Äger ett beredskapsmärke, se rubrik och bild, som jag inte alls är säker på. Långt från Krigsarkivet och beredskapsverket får man ibland gissa och fabulera.
Har kommit fram till (rätt eller fel?) att detta är 6. fördelningsingkomp, ingående i II. ingenjörbataljonen, som uppsattes av Ing 3. Detta komp utbildades dock av Ing 1.
SPÖKBRIGADEN kan vara ett fantasinamn, men också en benämning på vårt dåtida enda brigadförband - Kavalleribrigaden.
Denna brigad hade, enl 1940 års övergångsorg, ett motoriserat ingenjörkomp, benämnt 1. brigadingenjörkomp och som uppsattes av Ing 1.
Kan detta brigadingenjörkomp månne vara f d 6. fördelningsingkomp, som fått ny husse och nytt namn?
6. ingenjörkompaniet 1939-1941 - SPÖKBRIGADEN
-
svensk beredskap
- Ny medlem
6. ingenjörkompaniet 1939-1941 - SPÖKBRIGADEN
- Bilagor
-
- spokbrigaden1.jpg (71.78 KiB) Visad 3008 gånger
Re: 6. ingenjörkompaniet 1939-1941 - SPÖKBRIGADEN
Hejsan...
Vore tveksamt för vad jag vet så hade Ing1 i Sthlm enligt 1937 års provisoriska krigsorganisation
uppgift att organisera 1 kavalleribrigadingenjörkompaniet och likaså 1940 års krigsorganisation.
Mvh Ola
Vore tveksamt för vad jag vet så hade Ing1 i Sthlm enligt 1937 års provisoriska krigsorganisation
uppgift att organisera 1 kavalleribrigadingenjörkompaniet och likaså 1940 års krigsorganisation.
Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
svensk beredskap
- Ny medlem
Tack Ola!
Ja, det var ju konkreta upplysningar du kom med. Därmed avskriver jag min teori om kavalleribrigaden. Då bör det ju vid denna tidpunkt vara det 6. fördelningsingkomp, som tillsammans med 4. och 5. fördingkomp bildade II. ingbat. Har du någon koll på om 6. komp utbildades vid Ing 1?
Staffan
Ja, det var ju konkreta upplysningar du kom med. Därmed avskriver jag min teori om kavalleribrigaden. Då bör det ju vid denna tidpunkt vara det 6. fördelningsingkomp, som tillsammans med 4. och 5. fördingkomp bildade II. ingbat. Har du någon koll på om 6. komp utbildades vid Ing 1?
Staffan
Hejsan Staffansvensk beredskap skrev:Tack Ola!
Staffan
Enligt 1937 års krigsorganisation så hade Ing1 ansvar att mobilisera
6 fördelningsingenjörkompaniet och då fram till 1/4 1940 års krigsorganisation
där 6 komp bytte nummer då det ändrades i numreringarna på förbanden m.m.
Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden