IB 66 i Norrbotten
IB 66 i Norrbotten
Fina bilder, jag känner att min först krigsbefattning i ett IB 66 kompani skulle fått fint eldunderstöd längst Råneoälven. Om jag inte mins fel var det Oscar II som hade speciella cigarrer? Jag har för mig att jag såg en sån när vi besökte ett kanonvärn med en av "hennes" kanonen.
Re: Fast artilleri i norra Sverige
Var det I 14:s IB 66 brigad du tillhörde?Der Löwe skrev:Fina bilder, jag känner att min först krigsbefattning i ett IB 66 kompani skulle fått fint eldunderstöd längst Råneoälven.
Nej, I 13´s IB66.
Men hade den verkligen krigsuppgifter i Norrbotten?Der Löwe skrev:Nej, I 13´s IB66.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
IB 43 ingick i 3.förd i trakten av Överkalix. IB 44 ingick i 15.förd Töre-Kalix. Båda fanns kvar efter nerläggning som "svartbrigaderna" 43. och 44.fogruppen.
Så både I 13 och I 14 hade sina IB 66 i Norrbotten?Stellan Bojerud skrev:IB 43 ingick i 3.förd i trakten av Överkalix. IB 44 ingick i 15.förd Töre-Kalix. Båda fanns kvar efter nerläggning som "svartbrigaderna" 43. och 44.fogruppen.
Jag har för mig det var I13, I14 och I21 som hade varsin IB 66 skuldra vid skuldra vid avärjningslinjen. Min egen bataljon skulle fördröja fientlig framträngande över en linje minst x antal timmar. Sedan återhämta och genomföra ett eller annat heroiskt motanfall framför de två bakre bataljonerna.
Re: IB 66 i Norrbotten
Vilket år talar vi om?

1987 gjorde jag lumpen, men sen rullades traktorerna ut från regementet för sista gången.
Har för mig att I 21:s IB 66 hade uppgifter i Nedre Norrland (NN)??? men är osäker.

Tråden delad från fasta artilleritråden.
Åtminstone under 60- och 70-talet verkar IB 21 ha varit grundtilldelad MB NN enligt Wallerfelt´s bok.MD650 skrev:Har för mig att I 21:s IB 66 hade uppgifter i Nedre Norrland (NN)??? men är osäker.
Jag är inte helt säker, det är "andrahandsuppgifter" från en I14 att det var I21 IB 66 bredvid dom. Jag är ganska säker på att det var tre IB 66 i bredd. Vilka andra kan vara aktuella? Inte I3 de var någon annanstans. Men som sagt jag gjorde värnplikten 87-88 så det kan ha ändrats sen 70 talet.
Är själv inne på 80-tal och för mig är det nytt att det var så många som tre IB 66 i ÖN.Der Löwe skrev:Jag är inte helt säker, det är "andrahandsuppgifter" från en I14 att det var I21 IB 66 bredvid dom. Jag är ganska säker på att det var tre IB 66 i bredd. Vilka andra kan vara aktuella? Inte I3 de var någon annanstans. Men som sagt jag gjorde värnplikten 87-88 så det kan ha ändrats sen 70 talet.
Är det nån som har en uppfattning hur IB 66 (sedemera stridsgrupperna a.k.a svartbrigader) var grupperad i Norrbotten?