Polska armén före och under andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 september 2003, 11:54

Löwe skrev:
Durion Annuindil skrev:Kavalleriet fanns som brigader i varje polsk armé, och tjänade väl främst som mobilt infanteri i brist på motoriserade fordon. Anfall med dragna sablar mot tyska stridsvagnar är nog en myt...
Det är inte en myt. De stolta pomorskaulanerna gick faktiskt till attack mot tyska pansarvagnar med dragna sablar, det har jag läst i Hitlers livvakt av Alan Wykes. Den boken handlar om SS' bästa förband: LAH.
Lite fakta om dessa händelser:
Vid middagstid rycker den tyska 20. motoriserade divisionen (generallöjtnant Wiktorin) fram i riktning mot Chojnice. Strax efter klockan 14.00 bryter hårda strider ut mellan de tyska förtrupperna och kavalleribrigaden Pomorskas (brigadgeneral Grzmot-Skotnicki) 18. ulanregemente (överste Mastalerz) längs järnvägslinjen Chojnice-Naklo. För att möjliggöra en reträtt för infanteriet går nu ulanerna till motattack. De grupperar sig i lös formering i ett skogsparti nära Krojanty.
När sent på eftermiddagen 18. ulanregementets 1. skvadron når fram till de tyska kolonnernas flygel ger regementschefen, överste Mastalerz, order om anfall. Strax före kl 17.00 ger major Malecki med höjd sabel tecken till attack, andra världskrigets första rytterchock.
Redan inne i skogen drar kavalleristerna på sig kulspruteeld från de tyska förtrupperna. Nu galopperar ryttarna - tätt tryckta mot hästarnas halsar och med de tunga ryttarsablarna pekande rakt fram - i högsta fart över den öppna, oskyddade terrängen. De första sårade och döda störtar till marken. Sedan även 2. skvadronen anslutit sig till attacken stormar sammanlagt omkring 250 man i en bred ryttarvåg över det öppna fältet. De överraskade tyska infanteristerna tar till benen för att återkomma.
I en kurva på landsvägen mot Chojnice möter ulanerna plötsligt tyska stridsvagnar och motoriserade enheter som de upptäcker för sent. Innan de lyckas vända de framstormande hästarna utbryter skottlossning. De träffade höstarna stupar, andra fortsätter framåt släpande med sig sina döda eller sårade ryttare. Splittrade ulangrupper rusar i total upplösning över fältet med sina galopperande, herrelösa hästar. Även ryttmästare Swiesciak, som lett attacken, stupar, liksom regementschefen, överste Mastalerz, som med en grupp ulaner skyndat till undsättning. Under loppet av några få minuter förlorar regementet hälften av sina ryttare.
Så föds legenden om att polskt kavalleri strider med sabel mot tyska stridsvagnar. Sanningen är dock den att den polska armén under hela fälttåget inte företag en enda planerad beriden attack mot tyska stridsvagnar. Men om kavallerister däremot skulle angripas av stridsvagnar är deras enda chans att överleva att i en halsbrytande manöver ridar rakt mot pansarfordonen för att så fort som möjligt komma förbi dem.
ur "Andra Världskriget, del 1: 1939" av Janusz Piekalkiewicz.

ps. Hurvida LSSAH verkligen var det bästa förbandet ur Waffen-SS är en helt annan diskussion.

/Marcus

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 21 september 2003, 12:00

Okej, kanske har du rätt Johan, även jag tyckte att det lät rätt orealistiskt. Men varför skriver de sånt i den boken? Det var ju en neutral bok, som inte borde haft nytta av att sprida nazipropaganda?
Inte för att jag kräver att du ska svara på frågan, men nu kanske du förstår varför jag var så övertygad :oops: .

Alltid lär man sig nåt!

LAH var kanske inte SS' "bästa" förband, men i alla fall det "finaste", de var ju führerns gullegossar.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 september 2003, 12:03

Löwe skrev:Okej, kanske har du rätt Johan, även jag tyckte att det lät rätt orealistiskt. Men varför skriver de sånt i den boken? Det var ju en neutral bok, som inte borde haft nytta av att sprida nazipropaganda?
Tyvärr är det så at viss propaganda från kriget (från både sidor) med tiden fått status som historisk sanning och upprepats i bok efter bok, t.ex. de polska kavalleriet eller italienarnas påstådda feghet.

/Marcus

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 22 september 2003, 15:43

Jag kanske är pårökt, men jag har klart för mig att jag för en 10-15 år sedan läste något om att Polen under senare delen av 30-talet var sjukligt krigshetsande mot tyskland samt att man försökte pakta ihop sig med Tjeckoslovakien och att man under sommaren -39 även planerade att anfalla tyskland "på återseende i Berlin" var, om jag inte minns fel, något som polska officerare sa till varandra under denna tid.

Jag har inte kunnat hitta några andra riktigt tydliga bevis för att det var så, men jag har precis börjat läsa Richard M. Watts "Bitter Glory" (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846) och jag hoppas kunna få mer vetskap om dessa påståenden, MEN!:

Är det någon här som vet något mer om dessa påståenden?

