Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Hej!
Lite underlig och löjlig fråga kanske men....
Om man är ca40 år, gjorde GU på jägarförband+ lite extrautbildningar efteråt, ) mycket vältränad fortfarande då olika former av konditionsträning är ens hobby,god syn,god hörsel etc.etc.
Vad gäller då om det uppstår en mobiliseringssituation,när man hör på nyheterna verkar det inte finnas någon mob organisation kvar.
Finns det någon planering för oss som inte är med i Hemvärnet utan bara vet att man vill "ställa upp"och att man fortfarande fysiskt är duglig.
Apropå ålder måste ålder idag vara väldigt svårt att definiera då det är så vanligt med vältränade 40åringar som anses gamla men normala 20åringar jag träffat har haft ork som inte står i relation till deras ungdom!
Hälsningar/P39
Lite underlig och löjlig fråga kanske men....
Om man är ca40 år, gjorde GU på jägarförband+ lite extrautbildningar efteråt, ) mycket vältränad fortfarande då olika former av konditionsträning är ens hobby,god syn,god hörsel etc.etc.
Vad gäller då om det uppstår en mobiliseringssituation,när man hör på nyheterna verkar det inte finnas någon mob organisation kvar.
Finns det någon planering för oss som inte är med i Hemvärnet utan bara vet att man vill "ställa upp"och att man fortfarande fysiskt är duglig.
Apropå ålder måste ålder idag vara väldigt svårt att definiera då det är så vanligt med vältränade 40åringar som anses gamla men normala 20åringar jag träffat har haft ork som inte står i relation till deras ungdom!
Hälsningar/P39
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17096
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Regeringen har bestämt att kriget inte kommer.
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Det fanns väl något som kallades frivillig krigstjänstgöring för de som inte var krigsplacerade förr? Man inställde sig vid närmsta militära förband och anmälde sig som frivillig varpå förbandschefen tilldelade en rudimentär utrustning och en uppgift. Kan nog mycket väl finnas kvar. Frågan är om våra få förband kan hantera mängden frivilliga som kanske kommer?
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Värnplikten är ju inte avskaffad, men vilande och ej utnyttjad. Jag är mycket tveksam om det finns någon som hellst planering för att kalla massor under fanorna igen. För mig vore det självklart att alla soldater borde utbildas till skyttegruppchefer för att kunna ta emot och utbilda sin egen grupp om läget skulle uppstå. Vi skulle då relativt snabbt kunna utbilda relativt många skyttesoldater som sedan kan användas för bevakning, och försvar i pluton och på sikt i kompanis ram. Men som sagt, i dagsläget vet jag inte om någon planering.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Gå med i hemvärnet. Hv har föryngrats och fått bättre utrustning. Om du anmäler dig till en insatspluton så gör du två övningar om fyra dygn per år på en nivå som borde passa dig.
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Hemvärnet skulle jag rekomendera sedan har ju.. de heter försvarsutbildarna? (rätta mig gärna) en heldel kurser att anmäla sig till ifall man vill skola sig lite mera
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Armésoldat 1959 skriver så här:TJ1 skrev:Det fanns väl något som kallades frivillig krigstjänstgöring för de som inte var krigsplacerade förr? Man inställde sig vid närmsta militära förband och anmälde sig som frivillig varpå förbandschefen tilldelade en rudimentär utrustning och en uppgift. Kan nog mycket väl finnas kvar. Frågan är om våra få förband kan hantera mängden frivilliga som kanske kommer?
"Icke inkallad värnpliktig, som önskar fullgöra frivillig krigstjänstgöring, kan vid krigs- eller beredskapstillstånd framställa sådant önskemål till truppregistreringsmyndigheten."
I 1961, 1975 och 1983 års utgåvor är formuleringen oförändrad (boken byter dock från 1975 namn till Svensk Soldat).
I 1994 års utgåva av Svensk Soldat är det lite omformulerat:
"En värnpliktig, som inte är inkallad men önskar fullgöra frivillig krigstjänstgöring, kan vid krigs- eller beredskapstillstånd framställa önskemål om detta till sitt förband."
