Fjäderholmarna - vad fanns där tidigare

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Fjäderholmarna - vad fanns där tidigare

Inlägg av Hans » 17 augusti 2012, 12:26

Jag var nyligen på besök i Knugriket. Skojigt med god mat, dyra drycker och lite turism. Bl.a. besökte jag Fjäderholmarna. Klara tecken på tidigare militär närvaro med flera tunnlar in i berget samt ett par rostiga kanoner. Nu gjorde jag ingen detaljstudie för att utröna vad det rörde sig om för anläggning utan jag gick på lättrökta räkor och vitt vin.

Någon som vet vad som var grupperat där när?

MVH

Hans

Erik Ljungberg
Medlem

Re: Fjäderholmarna - vad fanns där tidigare

Inlägg av Erik Ljungberg » 17 augusti 2012, 12:52

Hans skrev:Jag var nyligen på besök i Knugriket. Skojigt med god mat, dyra drycker och lite turism. Bl.a. besökte jag Fjäderholmarna. Klara tecken på tidigare militär närvaro med flera tunnlar in i berget samt ett par rostiga kanoner. Nu gjorde jag ingen detaljstudie för att utröna vad det rörde sig om för anläggning utan jag gick på lättrökta räkor och vitt vin.

Någon som vet vad som var grupperat där när?

MVH

Hans
Har för mig att flottan hade ett torpedförråd där rätt länge.

/Erik

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 augusti 2012, 13:25

Fjäderholmarna var flottans huvudamuntionsförråd 1918-76 då huvudbasen låg Skeppsholmen, verksamheten flyttas succesivt ut till dagens basområde kring Hårsfjärden från 1969 och framåt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4derholmarna

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 17 augusti 2012, 13:59

Psilander skrev:Fjäderholmarna var flottans huvudamuntionsförråd 1918-76 då huvudbasen låg Skeppsholmen, verksamheten flyttas succesivt ut till dagens basområde kring Hårsfjärden från 1969 och framåt.

Var det verkligen huvudförråd? Spontant så känns det lite väl litet för det. På den tiden när vi hade hyfsat med artilleribestyckade fartyg så borde mängden ammunition som fanns i förråd behövt betydligt större plats.

Sedan fanns det väl en avmagnetiseringsstation där också?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 augusti 2012, 14:52

Det fanns ytterliggare förråd på öarna längs lederna ut mot havet. . Tex Bergholmen som var minförråd. (ligger på styrbord sidan innan 90 graders giren mot oxdjupet). Känns igen på tydliga portar in i berget och rediga kajer.. Klokt nog torde det mesta ha varit utspritt.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 17 augusti 2012, 16:30

Bjernevik skrev:
Psilander skrev:Fjäderholmarna var flottans huvudamuntionsförråd 1918-76 då huvudbasen låg Skeppsholmen, verksamheten flyttas succesivt ut till dagens basområde kring Hårsfjärden från 1969 och framåt.

Var det verkligen huvudförråd? Spontant så känns det lite väl litet för det. På den tiden när vi hade hyfsat med artilleribestyckade fartyg så borde mängden ammunition som fanns i förråd behövt betydligt större plats.

Sedan fanns det väl en avmagnetiseringsstation där också?
Det beror ju också lite på vilken tidsperiod vi talar om. Utvecklingen gick från centralisering till decentralisering. Från början (och förvånansvärt länge!) förvardes krut och kulor i vanliga byggnader inne i centrala Stockholm, Karlskrona och Göteborg. Inför och under VK II byggdes fler förråd en del i berg. Utvecklingen accelererade under och efter VK II. Flottan hade från VK II också centrala ammunitionsförråd i inlandet.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 17 augusti 2012, 17:26

Från början (på den tiden som man rodde och seglade) var Fjäderholmarna platsen för ett värdshus. Den gången var alla farleder kantade med "rastplatser".

Med tiden (när LO Smith byggde upp sitt brännvinsbolag) var Fjäderholmarna platsen för både ett värdshus men också för en av traktens största brännvinsutsalg (det andra låg på Reimersholme, bägge utanför Stockholms stadsgräns).

Ännu senare (efter Brattsystemet införts) var Fjäderholmarna platsen för en av stadens mest populära dansrestauranger sommartid.

Sedan tog Grå Bolaget (=Flottan) över Fjäderholmarna och det blev tillträde förbjudet för icke-Kalle Ankaklädda.

Under kriget byggde man upp en avmagnetiseringsstation för fartyg (som motmedel mot magnetminor) strax norr om Fjäderholmarna.

Med tiden avvecklade Flottan sin närvaro och Fjäderholmarna blev helt oanvända i många år (men med tillträdesförbud).

Så småningom öppnades Fjäderholmarna för allmänheten igen och den verksamhet som funnits under de senaste 20 åren öppnades.

Detta var historiken i korthet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 17 augusti 2012, 19:52

Tack för svar.

MVH

Hans

Skriv svar