Svenska frivilliga på östfronten

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 18 januari 2006, 16:27

Följande siffror är något osäkra, de är ungefärliga eftersom det var ett par år sedan jag läste boken ''Svenskarna som stred för Hitler''. Jag TROR att det är där jag läst siffrorna, men jag är inte säker.
Ca 300 svenskar tjänstgjorde i Waffen SS, 23 i Heer, 15 i Luftwaffe och 12 i Kriegsmarine.
MVH Andreas

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Estlandssvenskar

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 18 januari 2006, 19:00

Hej Andreas K,

Ta inte följande som kritik mot dig, OK? Har absolut ingenting mot dig. Du har läst en bok som sålt otroligt bra och som har påverkat många.

Författaren och researchern till den bok du nämner har dock skapat sina siffror genom att ta med estlandssvenskar (dvs. sovjetiska/estniska medborgare), tyskar som först efter kriget blev svenska medborgare samt en drös personer vars krigsengagemang är osäkert, och i vissa fall är även själva personernas existens osäker. Kort sagt har de inte hållit sig till personer som var svenska medborgare före/under kriget när de presenterat antalet svenskar i tysk tjänst.

Schön lämnar också rätt olika siffror. Se hans uttalanden i tyska Spiegel våren 2005. Här är en tråd som tar upp dem: viewtopic.php?t=20586

Mvh,

Lars

Varg
Medlem

Inlägg av Varg » 19 januari 2006, 14:36

Martin Lundvall skrev: Tack då har det blivit utrett. :)

/Martin
Jaha, det var alltså - i så fall - ett tyskt initiativ från början, som inte stupade på någon principiell ovilja mot svenskar i tysk tjänst från Führerns sida.

Varg
Medlem

Inlägg av Varg » 19 januari 2006, 14:42

Angående svenska Waffen SS-frivilliga så anges siffran 180 rikssvenskar i Rolf Michaelis "Estländare i tysk tjänst". Jag minns dock inte om det var M:s uppgift eller stod i det svenska förordet. Det framgick inte - såvitt jag minns - hur man fått fram just den siffran.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 19 januari 2006, 20:22

Ja, jag har faktiskt lite svårt för böcker jag hittade i skolbiblioteket på gymnasiet, det kändes lite mysko.
Jag kan inte säga varför, men böcker med sådana klatschiga titlar känns alltid som beställningsverk av Aftonbladet... :lol:
Om ni förstår vad jag menar,jag förstår knappt själv vad jag menar, jag har skrivit ett bauta-arbete hela dagen och är så trött att det känns som jag är full. :D

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 20 januari 2006, 06:31

Varg skrev:Angående svenska Waffen SS-frivilliga så anges siffran 180 rikssvenskar i Rolf Michaelis "Estländare i tysk tjänst". Jag minns dock inte om det var M:s uppgift eller stod i det svenska förordet. Det framgick inte - såvitt jag minns - hur man fått fram just den siffran.
Siffran 180 svenska W-SS frivilliga är resultatet av ett gediget arkivarbete, dokument från Tyskland, UD, vittnesmål, intervjuer, polis- och SÄPO förhör och i den mån det finns, personalakter utgör grunden för denna siffra. Av alla hittills kända namn som anges som W-SS frivilliga har man gått igenom varje namn för att slå fast om vederbörande verkligen kom till fronten eller ej. Denna siffra är den hittills mest korrekta som kunnat presenteras.

Martin

Varg
Medlem

Inlägg av Varg » 20 januari 2006, 13:19

Martin Månsson skrev: Siffran 180 svenska W-SS frivilliga är resultatet av ett gediget arkivarbete, dokument från Tyskland, UD, vittnesmål, intervjuer, polis- och SÄPO förhör och i den mån det finns, personalakter utgör grunden för denna siffra. Av alla hittills kända namn som anges som W-SS frivilliga har man gått igenom varje namn för att slå fast om vederbörande verkligen kom till fronten eller ej. Denna siffra är den hittills mest korrekta som kunnat presenteras.

Martin
DEt är det antal som hittills gått att styrka, med andra ord. Ok, vi får ta uppgiften med en nypa salt, alltså. Dvs vi kan inte påstå att antalet svenska frivilliga var 180 - punkt, slut - bara för att det eventuellt inte går att bevisa ett större antal.

Skriv svar