Nån som känner till nåt mer om detta?
Ikv 91 i fristående mekbat?
Ikv 91 i fristående mekbat?
Läste i Svenskt Pansar från SMB att ikv 91 ingick under 80-talet i fristående mekbataljoner tillsammans med strv 101/102.

Re: Ikv 91 i fristående mekbat?
Jag har sett skrivet någonstans att när P10 började laborera med mekbrigad på 80-talet så hade man bataljoner med ett strvkomp och ett ikvkomp. Jag har för mig att den brigaden skapades genom att man tog ett antal fristående bataljoner, förmodligen samma bataljoner som en gång uppstod när P10s pansarbrigad upplöstes.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Enligt Arménytt 5/87 hade mekbat i mekbrig 12 strv och 12 ikv, mekbat F 24 strv.
Jo det känne jag till avseende mekbat i mekbrig.Vysotskij skrev:Enligt Arménytt 5/87 hade mekbat i mekbrig 12 strv och 12 ikv, mekbat F 24 strv.
Kan det varit så att innan det blev mekbat i brigaden så hade man under en övergångstid ikv i fristående mekbat?
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Inte otänkbart. Men innan man upprättade MekB 10 med en pbat och två mekbat (48 strv + reserv) fanns väl 6. pansargruppen med tre pbat (72 strv + ev reserv)? Det skulle rimligtvis innebära att det under denna eventuella övergångstid fanns ännu fler mekbat F - eller att de hade en tyngre organisation med både två strvkomp och ett eller flera ikvkomp.
Själv undrar jag varför man inte slaktade en av de två mekbat F i Milo Ö och medelst dess två strvkomp (åter) gjorde riktig pansarbrigad av sörmlänningarna i början på 80-talet. Kan de mekbat ha varit speciella på något sätt - extremt lokalrekryterade eller så?
(Alternativt kunde man av strvkomp i de två mekbat F ha gjort en mekbrig till så man haft en norr och en söder Mälaren. MB Ö skulle nog sova bättre med en mekbrig Arlanda-Kapellskär och en mekbrig Oxelösund. Fast där var väl pbv och möjligen annan materiel gränssättande...)
Själv undrar jag varför man inte slaktade en av de två mekbat F i Milo Ö och medelst dess två strvkomp (åter) gjorde riktig pansarbrigad av sörmlänningarna i början på 80-talet. Kan de mekbat ha varit speciella på något sätt - extremt lokalrekryterade eller så?
(Alternativt kunde man av strvkomp i de två mekbat F ha gjort en mekbrig till så man haft en norr och en söder Mälaren. MB Ö skulle nog sova bättre med en mekbrig Arlanda-Kapellskär och en mekbrig Oxelösund. Fast där var väl pbv och möjligen annan materiel gränssättande...)