Lumparkompisar

I samarbete med SoldF
Skriv svar
jojes
Ny medlem

Lumparkompisar

Inlägg av jojes » 20 december 2011, 01:10

Det vore intressant att hitta gamla lumparkompisar. Krigsarkivet har ett blad på varje man, som gjort lumpen, men dessa blad är spridda till olika förband dit personen flyttat. Total röra alltså! Det finns säkert intresse för en CD-skiva, där man kan söka på förband, årtal och hitta sina lumparkompisar. Jag har ställt frågan till Släktforskarförbundet och dess tidning Rötter. Hittills ingen respons!

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Re: Lumparkompisar

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 december 2011, 20:56

Hade nog varit kul att få byta några ord med sina närmaste lumparkompisar men jag undrar hur mycket man hade haft gemensamt efter mer än 20 år.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 21 december 2011, 09:21

Fredrik Andersson skrev:Hade nog varit kul att få byta några ord med sina närmaste lumparkompisar men jag undrar hur mycket man hade haft gemensamt efter mer än 20 år.
Visst sören hade det varit roligt att träffat sin gamla lumparkompisar igen.

Lumpen var en extremt viktig och oerhört underskattad institution för det manliga samhället. Bara det att unga människor från helt olika bakgrund grupperades ihop i samma lucka, och tvingades att lära sig att samarbeta. Få förståelse om att ensam är inte stark utan alla har sin plats och uppgift de måste utföra för att helheten ska fungera.

För att komma tillbaka till lumparkompisar, så hur mycket hade man egentligen gemensamt när man gjorde lumpen? Mer än att man hade en gemensam uppgift?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 21 december 2011, 20:28

Fredrik Andersson skrev:Hade nog varit kul att få byta några ord med sina närmaste lumparkompisar men jag undrar hur mycket man hade haft gemensamt efter mer än 20 år.
Går det inte att hitta dem medelst Google, Facebook/LinkedIn och Eniro/Hitta och ordna en återträff? Vore säkert uppskattat på många håll. Strul på jobb och glädjen i familjebildning har säkert de flesta gemensamt. Om inte annat har ni säkert en massa lumparminnen.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 21 december 2011, 20:41

Den här sidan : http://www.lumparkompisar.com/
har ju försökt sig på idén att kunna hitta sina lumparkompisar på nätet.
Jag reggade mig där för länge sedan och då var det inte speciellt många medlemmar.
Nu kommer jag inte ihåg mitt användarnamn så jag vet inte hur det är nu.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 23 december 2011, 08:20

Nimrod-S skrev:Den här sidan : http://www.lumparkompisar.com/
har ju försökt sig på idén att kunna hitta sina lumparkompisar på nätet.
Jag reggade mig där för länge sedan och då var det inte speciellt många medlemmar.
Nu kommer jag inte ihåg mitt användarnamn så jag vet inte hur det är nu.
Jag reggade mig där nu för att kolla och sidan verkar inte ha fått nåt större genomslag. Det finns totalt 12(!) personer som gjort lumpen i Falun.

Förut fanns det även en annan sida som hette "efterkrigstiden" men den har utgått.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 23 december 2011, 08:22

Hur många medlemmar har dom?
:)

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 23 december 2011, 08:35

Bra fråga. Jag hittar inte den uppgiften.
Det finns ett forum där sista posten gjordes 2008! Å andra sidan verkar forumet vara lite fristående från resten av sidan.

Skriv svar