Sjukvårdskader
Sjukvårdskader
Vad bestod en sådan av?

Re: Sjukvårdskader
Hmmm ,inget napp.

Vilken tidsperiod pratar vi om?
Jag hittade nåt förband som en sjukvårdskader ingick i. Nu minns jag inte förbandetSarvi skrev:Vilken tidsperiod pratar vi om?
Sorry, ringer ingen klocka. Kaderförband, ramförband som fylldes på av värnpliktiga, läkare, sjuksköterskor och annat löst folk i händelse av örlog och ofred?MD650 skrev: sjukvårdskader
MVH
Hans
Har fått för mig att det är ett "litet" sjvförband.Hans skrev:
Sorry, ringer ingen klocka. Kaderförband, ramförband som fylldes på av värnpliktiga, läkare, sjuksköterskor och annat löst folk i händelse av örlog och ofred?
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En sjukvårdskader är egentligen inget förband utan en uppsättning personal avsedd att betjäna någon form av sjukvårdsförband. Det listas dock i AH I som etappförband.
En vanlig civil skola. Så blir det A-mob. Ungarna får gå hem och hantverkarna tar över. Vanligen är skolan förberedd tekniskt redan i förväg. Så kommer lastbilar med sjukhussängar, röntgen, syrgastuber o s v i stor mängd. När ombyggnaden är klar kommer sjukvårdskadern (1 öläk, 2 läk A-kirurger, 2 läk B-kirurger, 1 ösköt, op- o s v --- 1 apotekare --- 1 eltekniker o s v) och tar det nya sjukhuset i drift.
Under min tid som "militärdiktator" i Norrtälje var t ex Rodenskolan (gymnasium) förberedd för att ianspråktas som operationsannex och förstärka kapaciteten vid Norrtälje sjukhus. För detta användes en sjukvårdskader.
Sjukhustågkader var en annan variant. Minns jag rätt hade vi under 1980-talet förberett 9 sjukhuståg. Dvs rullande sjukhus med operationsvagn etc. Ej att förväxla med sjuktransporttåg.
En vanlig civil skola. Så blir det A-mob. Ungarna får gå hem och hantverkarna tar över. Vanligen är skolan förberedd tekniskt redan i förväg. Så kommer lastbilar med sjukhussängar, röntgen, syrgastuber o s v i stor mängd. När ombyggnaden är klar kommer sjukvårdskadern (1 öläk, 2 läk A-kirurger, 2 läk B-kirurger, 1 ösköt, op- o s v --- 1 apotekare --- 1 eltekniker o s v) och tar det nya sjukhuset i drift.
Under min tid som "militärdiktator" i Norrtälje var t ex Rodenskolan (gymnasium) förberedd för att ianspråktas som operationsannex och förstärka kapaciteten vid Norrtälje sjukhus. För detta användes en sjukvårdskader.
Sjukhustågkader var en annan variant. Minns jag rätt hade vi under 1980-talet förberett 9 sjukhuståg. Dvs rullande sjukhus med operationsvagn etc. Ej att förväxla med sjuktransporttåg.
Tack för informationen Stellan.
Hade för mig att det var något speciellt med en sjvkader.

Hade för mig att det var något speciellt med en sjvkader.