/a

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 22 september 2003, 17:32

det där låter inte särskilt troligt.
Vaför skulle Polen vilja starta krig mot tyskland?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 22 september 2003, 17:35

affe skrev:Jag kanske är pårökt, men jag har klart för mig att jag för en 10-15 år sedan läste något om att Polen under senare delen av 30-talet var sjukligt krigshetsande mot tyskland samt att man försökte pakta ihop sig med Tjeckoslovakien och att man under sommaren -39 även planerade att anfalla tyskland "på återseende i Berlin" var, om jag inte minns fel, något som polska officerare sa till varandra under denna tid.

Jag har inte kunnat hitta några andra riktigt tydliga bevis för att det var så, men jag har precis börjat läsa Richard M. Watts "Bitter Glory" (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846) och jag hoppas kunna få mer vetskap om dessa påståenden, MEN!:

/a
Jag känner igen det du säger. Men jag har hört en annan variant av det och det är att tyskarna klädda fångar från ett arbetsläger i Polska uniformen och skött dom vad den Polska gränsen och sa att Polen hade anfallit Tyskland

men om det är sant vet jag inte :)

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 22 september 2003, 17:44

Jag känner igen det du säger. Men jag har hört en annan variant av det och det är att tyskarna klädda fångar från ett arbetsläger i Polska uniformen och skött dom vad den Polska gränsen och sa att Polen hade anfallit Tyskland

men om det är sant vet jag inte :)[/quote]

Detta beskrivs i Boken "Tredje rikets uppgång och fall" tyvärr kommer inte ihåg vilken sida: :D

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 22 september 2003, 17:44

Jojo, det är ju den gamla fina 'krigslisten' som gjorde att Hynken kunde dra på sig uniformen och på morgoenen den 1 sept påstå att "polska enheter har anfallit tyskland, sedan 5:45 i morse besvarar vi elden" (eller vad det nu var för klockslag). Hejdlöst skön krigslist, även om den har använts många gånger förr... Gammal är äldst, skulle man kunna säga....

Vad jag var ute efter hade väl mer med det militär-/realpolistiska läget i polen under 30-talet att göra....

/a

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 22 september 2003, 17:51

affe skrev:Jojo, det är ju den gamla fina 'krigslisten' som gjorde att Hynken kunde dra på sig uniformen och på morgoenen den 1 sept påstå att "polska enheter har anfallit tyskland, sedan 5:45 i morse besvarar vi elden" (eller vad det nu var för klockslag). Hejdlöst skön krigslist, även om den har använts många gånger förr... Gammal är äldst, skulle man kunna säga....

Vad jag var ute efter hade väl mer med det militär-/realpolistiska läget i polen under 30-talet att göra....

/a
Vilket ioch för sig är korrekt då det var personer som var klädda i Polska uniformer som anföll

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 23 september 2003, 11:47

Stefan skrev:Volgar. Javisst. Många europeiska länder hade stora kavalleriförband vid den här tiden; Polen, Sovjet, Tyskland, kossackerna du nämner som kämpade både åt Sovjet och åt Tyskland (många/de flesta? av de sovjetiska ryttarna var kossacker), Italienarna för att nämna några.

Även Sverige hade beridna kavalleriförband ända fram till 1967, då det sista, K4 i Umeå försvann, för spaning, jägaruppdrag och andra rörliga uppgifter. Svenska husarer och dragoner utbildades i sabelhuggning från hästryggen ända fram till 1942. I beväpningen ingick dessutom karbin m/94, kulsprutegevär i sadelhölster, ksp, förd på särskild packhäst samt fr o m 30-talet kpist.
Polen var på 30-talet ett utpräglat feodalland, där de oftast adliga godsägarna av tradition skulle vara officerare eller reservare vid det beridna kavalleriet, vilket i hög grad konserverade truppslaget sedan behovet av slagfältskavalleri för offensiva uppgifter upphört. Samma "feodaltendens" fanns även i Sverige. Kungligheter skulle gärna tillhöra kavalleriet. Dock, även en så radikal person Olof Palme var reservofficer vid det beridna kavalleriet.
Det polska kavalleriet hade även pansarvärnsuppgifter. Hästdragna små pv-pjäser gick snabbt att omgruppera. Men även för dessa pansarvärnsryttare ingick både lans och sabel i fältutrustningen av traditionella, för att inte säga nostalgiska skäl.
Man får emellertid inte glömma att även tyskt, sovjetiskt, franskt, brittiskt, italienskt och kanske även amerikanskt kavalleri svingade sabel vid tiden för andra världskrigets utbrott. Lans tycks dock enbart ha ingått i det polska, portugisiska och spanska kavalleriets fältutrustning, men hade kort tidigare ingått i många andra arméers. I Sverige försvann den emellertid redan på 1870-talet. Kavalleriets huvuduppgift tycks emellertid redan då förutom spaning och förföljning ha varit att utgöra en rörlig "eldreserv". Världen var ännu inte motoriserad och hästanspända fordon spelade fortfarande en stor roll i nästan alla arméer. Artilleriet var ännu till stor del hästanspänt. Allt gick i ett annat tempo än idag.
Sveriges allra sista - låt vara aningen inofficiella - beridna kavalleriförband var en grupp eller möjligen tropp inom hemvärnet i nordvästra Dalarna, som sattes upp på 1990-talet, varvid hästar hyrdes från en ridskola. Ridskolan är numera nedlagd och därmed torde även hv-kavalleriet vara avskaffat. Tyvärr. Det är ju från hästryggen krig ska föras.
Med kavallerinostalgisk hälsning

