De allierades skuld?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 7 november 2004, 14:43

Glöm inte att det finns ett egenvärde i att framställa axelmakterna som nattsvart onda.
Motståndarsidan blir då per definition god, oavsett vad som står på deras tidigare meritlista.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 8 november 2004, 09:51

Feldwebel Otto skrev:angående utsvältningen av tyska krigsfångar i amerikanska läger vill jag minnas att det finns ett par websajter som behandlar detta.
Skulle du kunna ge oss en länk till någon av dessa websajter?

Henrik

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 8 november 2004, 11:31

Ett brev från General Raimcke som satt i CAMP: 198 / Special Camp: XI till Byron Price (President Trumans sändebud). Citatet nedan ger en fingervisning om försörjningsläget i de amerikanska POW-lägren.
A cut in food rations during the months May - October 1945 to an extent that, on the average, ail (sic!) the prisoners lost 25-41 1bs in weight and can scarcely stand on their legs while working hard on the Mississippi project. Those Generals who are more advanced in age have become mere skeletons. The little meat supplied consists of waste only.
Den som vill läsa brevet i dess helhet: http://www.kilroywashere.org/004-Pages/ ... amcke.html

Det finns även en nutida sammanfattning av livet i fånglägret (tyvärr utan signatur). Här beskrivs att fångar används för att röja minor, stämmer denna uppgift så har vi ett klart övertramp av Geneve konventionen art 32.
....a large number were set to work helping clearing the beaches of anti tank traps which had been erected to fend off a possible German invasion
Hela artikeln finns här:
http://www.islandfarm.fsnet.co.uk/Life% ... p%2011.htm

Ifall någon vill forska vidare i ämnet så finns här en lista över fångläger i GB:
http://www.islandfarm.fsnet.co.uk/LIST% ... CAMPS1.htm

Blitzfahrer
Medlem

Inlägg av Blitzfahrer » 8 november 2004, 12:40

Mats W skrev:Hur menar du? Det är väl ganska självklart vilka som är bad guys respektive good guys under andra världskriget, iaf om man ska se på det stora hela och endast dela in deltagande länder i två läger (axelmakter och allierade).
Tycker jag icke.

Blitzfahrer
Medlem

Inlägg av Blitzfahrer » 8 november 2004, 12:52

D. Löwenhamn skrev:
Schwalbe skrev:Det var krig-allt är som sagt tillåtet i kärlek och krig.

Internationell rätt är inget nytt påfund.

mvh/ Daniel
rätt sitter i spjutstångs ände.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 november 2004, 13:01

Blitzfahrer skrev:rätt sitter i spjutstångs ände.
Sluta tramsa.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 8 november 2004, 14:12

borris skrev:Det finns även en nutida sammanfattning av livet i fånglägret (tyvärr utan signatur). Här beskrivs att fångar används för att röja minor, stämmer denna uppgift så har vi ett klart övertramp av Geneve konventionen art 32.
....a large number were set to work helping clearing the beaches of anti tank traps which had been erected to fend off a possible German invasion
Nope, "anti-tank traps" är stridsvagnsfällor, inte nödvändigtvis minor. Jag kan tänka mig att det involverade stridsvagnshinder som spanska ryttare, stridsvagnsdiken, draktänder etc samt skyddsrum, löpgravar och dylika påfund.

Bild
Bild på brittisk strandförsvar vid Fife.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 8 november 2004, 14:22

Jag har läst i debattartiklar och insändare i österrkiska och tyska tidningar att soldater och aven personer i administriva uppgifter i den tyska krigsmaskinieriet efter krigslutet blev kommenderade att "rensa upp" terrängen efter tyska minor och föratsmineringar i fraämmande länder.

Dessa berättelser kommer fran personer som var med i dessa "städningsaktioner" och jag kan mycket väl minnas att en tjänsteman i Hamburg fick ga "arm i arm" med andra tyska soldater pa franska skogsvägar och stigar för att "leta efter" mineringar...

Problemet är att jag inte kan källhänvisa till dessa berättelser, eller pröva sanningshalten i dessa, men detaljerna och den objektiva beskrivningen, utan hat eller andra nedlatande uttryck, i dessa berättelser övertygade iaf mig...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 november 2004, 18:01

tryggve skrev:Det jag har hört (utan källor på rak arm, får återkomma om det) är att ”service personel” något som jag tolkade som militär personal (värnpliktiga?) i USA hade använts på ett sätt som kanske kan beskrivas mer som ”försökskaniner” bl a när man testat påverkan av radioaktiv strålning.
Om man testat läkemedel på samma sätt vet jag inte, jag har aldrig hört det. Men det gjorde man kanske.
Å andra sidan finns det ju också en hel del konspirationsteorier. Men åtminsone vad gäller detta med radioaktivitet så drivs väl en del skadeståndsprocesser av överlevande och anhöriga till de som utsatts för experimenten. Det involverar väl både folk som ska ha injicerats med radioaktivitet, och de som blivit exponerade vid kärnvapentester.

Dock skulle jag aldrig ha hört om ”vidareutvecklade försök på handikappade” i USA a lá Hitlertyskland. Tredje Riket var väl mest intresserade av att göra sig av med handikappade än att göra experiment på dem?
Hm, jo, de borde ju vara det.

Min kompis är inte den som tror på lonspirationsteorier, så det kan vi avskriva. Jag ska ta och fråga honom när jag träffar honom på torsdag. :)

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 9 november 2004, 09:31

-Angående medicinska tester.

Att uföra läkemedelstester och andra hemskheter på försvarslösa personer verkar vara en del av den dåtida tidsandan.
Även lilla Sverige utmärkte sig här, det kanske mest kända fallet är den sk Vipeholms-kolan, då man 1947 började testa sambandet mellan karies och socker på utvecklingstörda. Med andra ord försökte man framkalla -inte bota- en sjukdom.
1955 lades undersökningen ned (redan 1951 enl andra källor), inte av etiska skäl utan för att patienterna ansågs "olämpliga som kliniskt underlag" (Lars-Eric Jönssons).
Som en ren kuriositet kan nämnas att Mazetti 1947 bidrog med 40000 chockladkakor.
Läs gärna Lars-Eric Jönssons utmärkta artikel:
http://etnhum.etn.lu.se/~lej/Karies.pdf

Tidsandan kan aldrig försvara dessa vedervärdigheter, snarare en bör förståelsen för hur man resonerade på den tiden utgöra en varning så att vi aldrig upoprepar något liknande.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 november 2004, 18:41

With that Approx. 207.000 German soldiers capitulated in Denmark and were not considered as PoW's but as SEP's [surrendered enemy personnel] by the British authorities. Until 08 June 1945 approx. 195.000 men were transported to Schleswig Holstein in Germany. Until December 1945, 4.600 men had to service the German planes, equipment etc. They were called "Frozen Personnel". 13.500 men had to manage the transport of the sick prisoners. The main task of the prisoners in Denmark was the clearing of the mines. In total approx. 1,341 million mines and 45 million tons of ammunition was made harmless. With that 214 German prisoners lost their life and 377 got wounded.
Från http://home.arcor.de/kriegsgefangene/gr ... nmark.html

Skriv svar