Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Läser allt om östfronten 45 just nu. Och ska man tolka det rätt så verkar det funnits drivor med "desertörer" i sovjetiska armén också. Fast de pimpla ju inte vin förståss, mer schnapps med inslag av våldtäkt. Jag sätter citat tecken på desertörer för merparten av Ivan verkar stundom återgott till ordningen när det plundrat klart.
Det militära svaret - är väl att US Army hade förbannat dålig disciplin och kontroll. Jag tror inte någon tysk/finsk/brittisk armé hade 'en division av desertörer' drivande bakom fronten!
Nja man ska väl inte helt underkänna Amerikanska MP.s förmåga att hålla ordning och diciplin. De var nog minst lika bra och fruktade som Brittiska "red caps".
Sonderling
-
Kropotkin
- Medlem
Sonderling: Östfronten '45 är väl i så fall ett bra exempel på hur luddigt begreppet desertör kan vara. Kanske underförstått mer eller mindre tillåten bondpermis är ett bättre definition för den andra vågen av röda armé-soldater som drabbade framförallt civilbefolkningen på östfronten.
-
Solitaire
- Medlem
Den sovjetiska armén bröt samman under ett kort tag när man kom in på tysk mark pga alla plundringar och våldtäkter, det var något som arméledningen försökte stävja genom att förbjuda våldtäkter och begränsa vikten på pakten som frontsoldaterna fick skicka hem. Våldtäkterna fortsatte dock, effekten av förbudet blev främst att de skedde på natten istället för på dagen.
-
Kai Robert
- Medlem
Den enda siffran jag har sett om desertörer är amerikanska, 19 000 i Frankrike och Tyskland vid krigsslutet.
1948 hade man hittat 9 000 av dem, 10 000 lyckades tydligen gömma sig och skapa en ny framtid i sina nya hemländer.
Den amerikan som vart avrättad var egentligen ingen desertör utan han vägrade helt enkelt att gå ut i kriget och en mycket motvillig Roosevelt såg sig tvungen att beordra avrättning för att statuera ett avskräckande exempel.
/ Kai
-
John
- Medlem
Hörde i ett TV program för några år sedan att tyskarna avrättade 40,000 av egna trupper för fanflykt, feghet mm under de 3 sista månaderna av krig.
Bakgrunden till inslaget var att en del tyckte att dessa skulle repatrieras, änkor och barn kunde då få pension.
Andra motsatte sig detta då man ansåg att dessa män skulle gjort sin plikt även om man var övertygad om att kriget snart var förlorat.
-
lord of the forum
- Ny medlem
-
Kontakt:
av lord of the forum » 22 februari 2005, 21:35
Belisarius skrev:100 000 skulle motsvara över 3 hela årskullar med dagens tillväxttakt. Låter hysteriskt osannolikt.
Menar du Finska eller svenska? Det födds ca 100 000 Svenskar varje år och ungefär lika många gör lumpen.
-
lord of the forum
- Ny medlem
-
Kontakt:
av lord of the forum » 22 februari 2005, 21:38
Om en rysk soldat desserterade så skulle han avrättas, alla som hade minsta aning om att han gjort det (och inte då sköt honnom/henne)och säkert några till.
-
Johan Elisson
- Medlem
av Johan Elisson » 22 februari 2005, 21:44
lord of the forum skrev:Det födds ca 100 000 Svenskar varje år och ungefär lika många gör lumpen.
Heh, nej, det är ungefär 15 000 som gör lumpen varje år i Sverige och mindre lär det bli.
/Johan
-
nypafi
- Ny medlem
Battler skrev:Då får jag gå mot strömmen, omän jag inte har några siffror eller dokumentation. Har läst ( för bra tag sedan, försökt hitta boken men nix ) att finska armén hade höga tal av desertörer räknat i procent, detta grundade sig på att förbanden rekryterades lokalt*, t ex en pluton var rekryterad från en viss by. När förlusterna hade kommit till en viss nivå, insåg de kvarvarande att: om vi inte tar oss härifrån, blir det allför få män kvar för jordbruks och skogsbruksarbete hemmavid.
Inför Vinterkriget rekryterades förbanden regionalt. Men jag läste att man övergav detta senare på grund av att systemet slog väldigt hårt mot mindre orter.
/nypafi
-
varjag
- Saknad medlem †
John skrev:Hörde i ett TV program för några år sedan att tyskarna avrättade 40,000 av egna trupper för fanflykt, feghet mm under de 3 sista månaderna av krig.
Bakgrunden till inslaget var att en del tyckte att dessa skulle repatrieras, änkor och barn kunde då få pension.
Andra motsatte sig detta då man ansåg att dessa män skulle gjort sin plikt även om man var övertygad om att kriget snart var förlorat.
Åter igen en siffra som verkar groteskt överdriven. I klartext innebär det att man arkebuserade sådär 440 man om dagen. TV-program är ju mera kända för sensation än fakta och jag gissar att så är fallet.
-
varjag
- Saknad medlem †
Ja77 skrev:varjag: Jag kan inte referera till källan och skriver ur minet, så hacka mig inte i småbitar om det är fel.
Läste att 100 000!? finnar gjorde fanflykt, alltså anmälde sig inte till känstgöring. Hur många som tex var i ett annat land och inte kunde inställa sig eller gömde sig i skogarna på grund av "feghet" vet jag inte.
