Vem stupade först???

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
sololja
Ny medlem

Vem stupade först???

Inlägg av sololja » 9 augusti 2003, 23:15

Läste för ganska länge sedan en spännande artikel om den första Britten som stupade i första världskriget´( om jag inte minns fel också den sista )
Finns det någon kuriosa-information om vem den första ( eller sista ) stupade i andra världskriget var??
Om inte, kanske ni har någon annan olycklig historia att dela med er av?

/ Sololja

Alle
Medlem

Inlägg av Alle » 9 augusti 2003, 23:21

Dom är duktiga på att hålla reda på första och sista stupade i krig :)

frågan är väl bara hur tillförlitligt det kan vara.

Jag vet inte hur det var med ww2 men som du sa så vet dom tydligen vem den första stupade i ww1 och även första och sista i vietnam.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 10 augusti 2003, 12:49

Var det inte Polska krigsfångar som dog först under 2:världskriget då det var utklädda till Tyskar iförd i full tysk mundering. Dessa gick över gränsen först och blev således de första som dog under kriget.

Källa:Tredje Rikets uppgång och Fall

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 10 augusti 2003, 13:14

Det första brittiska flygplanet som sköt ner en tysk var i allafall en hederlig Blackburn Skua...

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 augusti 2003, 13:42

Jag är inte säker på att det var fängslade polacker som dödades i Gliwice. Jag tror det var dödade tyska kriminella.Nu är frågan: överfölls stationen i Gliiwice/Gliwitz på riktigt av till polacker förklädda kriminella? I så fall kan det ha blivit riktiga tyska dödade...

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 10 augusti 2003, 14:12

Då ska vi se om vi klura ut detta:))

Anfallet(gleiwitz)utfördes av SS-män i Polska uniformer under ledning av Naujocks befäl

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 augusti 2003, 17:22

Naujocks namn låter bekant. De döda liken var lik av tyska kriminella. Mitt problem är att jag är inte säker på att de aktiva, utklädda till polacker, var fria SS-män eller om även de var en grupp kriminella som (mot löfte om strafflindring?) utförde dådet. De exakta detaljerna får nån annan reda ut här.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 augusti 2003, 00:57

Såvitt jag vet var de ur ett Brandenburgförband.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 11 augusti 2003, 02:02

D. Löwenhamn skrev:Såvitt jag vet var de ur ett Brandenburgförband.

mvh/ Daniel
Håller med, Brandenburg är vad jag också hört.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 11 augusti 2003, 02:25

Stefan skrev:Jag är inte säker på att det var fängslade polacker som dödades i Gliwice. Jag tror det var dödade tyska kriminella.Nu är frågan: överfölls stationen i Gliiwice/Gliwitz på riktigt av till polacker förklädda kriminella? I så fall kan det ha blivit riktiga tyska dödade...
Enligt Alfred Naujocks, 20 Nov 1945 i Nürnberg:

"On or about 10 August 1939, the chief of the Sipo and SD, Heydrich, personally ordered me to simulate an attack on the radio station near Gleiwitz near the Polish border and make it appear that the attacking force consisted of Poles.

Heydrich said 'Practical proof is needed for these attacks of the Poles for the foreign press as well for German propaganda purposes.'

I was directed to go to Gleiwitz with five or six SD-men and wait there until I recived a code word from Heydrich indicating that the attack should take place. My instructions were to seize the radio station and to hold it long enough to permit a Polish speaking German who would be put at my disposal to broadcast a speech in Polish. Heydrich told me that this speech should state that the time had come for conflict between Germans and Poles and that Poles should get together and smash down any _Germans from whom they met resistance
."

...

"Between the 25th and 31st of August I went to see Heinrich Müller, head of Gestapo, who was then nearby at Oppeln. In my presence, Müller discussed with a man named Mehlhorn plans for another border incident, in which it should be made to appear that Polish soldiers were attacking German troops. Germans in the approximate strength of a company were to be used. Müller stated that he had 12 or 13 condemned criminals who were to be dressed in Polish uniforms and left dead on the ground of the scene of the incident, to show that they had been killed while attacking. For this purpose they were to be given fatal injections by a doctor employed by Heydrich. They were also to be given gunshot wounds. After the incident members of the press and other persons were to be taken to the spot of the incident. A police report was subsequently to be prepared."

...

Så som jag har fattat det så var de som genomförde "attacken" folk från Sicherheitsdienst (SD), de som skulle föreställa polska soldater var tyska kriminella som dömts till döden.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 augusti 2003, 02:58

Brandenburgenheterna var del av SD/ Abwehr vid den här tiden.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Vem stupade först???

Inlägg av sonderling » 11 augusti 2003, 09:25

sololja skrev:Läste för ganska länge sedan en spännande artikel om den första Britten som stupade i första världskriget´( om jag inte minns fel också den sista )
Finns det någon kuriosa-information om vem den första ( eller sista ) stupade i andra världskriget var??
Om inte, kanske ni har någon annan olycklig historia att dela med er av?

/ Sololja
Sådan här kuriosa historia är alltid kul. Den Amerikanska militär attachén i Helsingfors var den första som stupade i VK2. (Minns ej namnet nu.)
Fast jag tycker att det borde varit nån rådgivare i Kina också, men det räknades kanske inte till VK2 innan 41.

Sonderling

Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem

Inlägg av MENTOR » 12 augusti 2003, 09:34

Först och sist i WW1

Den förste Engelsmanen att stupa var:
L/14196 Pte J. Parr, 4th Bn Middlesex regiment, 20år. Han stupade på kvällen den 21.08.1914 under en spaningstur på cyckel.

Den siste Engelsmanen att stupa var:
Pte G.E Elisson, 5th Royal Irish Lancers, 11.11.1918

Den siste Canadensaren som stupade var:
256265 Pte G. Price, Saskatchewan Reg. 25 år. Han stupade 11.11.1918 Kl 10:58. Pte Price sköts av en prickskytt då han befann sig i ett
hus i byn Ville-Sur-Haine. Adressen var No:71 rue de Mons.

De två första flygarna från RFC att stupa var:
Lt Vincent Waterfall, 23år / 2nd Lt Georg Bayley, 23år.
Dom startade i sin Avro kl 10:16 den 22.08.1914 för
att senare skjutas ned av eld från marken.
Dom tillhörde No.5 Squadron.

Det första arteleriskotet på västfronten var:
E-Battery RHA avlosade vid Péronnes det första artileriskottet
den 22.08.1914. Samma kanon avlosade på nytt ett skott från
samma plats den 22.08.1964. Kanonen finns i dag på Imperial
War Museum i London.

De två första Viktoriakorsen:
Lt M.J. Dease 23år, KIA 23.08.14 och Pte S.F. Godley 4th battalion Royal Fusiliers, Machin Gun Section. För försvaret av bron vid Nimy 23.08.14.

MENTOR

sololja
Ny medlem

Inlägg av sololja » 14 augusti 2003, 21:13

Tackar! Det var spännande info. Några mer storys?

/ Sololja

Skriv svar