Släktingar i wwII
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Farfars far, "Ahmet" (på hans tid hade man inte efternamn) och hans vänner kallade honom "Risige Ahmet" då han var kort och smal, han stred i första värdskriget i tonåren, mellan krigstiden mot början av andra föddes hans första son, innan födseln anmälde Ahmet sig som frivillig och när han skulle rida ut undrade frun, "vad ska din son få heta?" och då skrek han "Mehmet!" Som var hans överordnades namn. Han försvann i Yemen, det märkliga är hur han hamnade där, då han inte hade kommenderats dit.
//Artificial
//Artificial
Nu har jag inte någon släkting som deltagit i WW2 men jag har en arbetskamrat vars farfar varit med i Waffen-SS Handzardivisionen.
Jag har bett honom att leta efter gamla WW2 reliker när han åker hem till Bosnien men tyvärr flydde hans farfar till Tyskland efter kriget och hörde aldrig av sig sedan dess.
Gamla soldater ur Waffen-SS var inte så populära i Jugoslavien..
Jag har bett honom att leta efter gamla WW2 reliker när han åker hem till Bosnien men tyvärr flydde hans farfar till Tyskland efter kriget och hörde aldrig av sig sedan dess.
Gamla soldater ur Waffen-SS var inte så populära i Jugoslavien..
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Min morfar gjorde rekryttjänst under kriget, har ett foto av hoom från -44 där han har en dansk uniform på sig. Har också en annan bild där en kille (förmodligen han) står och vaktar entren till vad skylten säger är ett Omskolings Kompagnie. Vet inte om det är i Danmark eller Sverige dock. Det finns dock inga tyskar med på någon av bilderna, så det kan vara Sverige, för jag tror inte att tyskarna var så långt borta om nån kraschat/vält en lastbil (vilket också finns med på en bild. Vet inte om min morfar hade något med det att göra dock...
).
Ingen av min släktingar (ff/mf) låg inne under kriget. Min farfar hade blödande magsår och min morfar var ingenjör på Televerket. Han var dock i Tyskland precis före och efter kriget för Televerkets räkning. Tydligen behövde telefonkabeln till Tyskland i Östersjön repareras på ett flertal ställe på den tyska sidan efter kriget.
Min morfarsfar var pensionerad fanjunkare och militärpolis, men fick under kriget tjänstgöra som utredningschef på Bodens fästning. En tjänst som jag uppfattat som ett slags MP-chef?
En annan släkting gick under med Hansa. Om jag minns rätt missade han en tidigare båt och...
Min morfarsfar var pensionerad fanjunkare och militärpolis, men fick under kriget tjänstgöra som utredningschef på Bodens fästning. En tjänst som jag uppfattat som ett slags MP-chef?
En annan släkting gick under med Hansa. Om jag minns rätt missade han en tidigare båt och...
Jag har val redan berattat det, men min gammelmorfar var tydligen finlandsfrivillig, sen spenderade han hela resten av kriget i Tyskland. Vad han gjorde dar lar jag aldrig fa reda pa, allt min mormor har sagt ar att han var full av loss nar han kom tillbaka fran Tyskland. Han var en aventyare sa han kan ha hittat pa vad som helst. Val tillbaka blev han blindlarare vid Tomteboda blindinstitut.
Hans bror emigrerade till USA, dar han blev inkallad i 1vk. Allt de har ar ett brev fran syttegravarna dar han berattar hur hemskt det ar.
Jag har kollat i en del arkiv for att ta reda pa vad de egentligen gjorde, men har inte hittat natt. Nu ar alla doda som kunde ha berattat, forrutom min mormor, men hon har tappat minnet pa aldre dar...
Hans bror emigrerade till USA, dar han blev inkallad i 1vk. Allt de har ar ett brev fran syttegravarna dar han berattar hur hemskt det ar.
Jag har kollat i en del arkiv for att ta reda pa vad de egentligen gjorde, men har inte hittat natt. Nu ar alla doda som kunde ha berattat, forrutom min mormor, men hon har tappat minnet pa aldre dar...
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Morfar var baserad som Uoff (styrman) på minkryssaren Claes Flemming till 41, flaggminsvepstyrman och FC på HMS M-22(jag har också kört den båten i kungl. flottan, finns kvar än idag på 121a .skoldiv.) 1941-43, förlorade sin 1:O i en minsprängningsolycka i Norrtäle trakten, han fick plocka hem honom i ytterrocken, står omnämnt på Skeppsholmskyrkan. Svärdsorden 43(skeppsgosse i karlskrona under vk1)43-47 chef över ett antal minförråd i skärgården. Har tyvärr aldrig träffat honom.
Farfar ingenjör på LM Ericsson, konstruerade höjd och djupmätare till flygplan och ubåtar (bla J29an och A32 under 50-talet.)
Farfar ingenjör på LM Ericsson, konstruerade höjd och djupmätare till flygplan och ubåtar (bla J29an och A32 under 50-talet.)
Min morfar var finskfrivillig SS-Unterscharführer i Waffen-SS, och mellan
-39 och -41 var har i bataljon Salla i finska vinterkriget. Jag vet inte mycket om hans militära karriär, bara att under Waffen-SSperioden så stred han nere vid Svarta havet, dels i staden Odessa, och han blev även tilldelad järnkorset.
Min mammas morfar dog i finska vinterkriget av en kanonkula. Vi har en bild hemma som är tagen 5 minuter (ungefär), innan hans död.
Min farfar var också halvt delaktig, genom att han var beredskapssoldat i Sverige.
Jag har många många fler släktingar som deltog i finska vinterkriget, eftersom min släkt i finland är mer än enorm, men jag känner ändast till något om de jag nyss skrev om.
-39 och -41 var har i bataljon Salla i finska vinterkriget. Jag vet inte mycket om hans militära karriär, bara att under Waffen-SSperioden så stred han nere vid Svarta havet, dels i staden Odessa, och han blev även tilldelad järnkorset.
Min mammas morfar dog i finska vinterkriget av en kanonkula. Vi har en bild hemma som är tagen 5 minuter (ungefär), innan hans död.
Min farfar var också halvt delaktig, genom att han var beredskapssoldat i Sverige.
Jag har många många fler släktingar som deltog i finska vinterkriget, eftersom min släkt i finland är mer än enorm, men jag känner ändast till något om de jag nyss skrev om.