde det svårare att få in målet igen med mörkersiktet pga att ir-signaturen
kan vara dålig på långt håll (km) och även bli bländad vid skottögonblicket och då missa ir-signaturen.
Sedan var aggregatet tungt och otympligt och lät en hel del, när den var igång.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Idag borde det väl finnas teknik som gör siktet lättare, tystare och smidigare.ola skrev: Sedan var aggregatet tungt och otympligt och lät en hel del, när den var igång.
Stämmer nog så bra....händer ju en del i teknikens värld under årens loppMD650 skrev:Idag borde det väl finnas teknik som gör siktet lättare, tystare och smidigare.ola skrev: Sedan var aggregatet tungt och otympligt och lät en hel del, när den var igång.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden