Hitler och estetiken....

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
OldToad
Ny medlem

Hitler och estetiken....

Inlägg av OldToad » 20 januari 2004, 00:11

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 20 januari 2004, 00:34

Det ena utesluter inte det andra- min far var en mycket lovande violinist som ung och fick erbjudande om att spela med sthlms filharmoniker, men han beslöt sej för att bli läkare.
Rent kontrafaktiskt är det ju intressant att försöka sej på att förstå hur världen hade sett ut om Hitler hade slagit igenom som konstnär. :)

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 21 januari 2004, 13:00

Ja jag tror iallafall inte vi sluppit ett krig i Europa.
Stämningen i tyskland mot Frankrike var rätt hätsk även så sent som 1925 och hos den tyska militären (och folket) fanns en revanchvilja som inte var svår att spela på.
Men vi hade nog sluppit ett världskrig. (Peppar peppa. Någon annan fraktion kunde ju startat det iofs. Sovjet eller Japan eller whatever...)

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 22 januari 2004, 18:38

När man läste historia i skolan så stod det att läsa i historieböckerna att Hitler var en misslyckad konstnär som inte hade någon talang över huvudtaget, han var rent usel på att måla.
Om man tar en titt på de tavlor som Snyders Treasures säljer på http://www.snyderstreasures.com/pages/hartworks.htm så tycker jag att många av tavlorna faktiskt är ganska fina.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 23 januari 2004, 16:36

Nej så kass var han inte, Adolf, men antagligen har konstakademien rätt så höga krav. Jag inbillar mig att den var väldigt prestigefylld akademi och därför ville ha höga inträdeskrav.

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 23 januari 2004, 21:37

Ja förmodligen hade dom ju det, och eftersom skönhet ligger i betraktarens ögon så kan man ju egentligen inte klaga på den/de som skrivit att han var en usel målare.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 23 januari 2004, 21:40

Nej för all del.
Även om Hitler själv nog inte håller med oss om detta.
Entartete Kunst och allt...

Användarvisningsbild
LunQan
Medlem

Inlägg av LunQan » 24 januari 2004, 00:26

Fläsket skrev:Ja jag tror iallafall inte vi sluppit ett krig i Europa.
Stämningen i tyskland mot Frankrike var rätt hätsk även så sent som 1925 och hos den tyska militären (och folket) fanns en revanchvilja som inte var svår att spela på.
Men vi hade nog sluppit ett världskrig. (Peppar peppa. Någon annan fraktion kunde ju startat det iofs. Sovjet eller Japan eller whatever...)

Jag tror nogf inte att det hade lett till något krig, fast tyskarna avskydde verkligen fransoserna, men de hade ingen hitler som bygde upp landet... Tyskland var ett av de fattigaste länderna i världen just då...

MVH LunQan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 januari 2004, 02:38

Tyskland var ett av de fattigaste länderna i världen just då...
Nja, det är att ta i, däremot var de i en djup depression med en enorm arbetslöshet.

/Anno

Skriv svar