Släktingar i wwII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dadde
Ny medlem

Inlägg av Dadde » 16 juli 2004, 11:12

Min gammelmorfar stupade i vinterkriget, men så mycket mer vet jag inte :(

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 16 juli 2004, 13:20

Jag har tydligen en avlägsen släkting som ska ha ingått i tyskarnas fallskärmsjägare, han ska ha hoppat över kreta har jag för mig.. :|

Min mormor som är finska fick fly från Kareelen som 14 åring, och hennes äldre bröder var med och stred mot ryssarna varav en av dom stupade.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 16 juli 2004, 15:41

Farfars far, "Ahmet" (på hans tid hade man inte efternamn) och hans vänner kallade honom "Risige Ahmet" då han var kort och smal, han stred i första värdskriget i tonåren, mellan krigstiden mot början av andra föddes hans första son, innan födseln anmälde Ahmet sig som frivillig och när han skulle rida ut undrade frun, "vad ska din son få heta?" och då skrek han "Mehmet!" Som var hans överordnades namn. Han försvann i Yemen, det märkliga är hur han hamnade där, då han inte hade kommenderats dit.

//Artificial

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 16 juli 2004, 17:00

Nu har jag inte någon släkting som deltagit i WW2 men jag har en arbetskamrat vars farfar varit med i Waffen-SS Handzardivisionen.
Jag har bett honom att leta efter gamla WW2 reliker när han åker hem till Bosnien men tyvärr flydde hans farfar till Tyskland efter kriget och hörde aldrig av sig sedan dess.
Gamla soldater ur Waffen-SS var inte så populära i Jugoslavien..

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 juli 2004, 11:39

Min morfar gjorde rekryttjänst under kriget, har ett foto av hoom från -44 där han har en dansk uniform på sig. Har också en annan bild där en kille (förmodligen han) står och vaktar entren till vad skylten säger är ett Omskolings Kompagnie. Vet inte om det är i Danmark eller Sverige dock. Det finns dock inga tyskar med på någon av bilderna, så det kan vara Sverige, för jag tror inte att tyskarna var så långt borta om nån kraschat/vält en lastbil (vilket också finns med på en bild. Vet inte om min morfar hade något med det att göra dock... :wink: ).

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 17 juli 2004, 11:53

Ingen av min släktingar (ff/mf) låg inne under kriget. Min farfar hade blödande magsår och min morfar var ingenjör på Televerket. Han var dock i Tyskland precis före och efter kriget för Televerkets räkning. Tydligen behövde telefonkabeln till Tyskland i Östersjön repareras på ett flertal ställe på den tyska sidan efter kriget.

Min morfarsfar var pensionerad fanjunkare och militärpolis, men fick under kriget tjänstgöra som utredningschef på Bodens fästning. En tjänst som jag uppfattat som ett slags MP-chef?

En annan släkting gick under med Hansa. Om jag minns rätt missade han en tidigare båt och...

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 juli 2004, 14:47

Jag har val redan berattat det, men min gammelmorfar var tydligen finlandsfrivillig, sen spenderade han hela resten av kriget i Tyskland. Vad han gjorde dar lar jag aldrig fa reda pa, allt min mormor har sagt ar att han var full av loss nar han kom tillbaka fran Tyskland. Han var en aventyare sa han kan ha hittat pa vad som helst. Val tillbaka blev han blindlarare vid Tomteboda blindinstitut.

Hans bror emigrerade till USA, dar han blev inkallad i 1vk. Allt de har ar ett brev fran syttegravarna dar han berattar hur hemskt det ar.

Jag har kollat i en del arkiv for att ta reda pa vad de egentligen gjorde, men har inte hittat natt. Nu ar alla doda som kunde ha berattat, forrutom min mormor, men hon har tappat minnet pa aldre dar...

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 17 juli 2004, 15:27

Min morfar var finlandsfrivillig och fick tapperhetsmedalj, tyvärr förlorade han benet och blev på äldre dagar smått alkoholiserad, och blev avlurad sin medalj av en sk "polare".
Tyvärr var jag inte så gammal när han gick bort, så jag kommer inte ihåg så mycket av vad han sa.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 17 juli 2004, 18:30

Min morfar var soldat på finska fronten och slogs mot vanjorna. Blev fångad men lyckades rymma från ett koncentrationsläger. Har skrivit den här berättelsen förut på skalman, men säg till om ni vill veta mera, för just nu orkar jag inte leta igenom gamla trådar. Jag är så lat. :D

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 17 juli 2004, 22:38

Löwe

Jag vill gärna veta mer, om du är villig att skriva. :)

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 18 juli 2004, 12:24

Igen krigare direkt kanske, men min Mormor kom till Sverige från Finland när hon var 17. Hon berätttade att alla män mellan 18 och 60 i hennes by dog i Vinterkriget. Hennes skolklass fick fick gå och möta kistorna på tågstationen och sjunga för dem.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 juli 2004, 16:16

Och min mormor rodde över från Vhaler till Sverige. Och hon var tydligen skitförbannad när hon gjorde det också. På vad kommer jag inte ihåg, var väl på näm dläkting eller granne eller så. :) Vad mina farföräldrar hjorde vet jag inte, för det har inte pappa berättat.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 juli 2004, 00:19

Morfar var baserad som Uoff (styrman) på minkryssaren Claes Flemming till 41, flaggminsvepstyrman och FC på HMS M-22(jag har också kört den båten i kungl. flottan, finns kvar än idag på 121a .skoldiv.) 1941-43, förlorade sin 1:O i en minsprängningsolycka i Norrtäle trakten, han fick plocka hem honom i ytterrocken, står omnämnt på Skeppsholmskyrkan. Svärdsorden 43(skeppsgosse i karlskrona under vk1)43-47 chef över ett antal minförråd i skärgården. Har tyvärr aldrig träffat honom.

Farfar ingenjör på LM Ericsson, konstruerade höjd och djupmätare till flygplan och ubåtar (bla J29an och A32 under 50-talet.)

MorpH
Medlem

Inlägg av MorpH » 23 juli 2004, 22:57

Min morfar var finskfrivillig SS-Unterscharführer i Waffen-SS, och mellan
-39 och -41 var har i bataljon Salla i finska vinterkriget. Jag vet inte mycket om hans militära karriär, bara att under Waffen-SSperioden så stred han nere vid Svarta havet, dels i staden Odessa, och han blev även tilldelad järnkorset.

Min mammas morfar dog i finska vinterkriget av en kanonkula. Vi har en bild hemma som är tagen 5 minuter (ungefär), innan hans död.

Min farfar var också halvt delaktig, genom att han var beredskapssoldat i Sverige.

Jag har många många fler släktingar som deltog i finska vinterkriget, eftersom min släkt i finland är mer än enorm, men jag känner ändast till något om de jag nyss skrev om.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 23 juli 2004, 23:29

en kompis till mig hadde en morfar som stred för tyskarna och en farfar som stred med amrikanerna. Båda stred vid d-dagen

Skriv svar