Under min tid vid Livgardet blev jag uppsökt av en kollega som skulle göra KFÖ med Gula Brigadens stabskompani 1985 och eftersom jag felaktigt ansågs vara expert på heraldik så fick jag till uppdrag att föreslå en snitsig fordonsskylt till brigadstabskompaniet.
Eftersom jag visste platt intet om heraldik så for jag till dåvarande Statsheraldikern och bad om råd. Den som där tillfrågades kunde inte ge något bra förslag men hade för sig att Maximilian von Teuffel varit chef för Gula brigaden och möjligen haft en svart stegrande hingst på gul botten som vapen men allt var mycket osäkert men som han sade "Det gäller ju bara under en KFÖ!"
KFÖ:n genomfördes och det gick några år. Vid återkomst till Livgardet upptäckte jag till min förtvivlan en vapensköld med en stor svart stegrande hingst på gul botten på det som då hette Brigadhuset. Man hade alltså utan kontroll övertagit KFÖ-kompaniets fordonssköld och tagit för givet att skylten var historiskt och heraldiskt korrekt.
Fanor var sydda och fordonsskyltar var tillverkade en masse plus förbandstecken till uniformerna i tusental.
Jag beslöt mig ligga lågt men så småningom upptäcktes detta mitt falsarium och runt 1990 ändrade man till lilla riksvapnet som sig bör.
Några efterräkningar blev det inte men jag lärde mig att en liten KFÖ kan stjälpa en hel brigad.