Npvkomp i NB 5/35
Npvkomp i NB 5/35
När omsattes pvrb55 i NB5/35 ? Vem utbildade? Mobort?
Npvkomp i NB 5/35
I 5 utbildade sitt eget norrlandspansarvärnskompani till brigaden.macken skrev:När omsattes pvrb55 i NB5/35 ? Vem utbildade? Mobort?
Re: Npvkomp i NB 5/35
Har för mig att I5 utbildade delar till andra brigader, bla NB13.stämmer det?
För IB13/NB13 så vill jag tro att man utbildade själva sina pansarvärnskomponenter förutom bandpvkomp (IKV 91) som först utbildades av P1 och sedan av I19/P5. Strf 90 utbildades i Umeå.macken skrev:Har för mig att I5 utbildade delar till andra brigader, bla NB13.stämmer det?
Torde ha varit så.macken skrev:Har för mig att I5 utbildade delar till andra brigader, bla NB13.stämmer det?
I21 utbildade sin NB 85 men jag såg aldrig till någon pvrb-utb där. Den kan ha ordnats externt m a o.
Tror att det var I 5 som utbildade NB 21(51) norrlandspansarvärnskompani (npvkomp) likt det som I 19/P 5 utbildade sitt eget npvkomp samt till I 20:s brigad.lampros skrev:I21 utbildade sin NB 85 men jag såg aldrig till någon pvrb-utb där. Den kan ha ordnats externt m a o.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Skickade man västerbottningar och västernorrlänningar till Boden och Östersund då? Togs det i så fall ut till så specifikt som till pvkomp redan på mönstringen?
Det behövde ju inte nödvändigtvis vara västerbottningar då många som gjorde GU på I 20 kom från Mälardalen men de kom från I 20 resp. I 21.Vysotskij skrev:Skickade man västerbottningar och västernorrlänningar till Boden och Östersund då? Togs det i så fall ut till så specifikt som till pvkomp redan på mönstringen?
Och de var uttagna efter mönstringen till npvkomp med vissa undantag.
Har kollat i en årskrönika "Fältjägaren" och där står att förbandet utbildades till NB13. Det handlade alltså om NPV
Npvkomp utrustad med rbs 55 TOW.macken skrev:Har kollat i en årskrönika "Fältjägaren" och där står att förbandet utbildades till NB13. Det handlade alltså om NPV