Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

I samarbete med SoldF
Airacobra
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 9 maj 2008, 00:36

Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Airacobra » 10 februari 2013, 10:52

Hej!

Lite underlig och löjlig fråga kanske men....

Om man är ca40 år, gjorde GU på jägarförband+ lite extrautbildningar efteråt, ) mycket vältränad fortfarande då olika former av konditionsträning är ens hobby,god syn,god hörsel etc.etc.

Vad gäller då om det uppstår en mobiliseringssituation,när man hör på nyheterna verkar det inte finnas någon mob organisation kvar.
Finns det någon planering för oss som inte är med i Hemvärnet utan bara vet att man vill "ställa upp"och att man fortfarande fysiskt är duglig.
Apropå ålder måste ålder idag vara väldigt svårt att definiera då det är så vanligt med vältränade 40åringar som anses gamla men normala 20åringar jag träffat har haft ork som inte står i relation till deras ungdom!

Hälsningar/P39

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17096
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Markus Holst » 10 februari 2013, 10:54

Regeringen har bestämt att kriget inte kommer.

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av TJ1 » 10 februari 2013, 10:56

Det fanns väl något som kallades frivillig krigstjänstgöring för de som inte var krigsplacerade förr? Man inställde sig vid närmsta militära förband och anmälde sig som frivillig varpå förbandschefen tilldelade en rudimentär utrustning och en uppgift. Kan nog mycket väl finnas kvar. Frågan är om våra få förband kan hantera mängden frivilliga som kanske kommer?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2637
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Der Löwe » 10 februari 2013, 11:28

Värnplikten är ju inte avskaffad, men vilande och ej utnyttjad. Jag är mycket tveksam om det finns någon som hellst planering för att kalla massor under fanorna igen. För mig vore det självklart att alla soldater borde utbildas till skyttegruppchefer för att kunna ta emot och utbilda sin egen grupp om läget skulle uppstå. Vi skulle då relativt snabbt kunna utbilda relativt många skyttesoldater som sedan kan användas för bevakning, och försvar i pluton och på sikt i kompanis ram. Men som sagt, i dagsläget vet jag inte om någon planering.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av B Hellqvist » 10 februari 2013, 12:28

Gå med i hemvärnet. Hv har föryngrats och fått bättre utrustning. Om du anmäler dig till en insatspluton så gör du två övningar om fyra dygn per år på en nivå som borde passa dig.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av TomTop » 10 februari 2013, 14:45

Hemvärnet skulle jag rekomendera sedan har ju.. de heter försvarsutbildarna? (rätta mig gärna) en heldel kurser att anmäla sig till ifall man vill skola sig lite mera

Axial
Medlem
Inlägg: 566
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Axial » 10 februari 2013, 15:02

TJ1 skrev:Det fanns väl något som kallades frivillig krigstjänstgöring för de som inte var krigsplacerade förr? Man inställde sig vid närmsta militära förband och anmälde sig som frivillig varpå förbandschefen tilldelade en rudimentär utrustning och en uppgift. Kan nog mycket väl finnas kvar. Frågan är om våra få förband kan hantera mängden frivilliga som kanske kommer?
Armésoldat 1959 skriver så här:
"Icke inkallad värnpliktig, som önskar fullgöra frivillig krigstjänstgöring, kan vid krigs- eller beredskapstillstånd framställa sådant önskemål till truppregistreringsmyndigheten."
I 1961, 1975 och 1983 års utgåvor är formuleringen oförändrad (boken byter dock från 1975 namn till Svensk Soldat).
I 1994 års utgåva av Svensk Soldat är det lite omformulerat:
"En värnpliktig, som inte är inkallad men önskar fullgöra frivillig krigstjänstgöring, kan vid krigs- eller beredskapstillstånd framställa önskemål om detta till sitt förband."
Jag saknar Svensk soldat 2005 så där vet jag inte vad som står om saken.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av B Hellqvist » 10 februari 2013, 17:37

TomTop skrev:Hemvärnet skulle jag rekomendera sedan har ju.. de heter försvarsutbildarna? (rätta mig gärna) en heldel kurser att anmäla sig till ifall man vill skola sig lite mera
FBU?

