Fanns det planer på att genomföra anfall in i Finland?
Anfallsplaner österut!
Anfallsplaner österut!
Frågan har säkert varit uppe men vill ställa den ändå:

Re: Anfallsplaner österut!
Du är lite oklar i frågeställningen.
1) När?
2) Att anfalla Finland
3) Att hjälpa till att försvara ett Finland som är under angrepp eller ockuperat av bolscheviker?
Hursomhelst fanns militära svensk-ryska ordböcker tidigt förtiotal där fraser typ: 'vi vill tala med byäldsten' och 'var finns drickbart vatten' - ett av många krigsfall sade svenska soldater på sovjetisk jord. Eller hur Martin
MVH
Hans
1) När?
2) Att anfalla Finland
3) Att hjälpa till att försvara ett Finland som är under angrepp eller ockuperat av bolscheviker?
Hursomhelst fanns militära svensk-ryska ordböcker tidigt förtiotal där fraser typ: 'vi vill tala med byäldsten' och 'var finns drickbart vatten' - ett av många krigsfall sade svenska soldater på sovjetisk jord. Eller hur Martin
MVH
Hans
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Absolut Hans, skulle vara intressant att veta på vems initiativ de tryckts upp och hur realistiskt man ansåg det var att de skulle användas.
En del fraser kan ju användas om man blir tillfångatagen, såsom "jag har naturbehov" mne nuzjna abbletjitsja. Andra fraser som var man kan finna byäldsten, vadbar flod eller goda inkvarteringsmöjligheter måste anses mer passande om man ska företa anfallskrig.
/Martin
En del fraser kan ju användas om man blir tillfångatagen, såsom "jag har naturbehov" mne nuzjna abbletjitsja. Andra fraser som var man kan finna byäldsten, vadbar flod eller goda inkvarteringsmöjligheter måste anses mer passande om man ska företa anfallskrig.
/Martin
Anfalla in i Finland!
Under 70-80-talet?

Under 70-80-talet?
Under förutsättning att Sovjet tidigare hade gått över den finska östgränsen och var på väg mot Torne älv, antar jag?MD650 skrev:Anfalla in i Finland!
Under 70-80-talet?
Men även om vi bortser från de politiska realiteterna så hade Sverige knappast militär förmåga att föra en renkonterstrid med sovjetiska förband av typ Nord på främmande mark.
Jag tror att MD650 är ute efter ett annat scenario. Vilket?
Helt rätt!lago skrev:Under förutsättning att Sovjet tidigare hade gått över den finska östgränsen och var på väg mot Torne älv, antar jag?
Pratar vi 1770- 1780-tal eller 1870-80tal?MD650 skrev:Anfalla in i Finland!
Under 70-80-talet?
Om vi pratar 1980-tal så är det närmaste jag har hört - endast hörsägen - att fallskärmsjägare skulle fällas i Finland. Och då främst för att rapportera vad som rullar förbi.
Lite relaterat.
MVH
Hans
Lite relaterat.
viewtopic.php?f=22&t=22351Hans skrev:Det finns en rolig anekdot från det inte så glada kalla krigets dagar. En lokalförsvarsbataljonchef på gränsen mot Finland håller en föredragning för ÖB.
-Första kompaniet är grupperat vid X med uppgift Y, andra kompaniet vid X2 med uppgift Y2, tredje kompaniet vid X3 med uppgift Y3, fjärde kompaniet vid Y4 med uppgift X4, femte kompanie..
-Men stopp och belägg för bövelen, en lokalförsvarsbataljon har ju bara tre kompanier!
-Jovisst herr General men när ryssen står här har grannen kommit.
I gränsområdet hade samordningen mellan det svenska och det finska försvaret skötts lokalt och inte via Helsingfors och Stockholm.
MVH
Hans
Är det
Hittade denna länk (tror ni vet om denna redan ett flertal av er)
http://www.kalla-kriget.se/sverige/mili ... gning.html
http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... anden.html
detta mina herrar tänker på tro ?Krigsfall II N
Hittade denna länk (tror ni vet om denna redan ett flertal av er)
http://www.kalla-kriget.se/sverige/mili ... gning.html
http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... anden.html
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Jag kan ge dig en ledtråd.FredH skrev: Pratar vi 1770- 1780-tal eller 1870-80tal?
Avdelningen avhandlar ämnen från 1925 och framåt...
Under min vpl-tid i mitten av 90-talet var vi på en övning i Kalixtrakten (Lomben?) för alla KB-elever på alla norrlandsförband. Där var det en högre officer som vid en presentation talade om att gå in med förband på finsk mark och ta direkt strid med ryska stridskrafter. Direkt efter kom ett annat befäl som dementerade det hela och till synes lite besvärat sade att vi möjligen kunde tänkas skjuta lite artillerield över gränsen, men inget mer.MD650 skrev:Anfalla in i Finland!