Jag saknar Svensk soldat 2005 så där vet jag inte vad som står om saken.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
FBU?TomTop skrev:Hemvärnet skulle jag rekomendera sedan har ju.. de heter försvarsutbildarna? (rätta mig gärna) en heldel kurser att anmäla sig till ifall man vill skola sig lite mera
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
De har bytt namn till försvarsutbildarna då de inte bara utbildar befäl.
http://www.forsvarsutbildarna.se/
Kan även skriva under på HV men skulle rekommendera att "shoppa runt" lite genom att ringa olika kompanier/bataljoner och känna dem på pulsen då det fortfarande kan skilja rätt mkt tyvärr. Får man fråga vart i landet du bor?
http://www.forsvarsutbildarna.se/
Kan även skriva under på HV men skulle rekommendera att "shoppa runt" lite genom att ringa olika kompanier/bataljoner och känna dem på pulsen då det fortfarande kan skilja rätt mkt tyvärr. Får man fråga vart i landet du bor?
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Jag har för mig att det i de gamla telefonkatalogerna stod att icke-krigsplacerad person som önskade göra frivillig militärtjänst i orostider skulle anmäla sig på närmaste polisstation(?).
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Håll dig tillgänglig tills den lokala räddningsledaren börjar kommendera ut folk. Torde inte ta lång tid när väl kriget kommer...
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Mjae, det gällde väl mobiliserad personal som inte kunde ta sig till mobplatsen? Sådan personal skulle alltså vända sig till polisen, hemvärnet eller närmaste militära förband.Rickard skrev:Jag har för mig att det i de gamla telefonkatalogerna stod att icke-krigsplacerad person som önskade göra frivillig militärtjänst i orostider skulle anmäla sig på närmaste polisstation(?).
Se här en liten kulturgärning som jag hittade på nätet
Om kriget kommer, 1952:
http://www.scribd.com/doc/4069282/Om-kr ... rgare-1952
1961:
http://www.scribd.com/doc/4069508/Om-kr ... rgare-1961
1983:
http://www.scribd.com/doc/4069658/Om-kr ... -veta-1983
Ur telefonkatalogen 1984/85:
http://sv.scribd.com/doc/4069002/Om-kri ... en-1984-85
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Insats pluton Hv, eller sök anställning på lämpligt förband för att bli knekt på heltid.
Alternativt skaffar du lämpliga skjutvapen på laglig väg och utbildar dig till en god prickskytt eller skarpskytt och när kriget kommer nyttjar du de kunskaperna på lämpligt sätt.
Alternativt skaffar du lämpliga skjutvapen på laglig väg och utbildar dig till en god prickskytt eller skarpskytt och när kriget kommer nyttjar du de kunskaperna på lämpligt sätt.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8007
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Jag var visserligen jägarsoldat men har aldrig varit särskilt sportig så man är i kondition därefter. Tänkte man skulle gå med i HMV när man blev stor men det verkar dröja dessutom blir jag inte yngre. Nu funderar jag på detta istället:
http://www.civil.se/
Var det inte obligatoriskt förrut förresten, att göra nånslags civilförsvarsplikt menar jag. Jag tror jag nämnt detta förrut nånstans men farsan fick åka iväg och göra detta minns jag från min barndom. Jag har för mig att han var hemma på "permis" i nån ljusblå uniform också.
Han hade en fläck av låtsas blod på den och vi barn blev imponerade. Sedan fick han bandagera oss allihop, så vi såg ut som mumier.
Sonderling
http://www.civil.se/
Var det inte obligatoriskt förrut förresten, att göra nånslags civilförsvarsplikt menar jag. Jag tror jag nämnt detta förrut nånstans men farsan fick åka iväg och göra detta minns jag från min barndom. Jag har för mig att han var hemma på "permis" i nån ljusblå uniform också.
Han hade en fläck av låtsas blod på den och vi barn blev imponerade. Sedan fick han bandagera oss allihop, så vi såg ut som mumier.
Sonderling
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Vad göra som 40åring idag "om kriget kommer"?
Försök ta dig till Storbritannien där du kan hjälpa till med att bygga upp en exil-svensk krigsmakt. Att söka strida i Sverige drar blott ödeläggelse över landet. Ingen utsikt till framgång.Airacobra skrev:Hej!
Lite underlig och löjlig fråga kanske men....
Om man är ca40 år, gjorde GU på jägarförband+ lite extrautbildningar efteråt, ) mycket vältränad fortfarande då olika former av konditionsträning är ens hobby,god syn,god hörsel etc.etc.
Vad gäller då om det uppstår en mobiliseringssituation,när man hör på nyheterna verkar det inte finnas någon mob organisation kvar.
Finns det någon planering för oss som inte är med i Hemvärnet utan bara vet att man vill "ställa upp"och att man fortfarande fysiskt är duglig.
Apropå ålder måste ålder idag vara väldigt svårt att definiera då det är så vanligt med vältränade 40åringar som anses gamla men normala 20åringar jag träffat har haft ork som inte står i relation till deras ungdom!
Hälsningar/P39