Eken
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 25 januari 2009, 13:57

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Eken » 10 februari 2013, 19:17

De har bytt namn till försvarsutbildarna då de inte bara utbildar befäl.
http://www.forsvarsutbildarna.se/

Kan även skriva under på HV men skulle rekommendera att "shoppa runt" lite genom att ringa olika kompanier/bataljoner och känna dem på pulsen då det fortfarande kan skilja rätt mkt tyvärr. Får man fråga vart i landet du bor? :)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Rickard » 10 februari 2013, 21:10

Jag har för mig att det i de gamla telefonkatalogerna stod att icke-krigsplacerad person som önskade göra frivillig militärtjänst i orostider skulle anmäla sig på närmaste polisstation(?).

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Bjernevik » 10 februari 2013, 21:23

Håll dig tillgänglig tills den lokala räddningsledaren börjar kommendera ut folk. Torde inte ta lång tid när väl kriget kommer...

Axial
Medlem
Inlägg: 566
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Axial » 12 februari 2013, 12:58

Rickard skrev:Jag har för mig att det i de gamla telefonkatalogerna stod att icke-krigsplacerad person som önskade göra frivillig militärtjänst i orostider skulle anmäla sig på närmaste polisstation(?).
Mjae, det gällde väl mobiliserad personal som inte kunde ta sig till mobplatsen? Sådan personal skulle alltså vända sig till polisen, hemvärnet eller närmaste militära förband.

Se här en liten kulturgärning som jag hittade på nätet :D
Om kriget kommer, 1952:
http://www.scribd.com/doc/4069282/Om-kr ... rgare-1952
1961:
http://www.scribd.com/doc/4069508/Om-kr ... rgare-1961
1983:
http://www.scribd.com/doc/4069658/Om-kr ... -veta-1983
Ur telefonkatalogen 1984/85:
http://sv.scribd.com/doc/4069002/Om-kri ... en-1984-85

2Sharp
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av 2Sharp » 13 februari 2013, 16:01

Insats pluton Hv, eller sök anställning på lämpligt förband för att bli knekt på heltid.

Alternativt skaffar du lämpliga skjutvapen på laglig väg och utbildar dig till en god prickskytt eller skarpskytt och när kriget kommer nyttjar du de kunskaperna på lämpligt sätt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8007
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av sonderling » 14 februari 2013, 11:46

Jag var visserligen jägarsoldat men har aldrig varit särskilt sportig så man är i kondition därefter. Tänkte man skulle gå med i HMV när man blev stor men det verkar dröja dessutom blir jag inte yngre. Nu funderar jag på detta istället:
http://www.civil.se/

Var det inte obligatoriskt förrut förresten, att göra nånslags civilförsvarsplikt menar jag. Jag tror jag nämnt detta förrut nånstans men farsan fick åka iväg och göra detta minns jag från min barndom. Jag har för mig att han var hemma på "permis" i nån ljusblå uniform också.
Han hade en fläck av låtsas blod på den och vi barn blev imponerade. Sedan fick han bandagera oss allihop, så vi såg ut som mumier. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 februari 2013, 17:56

Airacobra skrev:Hej!

Lite underlig och löjlig fråga kanske men....

Om man är ca40 år, gjorde GU på jägarförband+ lite extrautbildningar efteråt, ) mycket vältränad fortfarande då olika former av konditionsträning är ens hobby,god syn,god hörsel etc.etc.

Vad gäller då om det uppstår en mobiliseringssituation,när man hör på nyheterna verkar det inte finnas någon mob organisation kvar.
Finns det någon planering för oss som inte är med i Hemvärnet utan bara vet att man vill "ställa upp"och att man fortfarande fysiskt är duglig.
Apropå ålder måste ålder idag vara väldigt svårt att definiera då det är så vanligt med vältränade 40åringar som anses gamla men normala 20åringar jag träffat har haft ork som inte står i relation till deras ungdom!

Hälsningar/P39
Försök ta dig till Storbritannien där du kan hjälpa till med att bygga upp en exil-svensk krigsmakt. Att söka strida i Sverige drar blott ödeläggelse över landet. Ingen utsikt till framgång.

Skriv svar