Hej,
Uppmuntrad av en annan tråd (svenskamerikanerna under IIVK) tänkte jag här starta en tråd om svenskättlingar i tysk krigstjänst 1939-1945.
Min medförfattare Lennart Westberg och jag nämner två dylika i vår nya bok. De är Thorgny de Maré (s. 43) som stupade vid Ladoga 1943 som officersaspirant och Luftwaffelöjtnanten Carl-Axel Gyllensvärd (s. 307) som avled i ett polskt krigsfångeläger 1946.
Man kan finna hundratals fler svenska namn genom den tyska krigsgravtjänstens hemsida http://www.volksbund.de
Väl att märka är att Volksbunds arkiv dock även innehåller en stor mängd stupade svenskättlingar (liksom enstaka svenska medborgare) i första världskriget.
Detta onlinearkiv är f.ö. mycket användbart för alla med intresse för personhistoria och världskrigen. Testa själv.
Jag skulle i denna tråd kunna bidra en hel del mer, men måste tyvärr tygla mig. Har funnit en mycket speciell person i denna kategori som jag vill skriva en artikel om och kan inte "ge bort" den storyn här. Skrivandet är mitt levebröd...
Vänliga hälsningar,
Lars G.
Svenskättlingar i tysk krigstjänst 1939-45
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Svenskar i krig 1914-1945
Hej,
Temat är svenska krigsdeltagare (och inte bara frivilliga sådana) mellan 1914 och 1945 med betoning på deras militära erfarenheter, men också en del om deras motiv.
I första hand beskriver min medförfattare Lennart Westberg och undertecknad de minst 15 000 svenska medborgare som var i frontjänst (eller nära fronten alt. bakom den) under denna epok, men vi berör även de drygt 8 000 svenska s.k. "krigsseglarna" i de allierades konvojer eftersom en stor del av dem officiellt räknades som allierade krigsdeltagare (och de som inte räknades som det löpte samma risker - drygt 1 av 9 krigsseglare drunknade/sprängdes till döds eller dog på annat sätt i tjänsten)
I viss mån skildrar vi även personer som kände sig som svenskar/kallades för svenskar men var medborgare i andra stater.
Konkret innehåller vår bok följande:
Förord [av Einar Lyth, f.d. överste I.]
Inledning: Långt ifrån neutralitet
I utländsk krigstjänst före världskrigen: Väringar och andra föregångare
I persisk tjänst 1911—16: Shahens svenska gendarmer
I Kaiserns tjänst 1914—18: ”Tysklands seger, Sveriges framtid”
I ententens och USA:s tjänst 1914—18: ”Ända till slutet”
I krigen i f.d. Tsarryssland 1918—20: I ruinerna av ett imperium
I etiopisk tjänst 1934—36: För Lejonet av Juda
I spansk tjänst 1936—39: På titanernas första slagfält
I västallierad tjänst 1939—45: ”En moralisk plikt”
I finländsk tjänst 1939—44: Finlands sak var deras
I Tredje rikets tjänst 1940—45: Mot avgrunden i Waffen-SS och Wehrmacht
I sovjetisk tjänst 1939—45: Stalins svenska soldater
I utländsk krigstjänst efter världskrigen: Efterspel och efterträdare
Några slutbetraktelser
Tack!
Noter
Källförteckning
Personförteckning
Ytterligare frågor om boken kanske bäst tas upp i forumsektionen för historisk litteratur.
Vänliga hälsningar,
Lars Gyllenhaal
Temat är svenska krigsdeltagare (och inte bara frivilliga sådana) mellan 1914 och 1945 med betoning på deras militära erfarenheter, men också en del om deras motiv.
I första hand beskriver min medförfattare Lennart Westberg och undertecknad de minst 15 000 svenska medborgare som var i frontjänst (eller nära fronten alt. bakom den) under denna epok, men vi berör även de drygt 8 000 svenska s.k. "krigsseglarna" i de allierades konvojer eftersom en stor del av dem officiellt räknades som allierade krigsdeltagare (och de som inte räknades som det löpte samma risker - drygt 1 av 9 krigsseglare drunknade/sprängdes till döds eller dog på annat sätt i tjänsten)
I viss mån skildrar vi även personer som kände sig som svenskar/kallades för svenskar men var medborgare i andra stater.
Konkret innehåller vår bok följande:
Förord [av Einar Lyth, f.d. överste I.]
Inledning: Långt ifrån neutralitet
I utländsk krigstjänst före världskrigen: Väringar och andra föregångare
I persisk tjänst 1911—16: Shahens svenska gendarmer
I Kaiserns tjänst 1914—18: ”Tysklands seger, Sveriges framtid”
I ententens och USA:s tjänst 1914—18: ”Ända till slutet”
I krigen i f.d. Tsarryssland 1918—20: I ruinerna av ett imperium
I etiopisk tjänst 1934—36: För Lejonet av Juda
I spansk tjänst 1936—39: På titanernas första slagfält
I västallierad tjänst 1939—45: ”En moralisk plikt”
I finländsk tjänst 1939—44: Finlands sak var deras
I Tredje rikets tjänst 1940—45: Mot avgrunden i Waffen-SS och Wehrmacht
I sovjetisk tjänst 1939—45: Stalins svenska soldater
I utländsk krigstjänst efter världskrigen: Efterspel och efterträdare
Några slutbetraktelser
Tack!
Noter
Källförteckning
Personförteckning
Ytterligare frågor om boken kanske bäst tas upp i forumsektionen för historisk litteratur.
Vänliga hälsningar,
Lars Gyllenhaal