Hasse L

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 23 september 2003, 12:05

Mr x skrev:Jag känner igen det du säger. Men jag har hört en annan variant av det och det är att tyskarna klädda fångar från ett arbetsläger i Polska uniformen och skött dom vad den Polska gränsen och sa att Polen hade anfallit Tyskland

men om det är sant vet jag inte :)
Detta beskrivs i Boken "Tredje rikets uppgång och fall" tyvärr kommer inte ihåg vilken sida: :D[/quote]

Det tycks vara sant. SS-officeren, som iscensatte skurkstrecket, berättade i Nürnberg 1947 att man drogat ned koncentrationslägerfångar, klätt dem i polska uniformer och skjutit dem en bit in på tyskt territorium, sedan man först invecklat sig i eldstrid med vakterna vid en tysk radiostation nära gränsen. De utklädda liken fick ligga kvar som "bevis" för att polska militära styrkor invaderat Tyskland. Goebbels och grabbarna skötte resten.
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 24 september 2003, 15:47

affe skrev:Jag kanske är pårökt, men jag har klart för mig att jag för en 10-15 år sedan läste något om att Polen under senare delen av 30-talet var sjukligt krigshetsande mot tyskland samt att man försökte pakta ihop sig med Tjeckoslovakien och att man under sommaren -39 även planerade att anfalla tyskland [...]

/a
Det är korrekt, tror jag. I Doktor Göbbels ministerium, dvs Göbbels dagbok, som senare har kommenterats och givits ut i bokform, så bekräftas detta. Jag minns ej exakt citat, men i samband med den tyska segern över Polen 1939, sa Göbbels något i stil med:
- Och för bara tre år sen satt storskrävlarna i Krakow och Warsava, och trodde att de skulle kunna besegra oss, Ha! Nu ser vi vem som skrattar sist...

Men om detta är sant, eller om det är Göbbels egen version vet jag inte. Däremot vet jag att Polens ledare Pilsudski var en militärdiktator (visserligen populär), som ville ha pakter med bl a Frankrike och Tjeckoslovakien för att skydda sig från både tysk och rysk aggression.
Senast redigerad av 1 Löwe, redigerad totalt 28 gånger.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 24 september 2003, 15:57

Det är nog sant, att Polen inte ville spela offer-duvans roll. De kom med en hel del karska uttalanden. Och i arméns halvofficiella jargong fanns det en hel del planer på motoffensivet och planer på att tränga in på tyskt territorium.

Det säger sig självt att det är ju helt uppenbart att detta var mera propaganda-skrävel än faktiskt krigsplanering, men det är helt riktigt att orden har fällts, ja.

Ur den synpunkten är den tyska skenmanöver låtsaspolskt angrepp mot radiostationen i Gliwitz inte så urlöjligt som det verkar. Det fanns hökar i Polen också.

Däremot alla de allianserna som man försökte bilda respektive spräckts återigen pga malplacerad skrävel syftade till försvar och inte till samordnat angrepp mot Tyskland.
(alliansen med de baltiska länderna, och den här nämnda alliansen med Tjeckoslovakien, jag misstänker de hade också vissa samtal med Sovjet.
Det vart bara alliansen med Frankrike och Storbrittaninen som blev av).

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 26 september 2003, 12:10

Ah, sweet. Tack för feedback...

/a

Användarvisningsbild
jhn
Medlem

Inlägg av jhn » 27 september 2003, 16:19

Intressant kuriosa i ämnet...

Min morfar berättade nyligen en självupplevd berättelse från WW2. Han är tysk och deltog alltså i kriget på den tyska sidan. Han var med när tyskarna tågade in i Polen och såg den absolut första tyska förlusten under hela WW2.

Det var så att det for pansarvagnar på en väg, bakom dem åkte ett antal motorcyklister vid intåget. Pansarvagnarna gjorde rätt var det var halt medan en av motorcyklisterna inte hann stanna utan körde in i baken på en av pansarvagnarna. Trots att farten var låg så åkte han fram över styret, slog huvudet i pansarvagnen och bröt nacken.

Det var alltså Tysklands första förlust under WW2, enligt min kära morfar =) Så var det berättat även om intåget i Polen kanske inte officiellt ligger under kategorin WW2 utan mer under förstadiet...

Skriv svar