KA i Klintehamn

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Annerfalk
Ny medlem

KA i Klintehamn

Inlägg av Annerfalk » 1 augusti 2014, 21:41

Övertygad, som jag är, av att ämnet redan behandlats ställer jag ändå frågan på nytt: vad är det för KA-befästningar (batterier) som ligger omedelbart söder om Klintehamns hamn resp strax norr därom, på väg till Warfsholm? Och vad är det för till sommarstugor maskerade pjäser (?) som ligger i princip inne i hamnen på dess nordvästra sida?
Den enda info jag kan hitta på nätet är att de ska ha varit ett rörligt batteri - men varför i så fall fortifikatoriskt skyddat?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Re: KA i Klintehamn

Inlägg av Wedman » 2 augusti 2014, 00:22

När det gäller försvaret av Gotland är Tjelvar alltid rätt plats att leta på. Vid Klintehamn fanns det 702. värnkompaniet med 7,5 cm lvkan m/37:
Tjelvar

Annerfalk
Ny medlem

Inlägg av Annerfalk » 2 augusti 2014, 05:16

Tack - men då måste jag fortsätta att fråga: användes 7,5 cm lvakan som fast pjäs i fortifikatoriskt skyddade bunkrar? För en lekman verkar det ologiskt.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 2 augusti 2014, 08:55

Jag hänvisar till Tjelvar igen :milsmile:
75/37 Lvkan Värn
Äldre benämning (7.5 cm Lvkan m/37 Värn)
7.5 cm kanon m/37, m/37 A eller m/37 C är alla luftvärnskanoner som modifierats och anpassats till värnet. Värnpjäsen är i första hand avsedd för bekämpning av sjömål. Pjäsen har 7.5 cm kaliber med halvautomatisk mekanism. Riktning i sida och höjd utförs för hand med rattar. Lvkan m/37 hade en pivåhorisontering som inte erfordrades vid modifieringen till värnpjäs. För att låsa den nedre delen av pivåkonen har fundamentet (löpvagnen) försetts med en lagring i centrum i vilken konen sätts fast. Den kardanska upphängningen av pivåkonen används inte på värnpjäsen. På m/37 A och m/37 C är pivåkonen fast lagrad i baskonens nedre del. Elevationskuggbågarna på m/37 A och m/37 C har erhållit något större radie och höjdriktdreven något mindre diameter, vilket förbättrar stabiliteten. Vidare är elevationstapparna fastskruvade på m/37 A och m/37 C men nitade på m/37. Dumpningsstoppen är nitade vid högre kuggbågen på m/37 C och fastskruvade på de andra modellerna.
7,5 cm luftvärnskanon m/37 (ej akan) användas alltså som en värnpjäs efter att den blivit obsolet i luftvärnsrollen och det kanske man kan säga betyder att det var en enkel kustartilleripjäs utan eldledning.

Annerfalk
Ny medlem

Inlägg av Annerfalk » 2 augusti 2014, 09:33

Ah, jag är inte bara tacksam utan även imponerad av all sakkunskap.
Tack.
Jag går ofta förbi de båda huvudbatterierna och undrar hur den, sin beslutade att KA ska avvecklas, egentligen tänkte.
Men, det är en fråga som nog hör hemma i andra fora än detta.

Skriv svar