Ja77 - jag ställde frågan på AHF och fick detta svar rörande Fortsättningskriget 1941-44;
Totalt dömdes c:a 32000 man för allt från desertering till fanflykt, vägran lyda inkallelseorder o.s.v. (fler än jag hade trott...) men de flesta 'förstagångssyndare' undkom med en muntlig varning. Fram till den 4/7/1944 skall omkring 12 man ha blivit arkebuserade för desertering. Det skärpta läget på sommaren 1944 ledde till en ny lag av den 4:e juli som stipulerade dödsstraff för desertering. Den första avrättningen ägde rum redan fem dagar senare - den 9/7/1944 (man hade tydligen delinkventer på lager s.a.s....) och den sista den 25/8/1944. Sammanlagt avrättades 46 man av 76 dödsdömda i krigsrätter. Så gott som alla, var tydligen 'återfallssyndare' med tidigare varningar. Dessutom -
skjöts 11 man ihjäl på fläcken av sina officerare för ordervägran under sommaren 1944. Så Sonderling får kanske omvärdera tankarna om disciplin och kontroll i olika arméer.
-
laitman
- Medlem
Hej!
Varjags uppgifter gällande Finland äro ganska exakta. Efter kriget gjorde militärmyndigheterna en sammanräkning av antalet desertörer och kom till siffran 15.800. Mågna fler dömdes dock för liknande förseelser, försening från permission och kortare bondpermissioner. Åtminstone 47 avrättades sommaren 1944. 77 dömdes, den sista dödsdomen för desertering gavs i slutet av oktober 1944, då kriget mot tyskarna pågick. Den verkställdes dock inte.
Nu finns det dock indicier, rykten och påträffade massgravar som tyder på att möjligen flere hundra desertörer skulle ha avrättats av en hemlig ståndrätt i Villmanstrand. I första hand skulle det vara fråga om de trupper som förlorade Viborg utan strid den 20.6.1944.
Åtminstone 11 sköts av sina officerare i linjen. Under liknande omständigheter sköts ett tiotal på hemmafronten, desertörer som gjorde motstånd då de skulle gripas osv.
Den mest kända avrättningen i linjen utfördes i november 1941 då blivande Mannerheim-riddaren Pertti Valkonen avrättade den kände fredsaktivisten Arnd Pekurinen för vägran.
Då det gäller Tyskland under II Vk så torde sammanlagt 20.800 soldater och spioner avrättats efter dom i ståndrätt.
Laitman
-
varjag
- Saknad medlem †
sonderling skrev:Läser allt om östfronten 45 just nu. Och ska man tolka det rätt så verkar det funnits drivor med "desertörer" i sovjetiska armén också. Fast de pimpla ju inte vin förståss, mer schnapps med inslag av våldtäkt. Jag sätter citat tecken på desertörer för merparten av Ivan verkar stundom återgott till ordningen när det plundrat klart.
Det militära svaret - är väl att US Army hade förbannat dålig disciplin och kontroll. Jag tror inte någon tysk/finsk/brittisk armé hade 'en division av desertörer' drivande bakom fronten!
Nja man ska väl inte helt underkänna Amerikanska MP.s förmåga att hålla ordning och diciplin. De var nog minst lika bra och fruktade som Brittiska "red caps".
Sonderling
Jag hittade några siffror om sovjetiska desertörer. Som tillika säkert innefattar andra kategorier, som 'defaitister, ryktesspridare, feglingar och tveksamma element'. (Man knöt finmaskig not i Moskva...) Vid tiden för Moskva-slaget, december 1941, rapporterade Berija till Mehklis (chefen för Röda Arméns politiska kommissarier) att sedan krigets början (22/6/41) hade 638 000 man infångats 'bakom fronterna'. Vid fronten framför Moskva opererade kommissarien Bulganins 'uppfångarebataljoner' som på tre dagar arresterade 23000 'feglingar och desertörer'. Slutligen - under 1941 och 1942, alltså c:a 18 månader - anges en totalsiffra för dömda soldater' uppgående till 994 000 man (!!) Av dessa skjöts c:a 16% eller 157 000. MER ÄN FEMTON HELA RYSKA DIVISIONER........! Lien svepte alltid lågt i Sovjet - men ännu lägre under krigsförhållanden.
-
KP-31
- Medlem
Totalt dömdes c:a 32000 man för allt från desertering till fanflykt, vägran lyda inkallelseorder o.s.v.
Jukka Kulomaa som har skrivit sin doktorsavhandling om desertörerna 1944 poängterade att det är faktiskt svårt at säga vilka som var desertörer och vilka som hade bara gått vilse då omständigheterna var rätt så kaotiska efter det ryska genombrottet. Hur som helst hade ganska många soldater gått på villovägar då det fanns 89 000 soldater på Karelska Näset och militärpoliserna tog fast 29 000 man i juni 1944. Majoriteten gavs en muntlig varning och de skickades till sina förband. Personligen tycker jag att det inte går att jämföra antalet Finska desertörer 1944 med antalet amerikanska 1944. Bättre jämförelsetid skulle vara attackfasen 1941.
-
Gudbjorn
- Utsparkad
Stefan Lundgren skrev:Jag hoppar också på "tåget" som tycker att 100 000 är liten för hög siffra.
Stefan
Men det finnes vel noen årsaker til dette høye tallet?? Noen som vet??