STAB 114
STAB 114
Hej !
När jag bläddrade runt i en pärm på KRA i onsdags så hittade jag följande neutralt benämnda förband
1971: STAB 114
16 Soldater
1st Överbefälhavare
3st Stf Överbefälhavare
Adjutanter mfl:
3st Adjutanter (från CM, CFV, FST Pers)
1st Juridiskt biträde (från Fst Säk)
4st Sekreterare (från CA Adm, CM, CFV, FST Pers)
4st Bilförare (från CA Adm, CM, CFV, FST Pers)
Förkortningar:
CM = Chefen Marinen
CFV = Chefen Flygvapnet
FST Pers = Försvarsstabens Personalavdelning
FST Säk = Försvarsstabens Säkerhetsavdelning
CA Adm = Chefen Armén administration
Även "Top-dog" måste inordnas i ett förband.
Samtliga förband för rikets ledning har väldigt anonyma benämningar som tex: stab 118:A, 114 och liknande.
Ingen hänvisning finns för dess funktion/roll som annars är brukligt i förbandstabellerna.
/Z
När jag bläddrade runt i en pärm på KRA i onsdags så hittade jag följande neutralt benämnda förband
1971: STAB 114
16 Soldater
1st Överbefälhavare
3st Stf Överbefälhavare
Adjutanter mfl:
Förkortningar:
CM = Chefen Marinen
CFV = Chefen Flygvapnet
FST Pers = Försvarsstabens Personalavdelning
FST Säk = Försvarsstabens Säkerhetsavdelning
CA Adm = Chefen Armén administration
Samtliga förband för rikets ledning har väldigt anonyma benämningar som tex: stab 118:A, 114 och liknande.
Ingen hänvisning finns för dess funktion/roll som annars är brukligt i förbandstabellerna.
/Z
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: STAB 114
Det var väl CA, CM och CFV som var stf ÖB.
Var inte chefen för marinen typ krigsplacerad i London eller har jag missuppfattat något som vanligt?
MVH
Hans
MVH
Hans
Enligt de hemliga planerna skulle han vara i Storbritannien i beredskap att starta en exilregering om det behövdes har jag för mig. CFV skulle resa runt fronten och uppmuntra mannarna (eller var det CA
) har jag också för mig.
/CvD
/CvD
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ni har så rätt. CA = stf ÖB. CM = exil ÖB i London. CFV = resepredikant med uppgift att höja kampandan.
Du skrev 118:A. Det skulle vara intressant att få veta vad den innehöll!Zizka skrev:...
/Z
Mvh/ Forskaren
Skulle tro att det var nån typ av förvaltning, kanske Arméförvaltningen.
Det står ju inte att sålunda kommer vi att bedriva denna verksamhet i vårt lilla förband..
Men om tid finnes kan jag försöka spalta upp vilka staber och dess troliga funktion när tid finnes över.
Stab 114 var lätt med tanke på vilka den innehöll.
/Z
Det står ju inte att sålunda kommer vi att bedriva denna verksamhet i vårt lilla förband..
Men om tid finnes kan jag försöka spalta upp vilka staber och dess troliga funktion när tid finnes över.
/Z
OK! Jag förstår.Zizka skrev:Skulle tro att det var nån typ av förvaltning, kanske Arméförvaltningen.
/Z
Mvh/Forskaren
När man läser ovanstående skulle man kunna tänka sig fyra "täter" eller omgångar enligt nedan:Zizka skrev: 16 Soldater
1st Överbefälhavare
3st Stf Överbefälhavare
Adjutanter mfl:
/Z
1) ÖB+ adj + juridiskt bitr + sekr + bilfö
2) CA + sekr + bilfö
3) CM + adj + sekr + bilfö
4) CFV + adj + sekr + bilfö
Tittar man noga, skulle man kunna dra slutsatsen att CA saknade adjutant, men det kanske avdelades från annan stabsdel.
Tänk er kommandot: " Stab 114 10 m framför anläggningen på gruppkolonner med språng uppställning!
Mvh/ Forskaren