Fördelningskavalleribataljon såg ut i stora drag från 1937 års krigsorg fram till 1943 Modifierade krigsorganisation:
1. Ryttarkvadron
2. Cykelskvadron
3. Pansarbilsskvadron (antingen uppsatt av Kavalleriet eller senare del av beredskapen av pansaret)
MEN när det gäller fördelningskavalleribataljon för 1943 års modifierade krigsorganisation så såg det ut så här:
1. Ryttarskvadron
2. Cykelskvadron
3. Pansarkompani eller pansarbilsskvadron !!! ??
(men här är jag lite konfunderad, och smått osäker ingick det verkligen pansarkompani i vissa fördelningskavalleribataljoner eller var det enbart pansarbilsskvadroner och eller vad det så här
att dessa pansarkompanier ingick som fördelningspansarkompanier ??? )
Mvh Ola
Fördelningskavalleribataljon för 1943 års krigsorganisation
Fördelningskavalleribataljon för 1943 års krigsorganisation
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Fördelningskavalleribataljon för 1943 års krigsorganisat
Jag har sett att pansarbilskompaniet ibland böts ut mot ett pansarkompani.
Vad jag kan se i organisationen så ska kompaniet ha 8 pansarfordon. Det innebär att det behövdes 80 pansarbilar för de 10 fördelningarna. De 30 (eller 31) Pbil m/31 fördes ju över till pansarbrigaderna, så det fanns bara 45 pansarbilar (14 m/39 och 30 m/40) till 10 bataljoner (de 5 Pbil m/41 överfördes ju till Gotland).
Det förefaller mig rimligt att de källor jag har som säger att hälften av bataljonerna istället hade 8st Strv m/41 stämmer.
Vad jag kan se i organisationen så ska kompaniet ha 8 pansarfordon. Det innebär att det behövdes 80 pansarbilar för de 10 fördelningarna. De 30 (eller 31) Pbil m/31 fördes ju över till pansarbrigaderna, så det fanns bara 45 pansarbilar (14 m/39 och 30 m/40) till 10 bataljoner (de 5 Pbil m/41 överfördes ju till Gotland).
Det förefaller mig rimligt att de källor jag har som säger att hälften av bataljonerna istället hade 8st Strv m/41 stämmer.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Enligt FB 1942 överfördes alla pansarbilar till pansartrupperna. Villigt befäl böt truppslag. Värnpliktiga omplacerades till pansartrupperna. Pansartrupperna utbildade de pansarenheter, som skulli ingå i kavalleriets krigsorganisation.
Det var väl stridsvagn m/37 lastad på släpkärra?
Det var väl stridsvagn m/37 lastad på släpkärra?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Strv m/37 på släpkärra? Fördes inte alla Strv m/37 över till Gotland?
ola skrev:Fördelningskavalleribataljon såg ut i stora drag från 1937 års krigsorg fram till 1943 Modifierade krigsorganisation:
1. Ryttarkvadron
2. Cykelskvadron
3. Pansarbilsskvadron (antingen uppsatt av Kavalleriet eller senare del av beredskapen av pansaret)
MEN när det gäller fördelningskavalleribataljon för 1943 års modifierade krigsorganisation så såg det ut så här:
1. Ryttarskvadron
2. Cykelskvadron
3. Pansarkompani eller pansarbilsskvadron !!! ??
(men här är jag lite konfunderad, och smått osäker ingick det verkligen pansarkompani i vissa fördelningskavalleribataljoner eller var det enbart pansarbilsskvadroner och eller vad det så här
att dessa pansarkompanier ingick som fördelningspansarkompanier ??? )
Mvh Ola
Från minnet - Ja, det var ett par fördelningar i Skåne som fick stridsvagnar istället för pansarbilar.
Minns också att det var landsverkare, antagligen m/40 .
men sedan kan jag inte minnas var jag har sett det.
(frun har kanske rätt, jag har för många böcker om gråmålade tingestar)
Mvh
/John
Luskade genom mina små alster och hittade följande
Mvh Ola
P2:
-1. Fördelningskavalleribataljonen: 11. strvkomp
-11. Fördelningskavalleribataljonen: ?? strvkomp
P3:
-4. Fördelningskavalleribataljonen: 4. strvkomp
-13. Fördelningskavalleribataljonen: 13. strvkomp
-14. Fördelningskavalleribataljonen: 31. strvkomp