Stockholms försvar

I samarbete med SoldF
Skriv svar
hans lindquist
Medlem

Stockholms försvar

Inlägg av hans lindquist » 14 maj 2003, 13:09

Inbyggd - men synlig - i entrébyggnaden till "Hovets" ishockeyarena finns ett befästningsverk i fint huggen sten från 1860-talet. Kan det vara en del av de befästningar söder om huvudstaden som enligt bl a Nordisk Familjebok ("Ugglan") påbörjades på 1860-talet men aldrig fullföljdes, därför att artilleritekniken snabbt gjorde dem omoderna?
Vet någon något om detta?
Vid Skanstull ska - som namnet antyder - ha funnits skansar ännu under 1800-talet. Kan man idag se något av dem? Jag menar nu inte de värn från beredskapsåren, som också finns i området på båda sidor av Årstaviken.
Med fortofikatorisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 14 maj 2003, 17:36

På vilken sida av Hovet? Den har två ingångar, en på vardera kortsida.
Jag antar att det är den sida som vetter mot Nynäsvägen, därför att den andra sidan är överbyggd med byggnader tillhörande Globenområdet.

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 14 maj 2003, 17:52

Leonidas skrev:På vilken sida av Hovet? Den har två ingångar, en på vardera kortsida.
Jag antar att det är den sida som vetter mot Nynäsvägen, därför att den andra sidan är överbyggd med byggnader tillhörande Globenområdet.
På områdets norra sida som vetter mot vägen mot Enskede slakthus. Man ser befästningsmurarna genom fönstren.
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 14 maj 2003, 18:32

hans lindquist skrev:
Leonidas skrev:På vilken sida av Hovet? Den har två ingångar, en på vardera kortsida.
På områdets norra sida som vetter mot vägen mot Enskede slakthus. Man ser befästningsmurarna genom fönstren.
mvh
Hasse L
Norra sida? Enskede ligger söder om Hovet. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vilka föster menar du? På Hovet eller Enskede slakthus. Ligger Enskede slakthus i Slakthusområdet?

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 14 maj 2003, 18:42

Svar till Leonidas om de ofullbordade fästningsverken i Johanneshov.

På idrottsanläggningens norra sida, med utsikt mot Gullmarsplans T-banestation, finns fönstren genom vilka Du kan se den ofullbordade, numera inbyggda fästningens vackra stenhuggeriarbeten. Lekte ofta i gluggar och gångar som barn. Det handlar om en ganska lång mur med skottgluggar och runda redutter i var ände.
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 14 maj 2003, 19:51

hans lindquist skrev:Svar till Leonidas om de ofullbordade fästningsverken i Johanneshov.

På idrottsanläggningens norra sida, med utsikt mot Gullmarsplans T-banestation, finns fönstren genom vilka Du kan se den ofullbordade, numera inbyggda fästningens vackra stenhuggeriarbeten. Lekte ofta i gluggar och gångar som barn. Det handlar om en ganska lång mur med skottgluggar och runda redutter i var ände.
mvh
Hasse L
Ligger inte Söderstadion ivägen?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 maj 2003, 11:50

Inne i WSP:s kontor (tidigare J&W) vid globen finns det en skansmur. Jag vet inte om det denna ni menar?
Jag fick intrycket att den var från 1600-talet men jag lyssnade inte så noga. :oops: När jag var där på besök. Det såg rätt häftigt ut med en gammal mur inuti en modärn byggnad.

Sonderling

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 15 maj 2003, 12:35

sonderling skriver:
"Inne i WSP:s kontor (tidigare J&W) vid globen finns det en skansmur. Jag vet inte om det denna ni menar?
Jag fick intrycket att den var från 1600-talet men jag lyssnade inte så noga. :oops: När jag var där på besök. Det såg rätt häftigt ut med en gammal mur inuti en modärn byggnad.

