Sovjet/Storbritannien invaderar Iran

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 8 april 2002, 17:33

Andreas Wien skrev:
Jag trodde det var betydligt lättare för marktrupperna att träffa de neddalande trupperna än vad det var?! Men, med maskineld gick det inte heller bättre? Jag har för mig att fallskärms trupperna är som mest sarbara när de precis har tagit mark! Kanske finns det en gammal fallskärmsjägare som kan hjälpa mig i denna fraga?
Nu är jag inte fallskärmsjägare, men 'min' bataljon har/hade försvar mot luftlandsätting som en av huvuduppgifterna, och vi övade det förhållandevis mycket.

Och jo, du har rätt.

Luftlandsatt trupp är som sårbarast just när de tagit mark, man har en tidsperiod på 10-30 minuter på sig att åsamka förbandet ordentligt med skada.

Då man skjuter på mål i fallskärm skjuter tydligen de flesta för högt, då man sällan kompenserar tillräckligt för den ganska avsevärda fallhastighet som militära skärmar ofta har.

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 8 april 2002, 21:48

Hej igen!
Tror också att det måste bero på det som Per Andersson sade, om att skyttarna glömmer att räkna med fallhastigheten. Speciellt under WWII måste ju fallhastigheten varit ganska hög, med tanke på att det var många som skadade sig vi landning (särskilt vid Kreta skadade sig många fallskärmsjägare vid landningen, då de i hög fart landade på den steniga och bergiga marken som ön till stora delar består av).
Fråga till Per: jag förstår inte riktigt vad du menade med att militära fallskärmar har hög fallhastighet? Vill man att de ska ha det för att det just ska vara svårt att träffa fallskärmssoldaterna i luften? Detta betyder i så fall att man måste ha räknat ut att man tjänar på att snabbt komma ner och kanske få några skadade p.g.a. dålig landning, än att alla något långsammare kommer ner säkert.
Hur stor skillnad är det mellan militära fallskärmar och "hobby-fallskärmar" i fallhastighet?

Andreas Wien skrev:
Jag har även en liten intressant berättelse hur Japan/Indien/Tyskland skulle jaga ut den brittiska kolonialmakten ut fran davarande Indien. Men den historien kommer senare!
När får man höra den?

MVH
Adde[/u]

Stefan
Medlem

ockupationen av Iran - förbindelselinjer!

Inlägg av Stefan » 9 april 2002, 11:16

Det fanns säkert flera skäl att ockupera Iran; alltifrån att helt enkelt korsa tyskarnas planer, via oljeskälen. Men jag tror att det viktigaste var att säkra en förbindelseled mellan de brittisk-kontrollerade områdena och Sovjet. Norra farleden var ju svårt drabbat av ubåtar, flyg och stundtals hot av tyska tunga ytfartyg. Så då var man tvungen att ha en rutt till, som fastän lång och bökig men den fungerade faktiskt och var ganska säker.../Stefan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 9 april 2002, 22:12

Jag har även en liten intressant berättelse hur Japan/Indien/Tyskland skulle jaga ut den brittiska kolonialmakten ut fran davarande Indien. Men den historien kommer senare!
Jag har läst om långsiktiga planer på att Rommel´s Afrikakår och Paolus 6:e armé (som fastnade i stalingrad) skulle mötas i Palestina och sen dra till Indien och köra bort engelsmännen där... Vilket man kan uppfatta sm ett internt skämt inom den Tyska armén???

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 9 april 2002, 22:59

Jonteman,

Säger namnet Subhas Chandra Bose dig nagot och Hitlers direktiv 32 som han utfärdade den 11 juni 1941?

Jag skall ta planerna som Hitler hade senare. Jag hinner inte nu! Kanske om en vecka!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 10 april 2002, 16:39

ööhhhh NEJ inte förnärvarande... det jag försöker säga är att även en gubbe som Hitler tog nog en tag i taget.... i alla fall i detta ämne..

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Persien 1905

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 april 2002, 22:58

Det var inte enbart en invasion "från ovan" eller som svar på ökat tyskt diplomatiskt inflytande i Mellanöstern.

Det fanns ett gammalt brittiskt-ryskt avtal om intressesfärer i Persien från 1905 (inte säker på datumet). Den brittiska delen ingick tillsammans med större delen av dagens Afghanistan bl

Connor Macmagnus
Ny medlem

Inlägg av Connor Macmagnus » 23 januari 2005, 17:51

Ledsen för att dra upp en mycket gammal tråd, men jag fick tag på ett par lokaltidningar från andra världskriget...
I en av dessa (som för övrigt var daterad efter att segern för dom allierade säkrats 1945) hittade jag just en artikel om Persien. I den nämdes spänningar mellan britterna och sovjeterna.
Minns inte närmare men hade nått att göra om styret och givetvis oljan.

Skulle uppskattas om någon hade någon mer information i vad det utmynnade till. (i.e liten del i till utbrytandet av kalla kriget?)

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 23 januari 2005, 19:02

Som ett mycket kort svar vill jag bara säga att Iran hade mycket lite att göra med kalla krigets utbrott. Iran var länge ett neutralt land, det var först när oljepriser började skjuta i höjden som stormakterna blandade sig i på allvar.

Skriv svar