Segling för sjökadett

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Segling för sjökadett

Inlägg av lampros » 4 november 2010, 10:00

Jag undrar en sak. Har (svenska) sjökadetter under 1900-talet utbildats i segling, ren segling alltså, mixtra med små segelbåtar som obligatorisk grund för sjömannaskap?

Ja, jag vet att segelfartygen avskaffades långt före 1925. Men något säger mig att "sund sjöbefälsanda grundläggs med bekantskapen med segel och vind"... Eller har segelkonsten blott ceremoniell innebörd under 1900-talets sjökadettväsende? Dvs är det något man på sin höjd får lära sig på slutet som glasyr på kakan, ungefär som armékadetter kanske får lära sig ridning om möjlighet finns...?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: Segling för sjökadett

Inlägg av Sarvi » 4 november 2010, 10:45

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 4 november 2010, 11:04

Tack. Jag har sett länken. Man seglar en skonert, ett större segelfartyg. Inga jollar (som jag trodde).

Så det är obligatoriskt för dagens sjökadetter att kunna "det här med segel" också? Det är inte bara ett tillval/tillägg?

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 4 november 2010, 12:41

Alla marinkadetter ska genomföra seglats. Det är förvisso inte det samma som att kunna "det här med segel".

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 november 2010, 20:04

Tror vi pratar om olika saker....

1. Segling med först råseglare och sedan skoberterna Gladan och Falken har gjorts ända sedan vi gick över från segel till ånga på 1800-talet.

2. Segling med valbåtar och under senare tid lite mer sportbetonade båtar (606or) har gjorts men själva sjömanskapsfostran låg framförallt på de stora segelfartygen medan segling i jollar mm var mer idrott än sjömanskap. Tyvärr har den här formen av segling tyvärr kommit till korta pga av tidsbrist iaf de senaste deceniet. Borta vara betydligt mer på schemat.

Skriv svar