Sonderling

Ja, det är rätt fästningsmur. Enligt beskrivningen i gamla Nordisk Familjebok (Ugglan) får jag det bestämda intrycket att muren tillhör de befästningsverk söder om Stockholm som igångsattes i mitten av 1800-talet. På 1600-talet bör skanslinjen ha gått vid Skanstull och Hornstull.
mvh, fd söderkisen
Hasse L

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 maj 2003, 23:06

hans lindquist skrev:På 1600-talet bör skanslinjen ha gått vid Skanstull och Hornstull.
mvh, fd söderkisen
Hasse L
Vad är skanslinjen?

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 26 maj 2003, 10:24

Dan Koel undrade vad jag menade med "skanslinjen".
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Vad jag menade var att under medeltiden var själva huvudstaden en fästning i sig. Senare, när malmarna bebyggts, uppfördes försvarsanläggningar längre ut, exempelvis vid Skanstull och Hornstull på Söder. Under 1800-talet medförde den förbättrade artilleritekniken att huvudstadens försvar måste påbörjas ännu längre ut från stadskärnan - med påföljd att de nästan fullbordade anläggningarna vid Johanneshov befanns omoderna och slopades som befästningsverk utan att ha tagits i bruk.
Hälsn
Hasse L

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 maj 2003, 10:46

hans lindquist skrev:Under 1800-talet medförde den förbättrade artilleritekniken att huvudstadens försvar måste påbörjas ännu längre ut från stadskärnan - Hasse L
Hans, känner du till något om betongbyggnaderna upp på bergen i Tanto vid Hornstull, kan de ha varit fundament för skansar, eller var de mer av typen bunker? (var stod Skansen här nånstans, rimligen på en höjd?)

hans lindquist
Medlem

Värnen vid Tanto

Inlägg av hans lindquist » 27 maj 2003, 11:42

Frågan var:[quote]Hans, känner du till något om betongbyggnaderna upp på berget?[/quote]

Värnen är från början av andra världskriget. I området fanns förövrigt en friluftsteater, som träffades av de ryska bomber som fälldes över Stockholm senvintern 1944 (se annan rubrik,).
Under beredskapsåren uppfördes en försvarslinje på båda sidor av Årstaviken, som fortfarande finns kvar. Värn finns även på Årstavikens södra sida i närheten av Årstabron, nära väderkvarnen vid Skanstull, invid Konstgjutarvägen men framförallt på Årstaberget öster Gullmarsplan, där även ett lv-batteri var uppställt. En yttre försvarslinje, delvis byggd under första världskriget, fanns bortom Skarpnäck nära Flatensjön. Jag har läst tidningsartiklar om att bl a "Månskensfortet" i en linje på Södertörn (möjligen samma linje som den bortom Skarpnäck, ska bevaras som museum.
Vet någon ytterligare något om detta?
Med museal hälsning
Hasse L[/quote]

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Korvlinjen med mera

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 januari 2007, 11:05

Det fanns och finns delvis fortfarande kvar tre befästningslinjer (motsvarande) kring Stockholm.

Den äldsta (den s k korvlinjen) sträcker sig från Arninge till Sollentuna respektive Fittja till Tyresö slott och byggdes 1903-1921. Delvis moderniserad 1943-44.

1939-45 byggdes den s k stenstadslinjen Värtan - Albano - Roslagstull - Fredhäll - Södermalm - Danvikstull.

1940-45 byggdes "luftvärnslinjen" med anläggningar vid Beggshamra, Roslagstull, Tantolunden, Eriksdalsberget, Lugnet o s v för luftvärnsregementet A 101, senare A 401 resp Lv 10 (?).

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Johanneshov

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 januari 2007, 11:08

Skansen vid Johanneshov som det finns rester kvar av byggdes 1854 med anledning av Krim-kriget. Det skulle även byggas en vid Stallmästargården, men den tror jag aldrig uppfördes.

1772
Medlem

Re: Stockholms försvar

Inlägg av 1772 » 13 november 2010, 17:31

Finns någon skiss över hur linjen skulle gått?

Skriv svar