Foto från slaget om Midway
- Kapitän zur See
- Medlem
Foto från slaget om Midway
Hittade här en mycket intressant bild som jag ville dela med mig av. Bilden ska föreställa samtliga 15 TBD-plan från VT-8 strax efter att dem lyft från USS Hornet den 4 juni 1942 under slaget om Midway. Och eftersom många vet hur det gick för dem så skulle det vara intressant att få veta om någon vet någonting om det här fotot, om det verkligen föreställer "torped åttan"? Finns det några andra kort på VT-8s TBD-plan från samma datum?

- subskipper
- Medlem
Huruvida det verkligen är Torpedo Eight-planen på bilden är ganska svårt att avgöra. Det är dock mycket möjligt, framförallt eftersom skepparn på USS Hornet, Mark Mitscher, var mycket fotointresserad och nära nog alla flygoperationer dokumenterades i både film och foto. Tack vare hans intresse finns det ett rikt material bevarat till eftervärlden där givetvis VT-8 figurerade fram till det ödesdigra anfallet den 4 juni.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
- Kapitän zur See
- Medlem
Men det skulle kunna vara troligt att om uppgifterna stämmer så är kortet det sista som är taget av VT-8s TBD-plan innan de skjuts ned.
Och som svar till Razide
VT-8s 15 plan som lyfte från USS Hornet saknade jakteskort och anföll oskyddade. Samtliga 15 plan sköts ned och alla piloterna och skyttarna dog utom George Gay.
Ska bara tillägga att George Gay inte var den enda VT-8 piloten som överlevde Midway som många tror. Bert Earnest som flög en av VT-8s TBF-1 ifrån ön Midway överlevde också.(Inte för att någon här påstod att Gay vad den ende. Men jag fick själv reda på detta nyligen så jag ville få med det.)
Och som svar till Razide
VT-8s 15 plan som lyfte från USS Hornet saknade jakteskort och anföll oskyddade. Samtliga 15 plan sköts ned och alla piloterna och skyttarna dog utom George Gay.
Ska bara tillägga att George Gay inte var den enda VT-8 piloten som överlevde Midway som många tror. Bert Earnest som flög en av VT-8s TBF-1 ifrån ön Midway överlevde också.(Inte för att någon här påstod att Gay vad den ende. Men jag fick själv reda på detta nyligen så jag ville få med det.)