Panzerfaust PH
- Mathias Forsberg
- Medlem
Panzerfaust PH
Hittade denna bild på Ciceros hemsida och blev en smula förbryllad.
Var är bilden tagen?
Vad betyder PH och varför är banderollen uppsatt överhuvudtaget?
/Forsberg
Var är bilden tagen?
Vad betyder PH och varför är banderollen uppsatt överhuvudtaget?
/Forsberg
- Bilagor
-
- pz ivf + panzerfaustskylt.jpg (24.84 KiB) Visad 5105 gånger
- Mathias Forsberg
- Medlem
Pansarskola av ngt slag?
Den eleganta uppstallningen av vagnarna och 'poserande personal' verk-
ar mest som ett utbildningsforband - snarare an en faltenhet.Den traakiga
bakgrunden ser ut som en kasern. Vadan Panzerfaust menar - har ingen
aning. Staar det PH eller PK?
ar mest som ett utbildningsforband - snarare an en faltenhet.Den traakiga
bakgrunden ser ut som en kasern. Vadan Panzerfaust menar - har ingen
aning. Staar det PH eller PK?
Årtal
Efter att suttit och tittat på bilden och jämfört med andra bilder och referenslitteratur så vill jag påstå att det är pzIVF1 på bilden och alltså måste bilden vara tagen efter april 1941.
Förmidligen något senare eftersom vagnarna på bilden verkar ha kommit ut på förband.
På skylten verkar det onekligen stå PK inte PH, däremot har jag ingen anining om vad v´det kan tänkas betyda.
Panzerfaust Politisches Korrekt?

Förmidligen något senare eftersom vagnarna på bilden verkar ha kommit ut på förband.
På skylten verkar det onekligen stå PK inte PH, däremot har jag ingen anining om vad v´det kan tänkas betyda.
Panzerfaust Politisches Korrekt?
- Johan Elisson
- Medlem
Panzerfaust PK...
Efter lite sökande på nätet hittade jag denna textsträng, PK-Frontdruckerei "Panzerfaust" der Pz. Prop.-Komp. 697 i följande sammanhang:
Air Unit Histories
/.../
Boenke, XXX. Staffelalbum der Herzstaffel; [n.p., PK-Frontdruckerei "Panzerfaust" der Pz. Prop.-Komp. 697, 1943] 22 p.
på följande sidas bibliografi: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/2072/.
Kan det vara så att lokalen i bakgrunden var en lokal tillhörande detta Fronttryckeri med namnet "Panzerfaust"? Inte helt omöjligt eftersom det just handlar om ett pansarpropagandafoto (och detta fronttryckeri verkar ha tillhört Panzerpropagandakompanie 697). Men vi vet dock fortfarande inte vad PK står för.
I vissa arméförkortningar står ju Pk för Park, t.ex. fordonspark o.s.v., men det passar inte in i detta sammanhang.
***EDITED***
Nu kom jag antagligen på det. PK står helt enkelt för Propagandakompanie. http://www.wssob.com/abbrev.html
/Johan
Efter lite sökande på nätet hittade jag denna textsträng, PK-Frontdruckerei "Panzerfaust" der Pz. Prop.-Komp. 697 i följande sammanhang:
Air Unit Histories
/.../
Boenke, XXX. Staffelalbum der Herzstaffel; [n.p., PK-Frontdruckerei "Panzerfaust" der Pz. Prop.-Komp. 697, 1943] 22 p.
på följande sidas bibliografi: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/2072/.
Kan det vara så att lokalen i bakgrunden var en lokal tillhörande detta Fronttryckeri med namnet "Panzerfaust"? Inte helt omöjligt eftersom det just handlar om ett pansarpropagandafoto (och detta fronttryckeri verkar ha tillhört Panzerpropagandakompanie 697). Men vi vet dock fortfarande inte vad PK står för.
I vissa arméförkortningar står ju Pk för Park, t.ex. fordonspark o.s.v., men det passar inte in i detta sammanhang.
***EDITED***
Nu kom jag antagligen på det. PK står helt enkelt för Propagandakompanie. http://www.wssob.com/abbrev.html
/Johan
Senast redigerad av 1 Johan Elisson, redigerad totalt 9 gånger.
- Olof Larsson
- Medlem
Bilden och banderollen får mig dels att tänka på svensk kasernindelning, och dels på FALA (Fasta Anropssignaler Lägre förband Armén).
Kan det var så att PK eller P (K skulle då stå för Kompani) är en anropssignal och att förbandet kallas Panzerfaust,
ungefär som svenska kompanier ibland kallas för Qvick, Rapp, Stor och Tung (efter Q,R,S och T).
En annan likartad förklaring skulle kunna vara att PK står för Panzerkampfwagenkompanie, och att kompaniet kallas Panzerfaust.
Kan det var så att PK eller P (K skulle då stå för Kompani) är en anropssignal och att förbandet kallas Panzerfaust,
ungefär som svenska kompanier ibland kallas för Qvick, Rapp, Stor och Tung (efter Q,R,S och T).
En annan likartad förklaring skulle kunna vara att PK står för Panzerkampfwagenkompanie, och att kompaniet kallas Panzerfaust.
BRAVO ELISSON!
JAg instammer - PK staar for Propaganda Kompanie.
Hela bilden 'andas' ju just det, propaganda.
Hela bilden 'andas' ju just det, propaganda.